Friday, July 9, 2010

MUSA AMAN 'KENCING' MAHKAMAH TINGGI




SUDAH hampir enam tahun berlalu, namun Ketua Menteri Sabah masih ‘Kencing’ di atas bumbung Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu yang telah mengeluarkan Consent Order no. K170 bertarikh 14 Oktober 2004 melalui Hakim Datuk Sulong Bin Haji Matjeraie yang meluluskan kawasan pembalakan di Hutan Simpan Dara Sapulut atau kawasan gantian yang dipersetujui oleh plaintif (sebuah syarikat pembalakan).

Namun selaku Ketua Menteri ‘Pirate of The Carry-BN’, Musa Aman telah menyalahgunakan kuasanya dan memberi kawasan hutan yang botak seperti kepala Daud Tampokong kepada syarikat milik seorang jutawan yang mendapat perintah mahkamah, seolah-olah mempunyai lesen untuk menghina Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu.

Ketika membuat perintah tersebut, Hakim Datuk Sulong Bin Haji Matjeraie telah mengarahkan Kerajaan Negeri Sabah memberi kawasan kayu balak yang berisipadu tinggi seluas 9,000 hektar sebagai jalan penyelesaian.

Bagaimanapun, Musa tanpa segan silu telah ‘kencing’ di atas bumbung Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu dan ‘berak’ di atas kepala Hakim Datuk Sulong Bin Haji Matjeraie kerana 9,000 hektar yang diluluskan Musa tidak mempunyai kayu bernilai komersil disebabkan telah dibalak berpuluh kali ganda; tidakpun sampai 10 % daripada jumlah gantirugi yang diluluskan Mahkamah Tinggi sebanyak RM91 juta.

Memandangkan Consent Order tersebut mempunyai klausa “Or Replacement Area Accept By Plaintiff,” maka plaintiff menyerahkan kembali kepada mahkamah dan memohon kawasan gantian yang mempunyai nilai setara dengan jumlah gantirugi RM91 juta.

Memang amat menghairankan kerana Ketua Menteri ‘Tamak, Bakhil dan Rakus’ ini enggan mematuhi perintah mahkamah sebaliknya dengan rela hati memberi kawasan konsesi balak milik Yayasan Sabah berisipadu tinggi kepada adik angkatnya, Michael Chia Tien Foh dan kroninya seperti Admond Looh, Nasir Yeo, Freddy Lim, Andrew Lim, John Nip dan sebagainya seluas lebih 600,000 hektar yang bernilai berbilion ringgit.

Sehingga kini, sudah lebih lima tahun menunggu, namun Musa Aman yang dilaknat Tuhan kerana menghalang pembinaan Patung Dewi Laut Mazu, enggan melayan permintaan plaintif seolah-olah mendakwa dirinya ‘THE MAN ABOVE THE LAW IN SABAH?’, apatah lagi sesuka hati memberikan kawasan konsesi pembalakan kepada seorang Timbalan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk V.K.Liew kawasan seluas 10,000 hektar agar Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) tidak mengambil tindakan terhadap beliau ekoran skandal rasuahnya selama ini.

Sebelum ini, Sabahkini.net pernah menyiarkan artikel MUSA HINA MAHKAMAH TINGGI’; namun Musa tetap berdegil dan enggan melayan Perintah Mahkamah tetapi dalam masa yang sama meluluskan kepada kroninya kawasan konsesi balak yang bernilai lebih lapan billion ringgit; tetapi Sabahkini.Net kelihatan tidak lagi berani menyiarkan isu ini setelah campurtangan Perdana Menteri Malaysia.

Mungkin kesan daripada tindakan 'barbarian' Musa Aman, maka beliau terjebak dengan Skandal Penggubahan Wang Haram dan Membiayai Keganasan yang didalangi Michael Chia Tien Foh kerana CCTV Tuhan tidak pernah padam.

Jelaslah SPRM, Jabatan Audit, Polis dan Sabahkini.net ‘buta’ atau mata mereka ditutup dengan wang ringgit oleh Musa Aman dan kroninya terutama Albert Lim yang sanggup menyewa pajak Juruperunding SPRM ‘Henry Voon’ dan Hashim Lim untuk merunding penutupan kes Musa Aman.

Pada 7 Julai 2009, Plaintif telah menemui Perdana Menteri, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak yang menulis nota bidai yang jelas, “Untuk Tindakan Kerajaan Negeri Kerana Mahkamah Telah Membuat Keputusan,” tetapi amat malang kerana Surat Perdana Menteri menjadi warga ‘tong sampah’ di Tingkat 18, Wisma Innoprise.

