Monday, July 19, 2010

KENAPA MUSA AMAN KEPINGIN JADI TYT?




Walaupun saya sudah menjelaskan dengan panjang lebar, namun penyokong fanatik Musa Aman tidak faham kenapa Musa Aman termimpi-mimpi mahu menjadi TYT Sabah?

Mereka yang mengulas dalam artikel ‘Musa Aman Kempunan Menjadi TYT’ semua belum cukup matang dan diupah Musa Aman untuk mengganggu Miss Ida.

Semua yang tulis komen tak faham kenapa Musa Aman mahu menjadi TYT?

Tahukah anda bahawa TYT kebal dan ada imuniti. TYT tidak boleh dituduh atas Undang-Undang Jenayah dan juga tidak dikenakan cukai pendapatan, seperti Raja di negeri-negeri beraja atau bersultan.

Jika Musa Aman dilantik sebagai TYT Sabah, semua ‘Kes Cuci Wang di Hong Kong’ dan Kes Vacuum Cleaner Malaysia digugurkan SPRM serta merta dan Musa Aman dengan bebas akan menjual semua Kawasan Balak seluas 45,000 hektar yang disimpannya selama ini.

Memang rakyat Sabah terlalu ‘benak’ dan ‘Palui’ jika terus menyokong Musa Aman dan bersubahat dengan Musa Aman untuk melarikan diri daripada tindakan undang-undang.

Baru padan muka rakyat Sabah kerana semua kes jenayah terhadap Musa Aman akan gugur dan rakyat Sabah akan terus diperintah oleh ‘Raja Pakis’ di negeri Lumiding!

141 comments:

  1. Can you show me the proof that a Gavernor cannot be prosecuted?

    For your information, every man & women in this country, regardless their position in the society, is subjected to prosecution if he/she is found guilty in court of law...

    Even a Sultan can be prosecuted, what makes you think that a TYT will not?

    Please check your facts, admin...dont you realise that youre insulting your own intelligent & Sabahan (if u are sabahan) as a whole?

    ReplyDelete
  2. kebanyakan masyarakat Sabah menyokong dan percaya Musa adalah seorang pemimpin yang berkebolehan. sekiranya benar Musa akan menjadi TYT, ia adalah kerana jasa dan kemampuan beliau.

    ReplyDelete
  3. Why she kept on saying about being a TYT and blah blah blah? What you want from our CM, bastard?

    ReplyDelete
  4. Miss Ida, bukankah sudah ada penulis lain yang telah pun menjelaskan bahawa mendapat gelaran Tun tidak bermaksud immunity? Tiada sesiapa yang kebal, Sultan pun tidak dikecuali.

    ReplyDelete
  5. Tuan Yang Terutama (TYT) Yang di-Pertua Negeri ataupun dahulunya dikenali sebagai Gabenor merupakan ketua negeri di 4 negeri di Malaysia iaitu Melaka, Sabah, Sarawak dan Pulau Pinang.

    Yang di-Pertua Negeri dilantik oleh Yang di-Pertuan Agong setelah berunding dengan Ketua Menteri kerana negeri-negeri ini tidak mempunyai Sultan. Yang di-Pertua Negeri dilantik selama sepenggal atau empat (4) tahun dan boleh dipanjangkan mengikut kesesuaian. Beliau tidak dibenarkan memiliki perniagaan atau keuntungan dan tidak dibenarkan juga bergiat aktif didalam mana-mana aktiviti komersial.

    Yang di-Pertua Negeri merupakan komponen Dewan Undangan Negeri (DUN) dan mempunyai kuasa untuk mengadakan perhimpunan atau pembubaran Dewan Undangan Negeri. Persetujuan beliau adalah diperlukan bagi meluluskan Dewan Undangan Negeri.

    Yang di-Pertua Negeri juga merupakan Ahli Majlis Raja-Raja yang dipengerusikan oleh Yang di-Pertuan Agong.

    Kuasa mentadbir negeri dipikul oleh Yang di-Pertua Negeri tetapi fungsi-fungsi pentadbiran boleh diserahkan kepada pihak lain dari segi undang-undang. Gabenor akan melantik ahli Exco bagi menasihati beliau dalam menjalankan peranannya.
    http://ms.wikipedia.org/wiki/Yang_di-Pertua_Negeri#Sabah

    ReplyDelete
  6. Memang rakyat Sabah terlalu ‘benak’ dan ‘Palui’ jika terus menyokong Musa Aman dan bersubahat dengan Musa Aman untuk melarikan diri daripada tindakan undang-undang.


    Amboiii...senang ko bercakap ya.. orang yang kalah selalu macma ini....bercakap buruk dan negative... kesian2....mudah2an Tuhan memberkati engko...