Kenapa Ketua Pesuruhjaya SPRM, Dato’ Abu Kassim Mohammad tidak mengarahkan siasatan terhadap Musa Aman kerana telah menyalahguna kuasanya dengan tidak mematuhi arahan Mahkamah dan Perdana Menteri.

Mungkin rakyat Sabah tidak tahu betapa pengecutnya Musa Aman kerana sering mengelak untuk bertemu Pegawai Kanan Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Hong Kong, Susie Wong. Bukankah Musa Aman digelar Ketua Menteri ‘Vacuum Cleaner’ tetapi takut ‘Mesin Cuci’ ICAC sekalipun terlibat dengan Skandal Penggubahan Wang Haram dan Membiayai Keganasan.

130 comments:

  1. apa pun yang dikatakan ianya Perlulah berdasarkan fakta yang sebenar...

    ReplyDelete
  2. dalam kes penggubahan wang haram tu, Musa Aman tak terbabitlah.. SPRM tak ada pun melakukan siasatan terhadapnya berhubung kes tersebut. entah benar ka tidak penulisan artikel ni.

    ReplyDelete
  3. I find that an emotional writer tend to over exaggerate and the writer of this article is definitely one of them.

    ReplyDelete
  4. Miss Ida ni memang pandailah. tapi kurang pandai pun ada jugalah. kalau pun mahu kepada pro Shafie tidak baiklah juga memburukkan orang yang tidak bersalah. Sempurnakah shafie itu??memang tidaklah kan. sudah namanya orang politik, macam2 perangai kita akan jumpa.

    ReplyDelete
  5. Apa nie?? kureng owh!! Jangan sampai ada yang kebalikkan dengan pemfitnahan ini... Nanti masuk Melodi, Tak takut ke Dayang oiii...kalau dah bertudung 2 baik2 la sikit cara penulisan tu, kita ni kan sesama umat. Peace no war!

    ReplyDelete
  6. keseluruhan artikel dalam FSK ini lebih berbentuk emosi.. saya harap Ketua menteri, SPRM, Jabatan Audit, Polis dan Sabahkini.net sama2 memberi respon dan menyiasat dakwaan ini. sekiranya ada yang tidak benar, mereka2 yang disebutkan perlu mengambil tindakan untuk membersihkan nama masing2.

    ReplyDelete
  7. Kalau engko ni tau sangat la pasal Datuk Musa Aman p la ko buat report ba...xperlu la menulis artikel yang no qualiti ini. Emm anda belajar c University mana ya? emm

    ReplyDelete
  8. Emm anda ada menyebut tentang blog Sabahkini. Untuk pengetahuan anda blog tersebut adalah milik pemuda PKR, dan jelas sekali artikel2 yang tela dikarang adalah berunsurkan benci kepada kerajaan, jadi persoalan nya disini, artikel yang berkaitan dengan shafiee itu tidak ada kaitan dengan Datuk Musa Aman. Jelas ka?

    ReplyDelete
  9. rasanya amat patut kita persoalkan dimana eksklusifnya freesabahkini berbanding sabahkini.. sabahkini merangkumi semua aspek sedangkan freesabahkini hanya mengagung-agungkan seorang pemimpin dan tidak ada isu2 yang membina seperti sabahkini.. adakah disebabkan sprm dan pihak polis tidak dapat membuktikan kesalahan MA, maka wujudnya 'sprm kedua' untuk membuat tindakan susulan. tapi malang usahanya hanya terhad dalam blog yang disampaikan dalam bentuk cerita penuh emosi..

    ReplyDelete
  10. Entah kenapa saya rasa Miss Ida ini adalah watak rekaan dibuat oleh "seseorang". Berdasarkan photoshop skill Ida, memang menakjubkan! Adaka muka Ida juga diphotoshopkan?? No offence, tapi Miss Ida kelihatan palsu. Diharapkan cerita dalam blog Ida adalah berdasarkan bukti dan bukannya dibuat-buat atau ditokok tambah.

    ReplyDelete
  11. Biarkan, biarkan. Janganlah kita mudah terpengaruh dengan apa saja maklumat yang dipaparkan.

    ReplyDelete
  12. kalaulah ko ini cukup bukti, baik trus p pihak berkuasa kan senang. tidak payah guna cara macam ini mahu memburukkan orang dalam artikel ja. ini namanya penakut. hehehee

    ReplyDelete
  13. Siasatan perlu dijalankan bagi memastikan kebenaran artikel ini.

    ReplyDelete
  14. Setahu saya, agama Islam tidak mengajarkan kita untuk memburukkan nama seseorang. Tiada faedahnya untuk bersifat dendam terhadap seseorang yang anda tidak kenal sangat atau tidak kenal langsung...dosa adalah. Kalau dia memang bersalah, biarlah. Bukan urusan kita juga kecuali Ida ada bukti bagus pigi report trus. Jangan memalukan diri sendiri dan keluarga.Kalau iyapun ida pro Shafie, janganlah keterlaluan dalam menulis blog.Bertaubatlah Miss Ida sebelum terlambat. Perbuatan Ida boleh memburukkan nama agama kita. Dosa tau!

    ReplyDelete
  15. SPRM perlu jalankan siasatan tentang perkara ini. Jangan asyik tunggu maklumat dari orang ramai sahaja kerana akibatnya perkara-perkara kecil akan diperbesar-besarkan oleh pihak-pihak tertentu.

    ReplyDelete
  16. ada juga rupanya website mcm ni ya.. tp miss Ida ni main tuduh2 ja orang mcm tu. entah dari mana sumber dia dapat ni? setiap penulisan perlu ada sumber, ni pla tiada sumber, dia tulis ikut pendapat peribadi dan emosi ja ni.. tak perlulah nak percaya klu penulisan tak bermutu mcm ni.

    ReplyDelete
  17. This blog owner is not even supporting Shafie Apdal...this blog was specially created to maximise the level of conflict between Musa & Shafie...i say that these blog was made by a person who want to see BOTH leaders to going down for his/her own purpose...

    ReplyDelete
  18. Ayoo, come on lah.. Kalau ya pun tak suka Musa janganlah buat gambar beliau macam tu. Hormatlah sikit dengan CM kita ba...

    ReplyDelete
  19. Setuju Radzis... Janganlah ada perasaan hasad dengki bah. Tak salah kalau tak suka Musa kerana itu pandangan masing2 tapi kalau sampai penggunaan ayat dan gambar yg keterlaluan.. alahai, tu dah lebih tu.

    ReplyDelete
  20. Boleh tahan plot ciptaan si Miss Ida ni.. Pengarah filem mungkin dia ni sehinggakan beliau punya idea yg lucu. hahhahaha
    Harap2 takda lah yg terpengaruh dgn gimiknya nbi. hehhee

    ReplyDelete
  21. Apapun kalau mahu hal ni disiasat, buatlah apa yg patut dan bukannya asyik memburukkan nama baik Musa Aman k. Beliau adalah CM Sabah, dan hormatilah beliau seadanya!!!

    ReplyDelete
  22. Tapi bgs juga lah kalau hal ni disiasat, sekurang-kurangnya boleh buktikan kenyataan si Miss Ida ni salah!

    ReplyDelete
  23. Cik Ida, sebagai orang Islam, kenalah jaga pertuturan. Perkataan kesat ataupun biadap janganlah digunakan. Ini hanya merosakkan imej sendiri.

    ReplyDelete
  24. perbuatan mengfitnah adalah perbuatan yg sesungguhnya keji dari segala-galanya. tak kan miss ida tak tau sdgkan umat islam la yg sesungguhnya tahu benar akan perbuatan sebegini pastinya dilaknat tuhan. hahahaha...for me, semua benda2 yg si ida ni tulis hanyalah cerita dongeng dan setakat menimbulkan kontroversi di kalangan pembaca. jika tidak dilayan si ida ni...diam2 juga dia nanti. fuh...pathetic people like ida!

    ReplyDelete
  25. jgnlah percaya pada artikel ni.

    ReplyDelete
  26. Kenapa Musa Aman disalahkan sedangkan yang diarah mahkamah mengganti balik adalah Kerajaan Negeri? Mungkin Kerajaan Negeri belum dapat menentukan kawasan hutan yang sesuai untuk plaintif. Tidak banyak lagi kawasan yang mempunyai isipadu kayu balak yang tinggi di Sabah malainkan taman negeri atau negara.

    ReplyDelete
  27. Way too emotional. Wonder where do you get this from. I sense some traitors are feeding you with this bs..

    ReplyDelete
  28. This title is very rude. I don't think it is proper.

    ReplyDelete
  29. Not suppose to humiliate our leader by posting picture as above.

    ReplyDelete
  30. edit gambar pun tidak pandai. Miss Ida(Nama tipu)jangan memburukkan orang sekiranya tidak ada bukti yang kukuh. kalau ada tunjukkan kepada pihak berkuasa.

    ReplyDelete
  31. para pembaca yang komen dalam blog ini ada sekolahkah tidak? kenapa tidak periksa di mahkamah? Kenapa tidak tanya Hakim yang disebutkan namanya? kenapa boleh kasi kawasan balak kepada Admond Looh, simon ling, michael chia dan sebagainya tetapi tidak boleh patuh arahan mahkamah? besar sangatkan musa aman tu sampai sanggup kencing mahkamah tinggi? janganlah jadi bodoh macam sabahkini.net yang dedahkan semua rahsia musa aman tapi tidak berani buat finishing touch. bukankah itu bacul dan lucah melampau?