    ReplyDelete
  7. We must remember that even the Sultans can be sued via special provisions according to the Federal Constitution. It is therefore impossible that a person carrying the title 'Tun' can be immune from the law. Are these people above the Sultans and Agong? To further prove that a Tun has no legal immunity is the legal case of Dato' Seri Anwar Ibrahim v Tun Dr Mahathir Mohamad [High Court number S4-23-15-2006; Appeal Court number W-02-609-2007]. Though Anwar Ibrahim failed in this case so far, none of the judges be it in the High Court nor Appeal Court cited legal immunity confered on a Tunship as the reason for dismissing the case. In fact this case proved that a person having the title Tun can be sued.

    ReplyDelete
  8. apa yang dikatakan oleh Jonny adalah benar. negara kita merupakan negara yang mempunyai perlembagaan dan undang-undang sendiri. tiada sesiapa yang benar-benar kebal. perlantikan TYT adalah kepada mereka yang layak dan tidak harus dipertikaikan. sekiranya Musa menjadi TYT, ia adalah kerana beliau sememangnya layak.

    ReplyDelete
  9. mis ida, kalau TYT salah parking kenderaan pun boleh kena saman.. so jangan mendahului orang lain dengan membuat kesimpulan yang bukan2 dan jangan memandang rendah dengan orang lain..

    ReplyDelete
  10. jika Musa Aman layak jadi TYT, tak ada salahnya.

    ReplyDelete
  11. Ngam la tue kalo Musa jadi TYT. Dia memang layak.

    ReplyDelete
  12. Aduii na, Miss Ida ni bukan rakyat Sabah ka? Ikut sedap mulut ja cakap rakyat Sabah ni ‘benak’ dan ‘Palui’.. kalau Miss Ida ni betul hebat, kenapa sampai sekarang bukti yang kami minta takda..

    ReplyDelete
  13. Hi Hi Hebat Ace Ferdinando membela Musa Aman. Belum ada sejarah TYT atau Sultan Sabah pernah disaman atau diambil tindakan Undang-Undang apatah lagi setelah bergelar TUN. Musa mau elak disaman, jadi dia mahu mendapat tongkat sakti TYT, kalau tidak nasibnya akan jadi seperti ERIC CHIA, KASITAH GADAM dan sebagainya. Walaupun tak bersalah akhirnya tapi hancur lebur. Semoga Tuhan membalas jasa baik Musa Aman menghina tuhan orang lain dengan penuh keaiban melainkan beliau bertaubat!

    ReplyDelete
  14. Aku tau la kau jealous tapi janganlah cakap yang bukan2 pasal Musa Aman bah.. doii bikin hairan ni urang oo..

    ReplyDelete
  15. Saya tak pakar undang2, sebab tu saya mahu bukti yang mengatakan TYT ni imun dari semua aspek.. Kalau berani bagi bukti la jangan cakap ikut sedap ja..

    ReplyDelete
  16. Betul mai... Kalau ampai2 sudah Musa Aman tak layak, konpom lama sudah ba rakyat nda sokong.. Ini gosip saja bukan alang2 tapi satu bukti pun takda.. Jadi mesti la bah rakyat akan terus percaya pada Musa.

    ReplyDelete
  17. FREE SABAHKINI, kalau belum ada sejarah TYT atau Sultan Sabah yg disaman atau diambil tindakan Undang-Undang setelah bergelar TUN itu maksudnya BELUM PERNAH DALAM SEJARAH GOLONGAN NI LANGGAR UNDANG-UNDANG! hahahahaha

    ReplyDelete
  18. dalam dunia ni tiada siapa yang kebal dari undang2. Musa Aman akan jadi TYT kerana dia benar2 layak.

    ReplyDelete
  19. Apa yang ko cakap nie Miss Ida? memang betul la apa yang c Ace 2 cakap...hahah takut ka suda??? hahahha bergagar ka? hahah

    ReplyDelete
  20. HI IDA. Ada2 saja cerita pasal Musa Aman. Kalau pun Musa Aman jadi TYT apa salahnya. Kamu tidak akan rugi apa2.

    ReplyDelete
  21. c IDa ini kan main cakap sedap mulut saja... hati2 nanti kena saman sendiri juga yang susah.

    ReplyDelete
  22. saya setuju dengan paquin, saya pun bukan pakar undang-undang juga, tapi saya tahu kalau kita bercakap perlukan bukti. sesiapa yang menjadi TYT adalah kerana kelayakannya.

    ReplyDelete
  23. YOU are the one who should repent,MISS IDA!

    ReplyDelete
  24. TYT dilantik oleh YDPA...kalau Musa menjadi TYT, apa salahnya? Musa memang banyak berjasa kepada negeri sabah...itu adalah fakta kebenaran..