    ReplyDelete
  32. Kalu ko berani ko p la ba buat semua 2.... jangan cakap orang itu ini kalau sendiri tidak pandai bertindak....jadi kalau ko semua ada bukti, apa lagi yang ko tunggu? P la buat yang sepatutnya...

    ReplyDelete
  33. hahaha masalah disini, aku ini memang sekolah tidak juga pandai macam ko. tapi kalau bodoh itu ko lebih cikit bodohlah dari aku.hehe Dalam blogger ko ni semua cerita musa, cerita shafie mana?tunjukkan dulu kebaikan dia???? alasan ko pasal balak saja, kaitkan dengan Musa. balak musa.musa balak.Shafie apa?shafie tuttt..

    ReplyDelete
  34. kami ni taklah sekolah tinggi mcm kau, tp kmi dpt bezakan perkara yang benar atau tidak. kau ni benarkah Pro shafie Afdal ni? kau pun tak ada menyentuh mengenai sumbangan Shafie Afdal terhadap Sabah? kau lebih kepada memburukkan Musa Aman. kenapa macam tu? kerana Shafie yang kau sokong ni tiada apa2 sumbangan kan?

    ReplyDelete
  35. Ya lo horr..apa sumbangan Shafie terhadap Sabah setakat ini???

    ReplyDelete
  36. Teda2x ba crita nie pompuan..atau lelaki..atau..she-male(??)..aiks, bole2x pula sya terkonpuse dengan jantina Ida.Apa-apa pun, no komen!

    ReplyDelete
  37. orang ada p sekolah lah makcik..makcik ida ni yang tak sekolah kot..hehehehe..

    ReplyDelete
  38. Mengucaplah Ida. Sudah-sudahlah tue.

    ReplyDelete
  39. kalau shafie tidak hebat kenapa dia menang Nib Presiden Umno? Musa aman takut kalah kerana itu dia tidak tanding. Shafie macai najib. habislah kamurang nanti bila shafie jadi cm. dialah cm yang terbaik daripada 13 cm termasuk pushtun kesukaan kamurang.

    ReplyDelete
  40. Ba, kalau FREE SABAHKINI berani cubalah buat finishing touch. Tak payah banyak cakap, bertindak terus baru puas hati :)

    ReplyDelete
  41. Satu lagi, kalau btl Shafie ni pemimpin yang baik seperti yang diagungkan oleh FREE SABAHKINI rasanya ayat berunsur ugutan 'habislah kamurang nanti bila shafie jadi cm' tak sepatutnya timbul kan...
    naaa, kantoi.. hehehe

    ReplyDelete
  42. Apapun, semuanya dari kita juga ba.. Saya tak pro siapa2, tapi saya kurang suka lah dengan adegan tunding2 jari ni. Childish btl!!!

    ReplyDelete
  43. Kita hanya boleh menunggu pihak berkuasa seperti SRPM menjalankan tugas mereka dengan adil dan saksama. Semoga hal ini diselesaikan secepat mungkin.

    ReplyDelete
  44. Musa aman kan CM Sabah, wat pa juga dia nak ikut2 bertanding jd naib Presiden UMNO? Musa tak gila kuasa mcm Shafie Afdal.

    ReplyDelete
  45. saya setuju dengan paquin.kita tidak perlu tuding-tuding jari. mis ida ni tukang batu api betul la. kalau mahu majukan negara dan negeri kita, kita kena bersatu dan bukannya memburukkan orang lain. saya rasa mis ida ni macam nak melaga-lagakan pemimpin-pemimpin kita pula. kalau betullah apa yang yang fikirkan, saya harap mis ida bertaubatlah segera. hidup ni bukan lama pun.

    ReplyDelete
  46. cuba selidik dahulu latarbelakang Shafie apdal dan musa aman,, kamu akan lihat musa aman lebih banyak sumbangan dan lebih menonjol berbanding dengan shafie. sedangkan daerah semporna pun beliau tidak mampu jaga, inikan pula seluruh sabah. 1 lagi beliau banyak menimbulkan kemarahan dikalangan pemimpin baik dikalangan komponen BN mahupun pembangkang..

    ReplyDelete
  47. Si capek ni sengaja mau kasih sakit hati Sabahans baini. Free Sabah Kini, entah2 p ciplak blog orang. Lepas tu, cipta satu bahan cerita yang semua org ternganga tapi geleng kepala. Cerminlah dirimu sebelum engkau dicerminkan.