    ReplyDelete
  25. musa layak untuk mendapatkan gelaran tun dan juga layak menyandang jawatan TYT sabah...khabar2 angin yang disebarkan hanya bertujuan untuk menjatuhkan Musa..salah satunya adalah daripada Free Sabahkini...

    ReplyDelete
  26. memang si ida ni cakap main sedap mulut sahaja..rakyat sabah bukannya palui...tetapi rakyat sabah matang dari segi pemikiran dan penganalisisan dan tahu membezakan antara fakta dan khabar angin......

    ReplyDelete
  27. miss Ida, bukan Datuk Musa yang bertaubatlah. Miss Ida yang perlu bertaubat sebelum tidak sempat miss ida. cepat-cepatlah bertaubat ya/...

    ReplyDelete
  28. "Mereka yang mengulas dalam artikel ‘Musa Aman Kempunan Menjadi TYT’ semua belum cukup matang dan diupah Musa Aman untuk mengganggu Miss Ida."

    entah apa yang ko merepek ni...jangan2 ko ni yang diupah untuk memburuk-burukkan Musa...dan ko juga belum cukup matang...

    ReplyDelete
  29. Proof is what makes the readers believe. Unfortunately, you don't have the proof saying that becoming a TYT will help the holder to be immune from being prosecuted.

    ReplyDelete
  30. "Memang rakyat Sabah terlalu ‘benak’ dan ‘Palui’ jika terus menyokong Musa Aman dan bersubahat dengan Musa Aman untuk melarikan diri daripada tindakan undang-undang."

    jelas menunjukkan ketidakmatangan miss ida..kesimpulan yang sengaja dibuat untuk mengelirukan rakyat sabah...rakyat sabah bukannya palui seperti yang ko cakapkan...

    ReplyDelete
  31. well said jason..
    itu lah tu yang miss ida tidak faham2..
    ketiadaan bukti atau fakta untuk menyokong hujahnya yang nyata sekali tidak benar...miss ida, dengar nasihat si Kebenaran...bertaubatlah...cukup2 lah memburukkan nama baik CM kita..

    ReplyDelete
  32. pernahkah Musa Aman buat kenyataan dimana2 media bahawa beliau mahukan gelaran Tun??

    ReplyDelete
  33. Sah! FREE SABAHKINI memang diupah oleh "seseorang" untuk memburukkan nama Musa Aman. Tidak hairan la, sebab ramai yang jeles dengan kejayaan dan kekayaan Musa. Mereka sanggup buat apa2x sahaja untuk membuat rakyat Sabah benci beliau.

    ReplyDelete
  34. kalau pun beliau dapat gelaran Tun, apa salahnya? kenapa pula mesti dikaitkan dengan imuniti? kalau benar disebabkan imuniti, mis ida buat la laporan sekarang sebelum beliau dapat gelaran Tun. jika benar beliau bakal dapat gelaran Tun yang kononnya kebal undang2, dan jika benar beliau bersalah, sepatutnya pihak berkuasa sudah bertindak sekarang sebelum beliau dapat gelaran Tun...

    ReplyDelete
  35. betul tu Kamal.. ataupun dia bakal dapat ganjaran jika Shafie jadi KM..

    ReplyDelete
  36. setahu saya Datuk Musa tidak pernah membuat kenyataan yang beliau kepingin menjadi TYT. apa pun, kalau ditakdirkan Datuk Musa jadi TYT saya pasti ramai yang menyokong.

    ReplyDelete
  37. Betul tu Adam, memang tidak pernah pun, Miss Ida ni yang pandai2 tentukan... sengaja buat fitnah!!!

    ReplyDelete
  38. Nampaknya miss ida(mr.ida) orang yang paling cerdik pandai, paling matang, paling tidak palui, paling bagus di Negeri Bawah Bayu ini.

    ReplyDelete
  39. ya lah..Datuk Musa tidak pernah menyatakan kepingin jadi TYT. harap isu-isu seperti ini tidak ditimbulkan lagi. tunggu dan lihat. kalau Datuk Musa jadi TYT pun tiada salahnya juga kan.

    ReplyDelete
  40. itu cuma andaian yang Miss Ida buat. tidak semestinyakan. jadi Miss Ida janganlah ikut cakap orang aa. percaya kepada diri sendiri bahawa terimalah kenyataan.

    ReplyDelete
  41. We will just have to wait and see then Miss Ida.

    ReplyDelete
  42. Hairan macam mana si Ida ini tahu bahawa d. Musa kepingin jadi TYT???????

    ReplyDelete
  43. Lagilagi bangang semua penyokong Musa Aman yang tersesat ke blog ini. Aku bagi can kamu urang luahkan pandangan, lebih-lebih pulak yek? Ada musa aman bagi tau kamu dia mahu jadi ketua Menteri dulu masa dia hanya dilantik Pembantu Menteri? Bodoh. Baghal punya unta dan keldai Musa Aman. Ada dia minta izin Ace, Linda, Veron dan keldai-keldai lain masa dia mau Skandal dengan Veronica, Rosmawati dan semua betina yang disupply Nasir Yeo? Ada dia bagitahu kamu urang semasa dia mahu bikin Wisma Bandaraya dan kasi sewa sama kementerian Yee Moh Chai? Ada dia kasi tahu kamu urang berapa tan dia telan dan berak wang haram? He He Bodoh Bin palui.

    ReplyDelete
  44. Ida ini kuat marah. Sabar. Sama-sama ada icon yang disokong, kalau tidak sama pun tak perlulah marah-marah.

    ReplyDelete
  45. Manalah boleh pasksa orang percaya dengan apa yang ditulis. Tolong tulis dengan menyertakan maklumat yang boleh menyakinkan.

    ReplyDelete
  46. Musa Aman nak jadi TYT atau tidak bukan isu besar pun.

    ReplyDelete
  47. mis ida nak kan pandangan kan. itulah pandangan yang diberi. jadi mis ida kena terima pandangan orang lain. mis ida gunalah bahasa yang sopan.

    ReplyDelete
  48. betul tu.. mis ida kena hormat dengan pandangan orang lain. yang paling penting bahasa tu kenalah sopan. kita ni kan orang Malaysia.

    ReplyDelete
  49. Not a big deal if he wants to be a TYT. If he is PROVEN GUILTY, then the authorities will lock him up regardless of his position. So what is there to worry about??

    ReplyDelete
  50. pandai betul mis ida menimbulkan persoalan untuk menjawab soalan.. jadi maknanya mis ida sendiri sedar yang musa aman tidak bagitau kepada umum. jadi kenapa mis ida cakap musa aman kepingin jadi TYT sedangkan mis ida sendiri tahu yang beliau tidak akan beritahu kepada umum?

    ReplyDelete
  51. "Tahukah anda bahawa TYT kebal dan ada imuniti. TYT tidak boleh dituduh atas Undang-Undang Jenayah dan juga tidak dikenakan cukai pendapatan, seperti Raja di negeri-negeri beraja atau bersultan."- FREE SABAHKINI

    How you know that TYT holder will be immune from being prosecuted?
    Before posting any articles,please make sure you have the facts right. And, present us the proof.

    ReplyDelete
  52. Oh...rupa-rupanya begitu. Ei, macam mana pula miss pundan tahu semua hal tentang musa? Oh, ko stalk dia nie kan..he he

    ReplyDelete
  53. and again, saya punya penelitian di sini ialah Ms Ida adalah icon yang dicipta oleh orang-orang tertentu atau dalang disebalik topeng wanita? hahaha di sebalik penulis ni..dia adalah 'orang' yang ada agenda tersendiri dan hasrat untuk mencapai sesuatu tetapi sudah lama tidak kesampaian....hahahaha

    ReplyDelete
  54. so kalau pun Musa jadi TYT, what is the problem to you? Love to see bakal CM PRU13 ni tidak difitnah dan diburuk-burukkan oleh Ms Ida / "+ + "

    ReplyDelete
  55. Haih, bertengkar lagi seperti budak.

    ReplyDelete
  56. ayoyo...sapa penulis blog ni. dashyatlah fitnah lu..

    ReplyDelete
  57. Agak2 lah..Don't keep on looking at the negative instead the positive coz it doesn't bring you anywhere. Kin pening saja..

    ReplyDelete
  58. sabar-sabar... siapapun jadi TYT yang penting orang tu layak.

    ReplyDelete
  59. Musa Aman klu layak jadi TYT lah tu. tak perlulah nak besarkan cerita ni.

    ReplyDelete
  60. Datuk Musa Telah banyak berjasa kepada Sabah, yang mana telah banyak program yang telah beliau ketengahkan untuk tujuan pembangunan bersama, Namun segelintir masih lagi tidak berpuashati dengan beliau dan ianya terjadi disebabkan oleh banyak faktor. Yalah di dunia mana ada yang sempurna, tapi apapun yang penting Datuk Musa menampakkan perubahan pada Sabah!!

    ReplyDelete
  61. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  62. Janganlah selalu bersikap negatif. Tidak baik dik.

    ReplyDelete
  63. I suka kalau Musa jadi TYT..teehehe

    ReplyDelete
  64. Agree with Lisa. I don't know that TYT or Tun are immune from being prosecuted? Maybe Miss Ida can provide related document to prove.

    ReplyDelete
  65. memang semua orang akan gembira datuk musa menjadi menteri..hehee

    ReplyDelete
  66. jadi mari kita ramai-ramai untuk menyokong kepada datuk musa aman ketua menteri sabah yang banyak berjasa kepada sabah.