    ReplyDelete
  48. Hahaha lucu la baca apa yang miss idah bertudung ni tulis, semua ikut perasaan, semua pun negative, eee orang macam ni memang tidak boleh pakai otak dia nie, tidak pandai tgo positive.. lain oo... pas 2 pendapat orang dia xpandai terima macam kena set suda otak dia nie.. Robot kali arrrr robot bertudung... hahahaha suda la ko miss ida, ngot tul ko nie...biarla ba dorg mau bertanding d mana pun yang ko kesah sangat nie napa? shafie apdal 2 sugar daddy you kerrrr???? opsss my bad! hahahah

    ReplyDelete
  49. Just admit it Ida, you're not a Pro-Shafie. The purpose of your blog is to "batu api".

    ReplyDelete
  50. Dr. Robert Anthony
    Having trouble reaching all your goals? Are you going for what you want, but feeling like something is road-blocking the way? Are you finding yourself “not” doing some of the things you know you should be doing?

    You may be a victim of sabotage---self-sabotage..

    Maybe...

    ReplyDelete
  51. Sorry, just a passer-by. Not a fan of politics but I must say, your blog is funny! And quite entertaining to read too. You vs many. Looks like, Musa Aman will win this one.

    ReplyDelete
  52. This chick is getting over the board now. Ida, who are you anyway?

    ReplyDelete
  53. aku tidak mahu menyebelahi mana-mana pihak dalam hal ini. tapi Miss Ida janganlah terlalu memburukkan Musa Aman. ini satu perkara yang jahat, miss Ida pun tahu jugakan.

    ReplyDelete
  54. Kenapa memburukan KM dengan cara ini? Perkataan kesat ini memang tidak menyenangkan hati.

    ReplyDelete
  55. Terlalu banyak cerita yang kurang menyenangkan. Sudahlah tue. Tak baik burukkan orang lain.

    ReplyDelete
  56. Betul tu jieah. si Miss Ida ni bukan setakat batu api, batu gosk pun dia juga. Aku hairan oo kalau ada orang percaya dengan artikel si Miss Ida yang dipenuhi oleh emosi ni. huhu

    ReplyDelete
  57. Tapi pasal tajuk ni kan, rasanya keterlaluan lah Miss Ida ni. kalau yang pun merajuk cinta bertepuk sebelah tangan janganlah ba burukkan CM kita tu... haissh, ada2 ja ko ni oo..

    ReplyDelete
  58. dalam hal ini mis ida tak payahlah main tuduh-tuduh. kita kena bersatu bukannya saling menjatuhkan. macam mana negeri Sabah mau maju kalau ada orang macam mis ida?

    ReplyDelete
  59. apa gaduh2 ni... tak baik gaduh2.. tp sya tak setujulah dgn kenyataan Miss Ida ni. jgnlah memburukkan orang lain. Musa Aman KM kita, kita kena sokong dia.

    ReplyDelete
  60. betul kata si mandau ni. tak baik gaduh-gaduh. mis ida ni tak payah lah wat macam ni. kita sokong KM kita dan cuba untuk bersatu supaya Sabah ni jadi lebih maju.

    ReplyDelete
  61. Ada2x sahaja kau ida..cukup2x lah tue.

    ReplyDelete
  62. Perkataan yang Ida gunakan di artikel ini sungguh kasar. Gambar pun tidak senonoh. Hormatilah KM kita!

    ReplyDelete
  63. ya lah..tajuk artikel ni pun sudah cukup biadap..kepada mis ida..bersopan lah sikit..

    ReplyDelete
  64. sebagai seorang yang lebih berpelajaran macam miss ida, sepatutnya ko lebih professional la sikit. kami ini sekolah tidak juga tinggi, tapi kami hormat juga orang yang berjasa kepada Sabah ini.

    ReplyDelete
  65. Masing-masing ada pendapat sendiri, tapi kita harus sentiasa ingat menjaga pertuturan diri. Jangan lepas habis sekolah semua ajaran moral ataupun agama habis dilupai.

    ReplyDelete
  66. mandau, kmi sebenarnya bukan nak bergaduh, tp Miss Ida ni, suka sgt memburukkan CM Sabah, dia seharusnya menghormati pemimpin kita.