    ReplyDelete
  67. Kalau mmg layak, ngam la bah tu.. buat apa mau bising2 kan. hehe

    ReplyDelete
  68. Setuju Bi. usaha Datuk Musa patut dihargai so janganlah terlalu memburukkan beliau.

    ReplyDelete
  69. Tak pa la ba, ramai juga sokong Musa Aman.. peduli lah si Miss Ida ni. hehhe

    ReplyDelete
  70. Ya jangkal, jom ramai2 sokong CM kita. hehehe

    ReplyDelete
  71. Miss Ida pun join la kami bah :P hehe

    ReplyDelete
  72. saya rasa miss ida janganlah lagi memburuk-burukkan orang. kalau miss ida cerita keabaikkan lagi bagus miss.. saya sokong 100% kalau miss ida buat begitu.

    ReplyDelete
  73. Datuk Musa Aman adalah pemimpin yang disayangi oleh rakyat sabah atas jasa yang beliau berikan.

    ReplyDelete
  74. sudah menjadi kebiasaan di Malaysia.. mana2 pemimpin baik umno/BN mahupun pembangkang pasti berhadapan dengan kritikan/tuduhan dan sebagainya..

    ReplyDelete
  75. Paquin said... July 21, 2010 4:29 AM

    haha, Paquin.. confirm dengan bersungguh2 dia tolak tu..

    ReplyDelete
  76. KENAPA MUSA AMAN KEPINGIN JADI TYT?

    - sebab tiada yang layak selain beliau..

    ReplyDelete
  77. Mana tahu terbuka hati miss ida nanti mahu join untuk menyokong Datuk Musa Aman menjadi TYT. hehe

    ReplyDelete
  78. entah la tu jangkal.. macam keras hati ja Miss Ida tu.. rasanya kalau kena bagi 1 juta dia mau ka tu ah??

    ReplyDelete
  79. Sebabnya rakyat pun mahu Musa jadi TYT. hehehe

    ReplyDelete
  80. Beliaukan banyak suda menolong sabah. dan memang layak jugalah terima pangkat TYT itu. tidak salah jugakan. hehe

    ReplyDelete
  81. Apa salahnya kalau beliau berhasrat menjadi TYT??

    ReplyDelete
  82. Semua pun sokong CM.. na apa boleh buat la Miss Ida.. mcm tiada pula urang mo sukung ko ni. hehe

    ReplyDelete
  83. Miss Ida cemburu ba tu kali sisasa. hehhee

    ReplyDelete
  84. Bukan DMA yang kepingin bah.. Tapi dia memang layak, so rakyat pasti gembira kalau dia jadi TYT. hihi :P

    ReplyDelete
  85. Betulkah DMA nak jadi TYT sebab 'immune' dari pendakwaan ke mahkamah?

    ReplyDelete
  86. Saya ingat kalau Musa Aman jadi TYT saya nak 'migrate' ke Negeri mana saja di Malaysia ni.Kelantan pun bolih,Perlis pun ok asal kan keluar dari Sabah.Kenapa?

    Bagi saya seorang TYT yang dipilih mestilah bersih dari pada segala'kotoran'politik.Sekarang ini beliau banyak menghadapi tuduhan yang tidak menentu daripada pemimpin parti pembangkang dan juga rakyat.Segala tuduhan ini adalah serius dan beliau mestilah membersihkan nama beliau sebelum jadi TYT jika betul.Menjadi TYT untuk mengelakan dari sebarang tindakan atas tuduhan yang dibuat tidak akan membawa keadilan kepada rakyat.Ini kerana seorang yang membuat kesalahan mestilah di hadapkan ke mahkamah dan sabit kesalahan dihukum.

    UMNO patut tidak gentar untuk menegak keadilan terhadap ahli dan pemimpin yang berbuat salah.Dulu Datuk Harun Idris dihadapkan ke Mahkamah atas tuduhan rasuah,sabit kesalahan dan dihukum.UMNO masih kuat kerana tindakan in i mencermin ketelusan kerajaan dan rakyat lebih yakin untuk menyokong parti UMNO.Jika Musa Aman terbabit dalam kegiatan yang salah sebagai CM beliau mestilah diambil tindakan yang sama dan dihadapkan ke muka keadilan dan bukan dilantik TYT pula.Rakyat bukan bodoh dan sekiranya kerajaan ambil lewah saja pendirian rakyat maka UMNO/BN akan hilang kuasa di Sabah.

    Saya sendiri yang telah mengundi BN tiap pilihanraya akan berpaling tada dan undi pembangkang kali ini jika Musa Aman terus jadi CM atau lebih teruk lagi jadi TYT.

    ReplyDelete
  87. Siapa yang bersih dari kotoran politik? Orang yang tidak terlibat dalam politik.

    ReplyDelete
  88. Oh Indahme, sampai mau pindah keluar dari Sabah?? Negeri tanahair kamu?