    ReplyDelete
  67. para pembaca yang komen dalam blog ini ada sekolahkah tidak?
    - sebab itu kami bleh bagi komen

    kenapa tidak periksa di mahkamah?
    - kami cuma orang awam

    Kenapa tidak tanya Hakim yang disebutkan namanya?
    - kenapa tidak serahkan saja semua bukti ni kepada hakim?

    kenapa boleh kasi kawasan balak kepada Admond Looh, simon ling, michael chia...
    - kenapa shafie memberikan kontrak kepada Magnate Innovation Sdn Bhd dan Ternama Tabah Sdn Bhd bernilai Rm30 hingga Rm80 juta?

    besar sangatkan musa aman tu sampai sanggup kencing mahkamah tinggi?
    - secara logiknya ketinggian beliau tidakpun melebihi pintu mahkamah pun..

    janganlah jadi bodoh macam sabahkini.net...tapi tidak berani buat finishing touch.
    - janggan anggap media sebagai sprm, polis, FBI, bomba etc...

    ReplyDelete
  68. Ace, bulih tahan ko!!! merah mata la c ida baca komen ko hahahah...dia ingat dia hebat, tgo c Ace lagi hebat dari ko... Jangan cakap tentang keburukkan orang demi untuk mendapat kuasa!!!

    ReplyDelete
  69. kalau shafie tidak hebat kenapa dia menang Nib Presiden Umno?
    - yup, itulah bukti beliau sebenarnya hebat..

    Musa aman takut kalah kerana itu dia tidak tanding.
    - siti nurhaliza tidak bertanding juara lagu sebab memberi peluang kepada yang lain..

    Shafie macai najib. habislah kamurang nanti bila shafie jadi cm.
    - emmm.. seramnya shafie ni.. mungkin sebab itu knpa beliau tidak layak..

    dialah cm yang terbaik daripada 13 cm termasuk pushtun kesukaan kamurang.
    - mau kena tanya majoriti tu..

    ReplyDelete
  70. HAhaha bulih tahan ko gaman. !!!

    ReplyDelete
  71. Ace ko juga lah yang paling hensem/cantik:)
    Naa Miss Ida, apa lagi jawab, jawab!!!

    ReplyDelete
  72. Imaginasi si Miss Ida ni kan telebih sudah bah... Sampai dia boleh membayangkan Musa Aman 'kencing' makamah tinggi. alahai, bukti pun takda, ada hati mau kutuk Musa..

    ReplyDelete
  73. Saya harap Miss Ida ni bukan orang Sabah oo.. Macam tak percaya pula ada sabahan yang secantik ni tapi otak sempit dan mudah dipengaruhi perasaan... huhuhu

    ReplyDelete
  74. hahahaha...cantik juga patung batu yang sedang kencing di mahkahmah tinggi KK tu...

    ReplyDelete
  75. Wah dashyatnya apa yang sudah dibuat oleh Musa Khan...cuma mana bukti? kalau boleh tunjukkan fotokopi surat arahan perintah mahkahman dan CM betul-betul kencing atas mahkahmah tinggi..barulah bidasan anda MANTAP!

    ReplyDelete
  76. FITNAH ITU LEBIH TERKUTUK DARI DOSA MEMBUNUH! Kalau setakat air liur saja yang bertaburan di lantai..kalau tiada bukti..itu fitnah namanya...

    ReplyDelete
  77. Aikkk batu pun boleh kencing? hahahaha..nampak sangatlah anda hanya tahu bercakap dan memfitnah...what u are doing completely wrong!

    ReplyDelete
  78. FREE SABAHKINI adalah sebuah laman web 'lucah melampau' !

    ReplyDelete
  79. Bila kau mo post artikel tentang ko punya shafie is the best??? Sampai skarang, blum lagi ada crita pasal dia.

    ReplyDelete
  80. jika penulis katakan bahawa hakim menyebelahi Musa Aman atau hakim telah dibeli atau dipengaruhi oleh Musa Aman, kata-kata itu dikira menghina mahkamah.

    ReplyDelete
  81. betul kata pagardawai..apa yang mis ida buat ni memang salah..tiadak patut menyebarkan cerita macam ini..

    ReplyDelete
  82. pada asasnya menghina mahkamah adalah suatu kelakuan yang dikira boleh: (a) menjejaskan, melengahkan, meremehkan atau menghalang perjalanan atau pentadbiran kehakiman, (b) menjejaskan, mengurangkan atau melemahkan kewibawaan dan kehormatan mahkamah, (c) menyebabkan pentadbiran keadilan dipandang hina oleh masyarakat..

    ReplyDelete
  83. mis ida ni juga mempertikaikan keupayaan pihak-pihak berkuasa dalam menjalankan tugas..SPRM tu badan bebas yang tidak menyebelahi mana-mana pihak pun..

    ReplyDelete
  84. ya,, entah benar ka tidak cerita ni

    ReplyDelete
  85. Xtau apa motif c Ida ni tapi apapun semoga Tuhan memberkati... Ingat pada Tuhan bawa mengucap..