    ReplyDelete
  89. "Memang rakyat Sabah terlalu ‘benak’ dan ‘Palui’ jika terus menyokong Musa Aman dan bersubahat dengan Musa Aman untuk melarikan diri daripada tindakan undang-undang"

    Lihatlah apa yang ditulis oleh Ms Ida ni...siapa yang palui sebenarnya? Rakyat Sabah ada hak nak sokong sesiapa saja...yang layak dan telah membuktikan khidmat kepada negeri

    ReplyDelete
  90. saya peliklah kenapa Musa Aman jadi TYT dijadikan isu?

    ReplyDelete
  91. nampak sangatlah artikel yang ditulis ni amat bimbang dan gerun kalau Musa jadi TYT..kenapa? takut lubuk cari makan 'hilang'??

    ReplyDelete
  92. Sebagaimana yang saya sebutkan seorang yang memegang pangkat sebagai CM atau pun TYT mestilah bersih dan tidak mempunyai kecacatan dalam segala hal.Sepertimana TYT sekarang beliau adalah bekas pegawai kerajaaan yang mempunyai rekod cemerlang dalam kerjaya beliau olih itu membawa cahaya kepada institusi yang dipegang dan seterusnya di sanjung dan dihormati.

    Begitu juga kepada institusi Ketua Menteri.Sesiapa yang duduk sebagai CM mestilah bersih dan sekiranya ada terbabit atas apa apa kesalahan,secara langsung atau tidak langsung maka beliau mestilah diganti atau mengundur diri secara terhormat.Tak payah cakap pasal bukti,tepuk dada tanya selera,sendiri tau perbuatan yang salah.Jangan memperdayakan rakyat.Kadangkala mengakui kesilapan itu adalah satu tindakan yang bolih membawa kehormatan kepada diri sendiri dan rakyat akan memaafkan.Kalau kita berpegang tegu kepada kepercayaan kepada Tuhan maka kita takut dilaknati olih Nya.Bukti dunia mungkin tidak ada tapi bukti akhirat banyak tercatit.

    Saya ini bukanlah anti UMNO/BN malah saya sendiri ahli UMNO.Saya sebagai ahli parti mahukan perubahan dalam segi kepimpinan atasan khasnya ketua Menteri.Ini adalah kerana Musa Aman telah mengkotorkan kedudukan beliau dengan banyak perbuatan salahlaku.Disini saya nak tanya siapa ka mereka yang diheret olih SPRM ke Putrajaya baru ini.Kenapa Richard Barnes,peguam pribadi Musa Aman diheret sama olih SPRM?Banyak tanda tanya bukan?Patut kah beliau masih diberi puji pujian atas segala ini?

    Pangkat,kedudukan dan wang ringgit bukanlah segalanya di dunia ini.Orang nak cari pangkat dan kedudukan kerana bertujuan untuk membela,memelihara rakyat dan membangunkan Negeri.Tetapi dalam proses menjalan tugas itu seorang pemimpin tidak bolih menyalahguna kuasa tersebut dengan terlibat dalam kegiatan yang menyalahi undang undang atau etika kerja.

    'Integrity' dan 'credibility' pemimpin adalah lebih penting daripada pembangunan yang dilaksanakan.Ertinya seorang tanpa tabiat yang baik hanya cuba menutup segala perbuatan yang kotor dengan cara mengaburi mata rakyat dari segi pembangunan.Menghalalkan perbuataan yang haram.

    Saya berdoa siang dan malam agar rakyat sedar bahawa CM sekarang tidak layak mentadbir Negeri Sabah yang saya cintai.Sebagai ahli UMNO saya harap ada perubahan dalam segi kepimpinan dan UMNO/BN tidak akan kecundang kerana ada pemimpin yang masih terus memaksa diri memegang jawatan walaupun tidak popular lagi.Malah UMNO/BN akan lebih kuat lagi tanpa Musa Aman sebagai CM kerana dalam PU13 isu isu hangat yang akan dikaitkan dengan beliau olih pembangkang akan lenyap.Jika tidak saya khuatir ianya akan diperbesarkan nanti.

    Kita baca pasal Sarawak dimana pembangkang sudahpun mengapikan rakyat dengan isu rasuah dan salahguna kuasa Taib Mahmud.Apa kah ini akan berlaku di Sabah nanti sekiranya Musa Aman terus kekal CM.Adakah DAP,PKR,PAS dan SAPP berdiam diri dalam isu Musa Aman dan melepaskan peluang untuk mendapat undi? Terpulang kepada mereka yang masih nak cium bontot Musa Aman.Entah kenapa?Ini memalukan pemimpin lain dalam UMNO seolah olah tidak ada lagi yang layak.Ini hanyalah kedudukan CM Sabah kut bukan PM atau Presiden Amerika.Dimana pemimpin UMNO yang lain,tidur kah?