    ReplyDelete
  86. diharap isu seperti ini tidak lagi dimainkan oleh mana-mana pihak. kita patut menyokong dan menghormati KM. jangan lah kita menyalahkan pihak-pihak seperti SPRM, kerana mereka adalah badan bebas yang tidak menyebelahi mana-mana pihak.

    ReplyDelete
  87. tajuk yang bermotif jahat demi menarik perhatian pembaca dan bertujuan mamalukan KM.

    ReplyDelete
  88. ya.. kita harus menyokong KM kita.

    ReplyDelete
  89. Memang sudah keterlaluan web ini. Pihak berkuasa harus bertindak terhadap artikal yang dipapar dengan cara ini.

    ReplyDelete
  90. susahkan kalau orang macam miss Ida ini. terlebih pula dia ini. tapi biarkan dia lepaskan perasaan dia. takut nanti dia tetekan dan menghidapi msalah mental pula nanti.

    Datuk Musa tetap untuk rakyat dan rakyat mempercayainya dari Miss Ida.

    ReplyDelete
  91. SILA GUNAKAN BAHASA YANG LEBIH BERSOPAN. TAJUK SEBEGINI MEMANG TIDAK MENYENANGKAN HATI.

    ReplyDelete
  92. TAHNIAH MISS IDA, SAYA SOKONG KAU 100% KERANA MENDEDAHKAN PERKARA YG TIDAK BERANI DIDEDAHKAN SABAHKINI.NET. KESIAN PLAINTIF YG MENDAPAT PERINTAH MAHKAMAH. APA SALAHNYA MUSA AMAN MEMBAYAR GANTI RUGI YG DIPUTUSKAN OLEH MAHKAMAH. BUKAN DUIT MAK BAPAK DIA. BILA MAHKAMAH SUDAH PUTUSKAN SEPATUTNYA BAYAR. KENAPA SYARIKAT LAIN MUSA AMAN BAYAR TETAPI SYARIKAT INI MUSA AMAN TIDAK PEDULI. MUNGKIN MAU MINTA RASUAH. MANA SPRM TIDURKAH? MAKAN GAJI BUTA?

    ReplyDelete
  93. Nahhhhh... terima kasih Razalie. Akhirnya ada juga manusia yang sedar betapa hinanya Musa Aman yang hanya tahu ada rasuah sahaja baru mau tolong. kalau ada sepuluh orang macam razalie, aman Sabah daripada Musa Aman. Mana semua loyar Sabah yang hebat-hebat kenapa tidak mau bantu plaintif ini? Tarak tulurkah?

    ReplyDelete
  94. SEPATUTNYA PARA PENGOMEN DI SINI BUKA MATA, JANGAN LAGI MELAYARI SABAHKINI YG TAKDA KELAS TU. BAIK KORANG LAYARI FREESABAHKINI KERANA LEBIH KELAS DAN MENYELAMATKAN RAKYAT YG TIDAK BERDOSA DIPERBODOHKAN MUSA AMAN. KALAU SAYA HARAM SABAHKINI TU TAK RELA SAYA SURF BAIK SURF FB!

    ReplyDelete
  95. maklumat yang Mis Ida dapat ni pun bukan dari hasil usaha sendiri.. dari sabahkini.net juga.. cuma ada ditokok tambah untuk mencatikkan penyampaiannya.. kalau benar mau bantu, keluar cari maklumat dan buat interview..

    ReplyDelete
  96. I can see the similarity in the way these 2 commentators (Razalie and Free Sabahkini)write. Freesabah kini couldn't get any supporters so decided to comment on her own blog. Nice try, smartass!

    ReplyDelete
  97. Hey hey ada suda penyokong dia yang duduk di sebelah dia 2 hahaha kesian...

    ReplyDelete
  98. BAIK KORANG LAYARI FREESABAHKINI KERANA LEBIH KELAS DAN MENYELAMATKAN RAKYAT YG TIDAK BERDOSA

    promote ka 2? haha mana ada rakyat yang tidak berdosa semua pun berdosa ba... mungkin ayat ko ka c baik cikit la arrrr...suru c miss ida buka 2 tudung dia dan ubah cara bercakap kalau xmau buka tudung, ucap salam pun lupa suda dia terlampau marah, mcam kena rasuk setan ... hahahha

    ReplyDelete
  99. tak perlulah kmu nak memburukkan Musa Aman. dia org baik.

    ReplyDelete
  100. razalie kasian ko kan. tidak apa ko joinlah sama FreeSabahKini. Tapi, ko pun bertaubatlah jangan memburukkan orang ya..tidak baiklah.

    ReplyDelete
  101. Suka betul nie Ida menghina org. Tiada hobi lain kah?!