    ReplyDelete
  93. Indahme

    sebenarnya ko langsung tidak cintai pun Datuk Musa Aman. Ko saja ja tu cakap macam itu mahu minta simpati orang lain supaya kena kasih kesian kunun. tidak payahlah guna cara macam ini untuk meminta simpati dari rakyat aa..Rakyat lebih tahu berfikir siapa yang terbaik untuk mereka.

    ReplyDelete
  94. Indahme

    Ko rasalah, parti yang ko sebut diatas itu DAP,PAS,PKR dan SAPP itu 100% baikkah juga. hehehe mungkin mereka lebih buruk dari yang ko sangkakan. jangan hanya tutup mata, buka telinga ya INDAHME..kalau boleh bukalah mata, telinga dan fikiran mu supaya ko boleh fkiir panjang.

    ReplyDelete
  95. "Kenapa Richard Barnes,peguam pribadi Musa Aman diheret sama olih SPRM?Banyak tanda tanya bukan?Patut kah beliau masih diberi puji pujian atas segala ini?"

    yang diheret siapa?? patutkah kita menghukum seseorang hanya berdasarkan 'tanda tanya' atau persoalan...

    ReplyDelete
  96. FREE SABAHKINI said...

    Baghal punya unta dan keldai Musa Aman. Ada dia minta izin Ace, Linda, Veron dan keldai-keldai lain masa dia mau Skandal dengan Veronica, Rosmawati dan semua betina yang disupply Nasir Yeo? Ada dia bagitahu kamu urang semasa dia mahu bikin Wisma Bandaraya dan kasi sewa sama kementerian Yee Moh Chai? Ada dia kasi tahu kamu urang berapa tan dia telan dan berak wang haram? He He Bodoh Bin palui

    ada dia bagitahu kami. yang dia tidak buat semua itu. hehehe dia cakap dengan kami dia tidak tahu kenapa orang begitu dengki dengan kejayaan beliau. itulah tu. memang oranglahkan, memang tidak akan puas hati bila orang lain berjaya.

    ReplyDelete
  97. indahme mungkin ada pendapat sendiri tapi orang lain pun ada pendapat masing-masing.Musa seorang pemimpin yang berjasa kepada rakyat Sabah. sebab itulah ramai yang menyokong beliau.

    ReplyDelete
  98. Indahme,, saya harap kamu tidak menghukum seseorang itu sebelum 'tanda tanya' atau persoalan terjawab.. memang benar semua orang mahukan perubahan dan mahukan yang terbaik.. tapi tidak semestinya untuk mencapai tujuan itu kita wajib memburuk2kan pihak lain dan mendahului undang2.. itukah bentuk amalan yang cuba kamu ketengahkan?? mampukah kamu bagi jaminan bahawa kedudukan sabah akan lebih baik jika Musa Aman tidak jadi TYT dan bukan KM sabah?? itu juga satu persoalan, persoalan yang mungkin boleh digunakan rakyat sabah untuk menghukum kamu..

    ReplyDelete
  99. semua yang tidak menyokong artikel ini bukan bermaksud membenarkan yang salah. cuma tidak mahu membenarkan tuduhan yang tidak jelas. pembaca tidak perlu menganggukkan kepala setiap apa yang mereka baca.

    ReplyDelete
  100. Good point Ted. I agree with you.

    ReplyDelete
  101. Betul cakap kamu AceFerdinado. Tidak bagus kita buruk-burukan orang demi faedah sendiri.

    ReplyDelete
  102. Musa Aman nk jadi TYT atau tak bukanlah satu persoalan besar. tp tak perlulah smpai nk memburukkan orang lain.

    ReplyDelete
  103. kalau penulis dan Indahme bersungguh2 mengatakan Musa Aman bersalah dan mahu tindakan undang2 dikenakan terhadap beliau, kenapa tidak berkerjasama dengan mahkamah atau pihak berkuasa. tidak perlu minta MA lepaskan jawatan untuk beliau mengakui kesalahan beliau sendiri, itu tugas mahkamah membuktikan yang beliau bersalah.

    ReplyDelete
  104. tidak logik jika kucing gagal tangkap tikus, tapi yang disalahkan tikus.. sepatutnya yang disalahkan dan diberikan latihan adalah kucing. oleh itu, jangan salahkan Musa Aman kalau mahkamah tidak dapat membuktikan yang beliau bersalah. sepatutnya penulis dan Indahme salahkan mahkamah atau serahkan segala bukti yang ada untuk membantu mahkamah. bukannya memaksa Musa Aman menghukum dirinya sendiri.

    ReplyDelete
  105. Betul Ted, tidak sokong freesabahkini tidak bermakna kita tidak sokong kebenaran dan keadilan.