    ReplyDelete
  102. setiap orang ada pendapat masing-masing. bagi saya, saya hanya mempercayai kenyataan yang ada bukti. kalau tiada bukti, itu cakap kosonglah namanya..

    ReplyDelete
  103. ni lagi lah cerita tembirang...bukti apa pun tiada...bolehkah ko bagi sumber serta bukti2 yang benar dan sahih untuk sokong hujah kosong ko ni??

    ReplyDelete
  104. ni lagi lah cerita tembirang...bukti apa pun tiada...bolehkah ko bagi sumber serta bukti2 yang benar dan sahih untuk sokong hujah kosong ko ni??

    ReplyDelete
  105. memang si miss ida ni hobinya memburukkan nama baik orang lain...yang hairan nama Musa saja yang disebut...ketara lah tujuan dia adalah untuk menjatuhkan serta memburukkan nama baik musa di mata rakyat...

    ReplyDelete
  106. Kalaulah benar ida ini adil, takanlah Dt. Musa saja yang jahat, mana orang jahat yang lain? Jelas web ini di wujud dengan berniat menjatuhkan imej DMA.

    ReplyDelete
  107. Blog ini tidak bertujuan untuk menyebarkan berita sebenar. Cuma alat dari sesetengah pihak untuk tujuan politik tertentu.

    ReplyDelete
  108. Sebab tiada bukti itulah dia orang buat cerita dalam web.

    ReplyDelete
  109. Musa Aman yang buat keputusan atau kerajaan Negeri yang buat keputusan?

    ReplyDelete
  110. veron said... July 20, 2010 1:02 AM

    orang jahat yang lain semua sudah sembunyi dibelakang mis ida, cuma MA ja yang masih didepan mata Mis ida.. huhu

    ReplyDelete
  111. Sila berlaku adil. Ini macam nak membalas dendam.

    ReplyDelete
  112. veron said...

    Kalaulah benar ida ini adil, takanlah Dt. Musa saja yang jahat, mana orang jahat yang lain? Jelas web ini di wujud dengan berniat menjatuhkan imej DMA.

    itu lah tu sa bilang....ni blog ni memang bertujuan untuk memburukkan nama baik musa aman...

    ReplyDelete
  113. bukan lagi membalas dendam tapi sengaja dilakukan..ini untuk memenuhi kepentingan politik orang lain yang saya rasa semua tahu siapa...

    ReplyDelete
  114. Ted Medresher said...

    veron said... July 20, 2010 1:02 AM

    orang jahat yang lain semua sudah sembunyi dibelakang mis ida, cuma MA ja yang masih didepan mata Mis ida.. huhu

    maksudnya mis ida ni adalah seorang yang buta kayu...hahaaha...

    ReplyDelete
  115. lulubell said...

    Blog ini tidak bertujuan untuk menyebarkan berita sebenar. Cuma alat dari sesetengah pihak untuk tujuan politik tertentu.

    ini lah yang saya maksudkan...blog ini adalah 'alat' kepada orang tertentu untuk kepentingan politik mereka...ni miss ida sudah buta lalu dijadikan sebagai 'pengerak' alat ini....sedarlah ko miss ida...

    ReplyDelete
  116. walaupun mis ida tak suka, saya tetap menyokong musa aman...musa aman adalah yang terbaik....

    ReplyDelete
  117. Si Ida ini tidak suka pada DMA, lain orang sokong dia marah pula. Mana boleh beigtu.

    ReplyDelete
  118. haha.. biar la miss ida dengan pendapatnya dan kita dengan pendapat masing2..

    ReplyDelete
  119. Curiga aku sama Miss Ida ni. Bolehnya dia imagine DMA "kencing" mahkamah tinggi.

    ReplyDelete
  120. Pakar photoshop si Miss Ida ni. hmm kalau la kelebihan tu diguna utk kebaikan rasanya lagi berbaloi :)

    ReplyDelete
  121. Elisha, jangan2 dia buat huraian pun hasil dari imaginasi juga kan..

    ReplyDelete
  122. miss ida mmg kuat berimaginasi..

    ReplyDelete
  123. kalau kita hayati artikel ini, sebenarnya penulis yang kencing/hina mahkamah tinggi.. mempersoal, mempertikai dan membelakangkan undang2 itu sebenarnya salah.

    ReplyDelete
  124. malah penulis sendiri menyampaikan gambaran buruk/jijik tentang mahkamah melalui tajuk dan gambar yang sengaja direka.

    ReplyDelete
  125. begitulah dalam politik, akan ada usaha untuk menjatuhkan orang lain.

    ReplyDelete
  126. sebagaimana gambar2 MA yang direka dalam artikel ini, mungkin begitu juga dengan bukti2 yang ada pada Miss Ida.

    ReplyDelete