    ReplyDelete
  106. JIka ada bukti, serahkan pada pihak berkuasa bukan disini.

    ReplyDelete
  107. haha ivan, kita salahkan si tikus itu kerana terlalu licik.

    ReplyDelete
  108. Kerana beliau adalah orang yang bercita-cita besar.

    ReplyDelete
  109. Betul cakap ivan, memang tidak logik.

    ReplyDelete
  110. Nak jadi TYT sebad inginkan kuasa immune dari didakwa?? Betulkah?

    ReplyDelete
  111. adakah TYT betul-betul kebal? dashyatnya...

    ReplyDelete
  112. blog ni mengatakan bahawa ramai yang memberi komen tidak percaya akan kejahatan Musa Aman..yalah manalah semua para komen tu mau percaya kejahatan Musa Aman sebab tiada bukti..paling2 cerita yang dikait-kait saja..sekurang-kurangnya ada gambarkah atau dokumen bertulis barulah boleh caya.ini tidak...ditulis dalam blog saja...

    ReplyDelete
  113. ya.. jika tak ada bukti mcm mana kmi mo percaya.

    ReplyDelete
  114. setuju dengan Ivan.. kita tidak perlu paksa seseorang itu untuk mengaku salah kerana itu tanggungjawab mahkamah..

    ReplyDelete
  115. ya betul, hanya tanggung jawab mahkahmah menentukan kesalahan seseorang tu

    ReplyDelete
  116. haa haha Mr freesabahkini sudah mula marah sebab dia cakap para tukang komen dalam blog ni tidak faham-faham akan kesalahan Musa Aman...

    ReplyDelete
  117. Para tukang komen bukan tidak faham kesalahan Musa Aman hanya BUTA HURUF.

    ReplyDelete
  118. whatever.. masing2 mempunyai pandangan dan pendirian..

    ReplyDelete
  119. indahme...
    kmi bukan buta huruf, tp kami tahu menilai perkara yang baik dan buruk. kmi takkan percaya selagi tiada bukti.

    ReplyDelete
  120. FSK ini sudah mengatasi kuasa mahkamah. Sesiapa yang dituduh salah di sini, semua kena angkuh, kalau bantah kamu akan dinorbatkan bermacam-macam 'titles' seperti buta huruf, sikit otak, pembodek,............!

    ReplyDelete
  121. Saya bukan buta huruf cuma tidak setuju dengan tuduhan yang berniat jahat dan berunsur fitnah.

    ReplyDelete
  122. orange, dorang mau jadi hero ba tu.. hero tersembunyi..

    ReplyDelete
  123. Dia orang syok sendiri saja.

    ReplyDelete
  124. Azmi...
    betul itu..
    tapi kita haruslah lebih hormatkan. janglah keluarkan kata-kata yang tidak sopan itu. Budi basaha budaya kita malaysia.

    ReplyDelete
  125. relaks guys,, teruskan ja komen2 kamurang..

    ReplyDelete
  126. Jandgan terlalu emosi, buatlah komen yang bernas dan berbudi.

    ReplyDelete
  127. Hhaha sempat bergaduh lagi ya...na ini antara terbaru tentang MUSA AMAN...Kamu nilai la sendiri..

    TAWAU FIRST TO BEAT HARDCORE POVERTY
    2nd August, 2010 New Sabah Times
    TAWAU: Tawau has been declared the first district in the state free of hardcore poverty, Chief Minister Datuk Seri Musa Haji Aman announced yesterday.
    He said the success reflected the effectiveness of the various poverty eradication programmes such as the Hardcore Poor Development Programme (PPRT) and the Sejahtera mini estate programme (MESEJ) implemented by the state and federal governments.
    Musa who is also Finance Minister added: “We create history today. And this shows that the government’s programmes, not only in the district, but throughout the state, are coming to fruition,” he told reporters after presenting dividend payment of RM2,400 to each of the 393 Kalabakan PPRT Farm project participants here for the period till June this year.
    He added that this effort would continue with the ultimate aim of making Sabah a poverty-free state.
    And, to ensure all programmes were carried out as planned, he said, the state government had set up a committee called the Focus Group to monitor them.
    Musa also said the success of the poverty eradication programmes demolished claims by the opposition that the government had not done anything for the people.
    Earlier in his speech, the Chief Minister said the state’s Halatuju has succeeded in helping the hardcore poor.
    “The number of hardcore poor in the state was reduced to 14,770 on July 21 this year from 18,294 on December 31 last year,” he said, attributing the success to the setting up of 30 MESEJ projects in the state under the 9th Malaysia Plan.
    Musa said that this year, another MESEJ to benefit over 30 hardcore poor would be launched at Sungai Laba in Sebatik near here.
    “Apart from that, the federal government has also allocated RM103 million this year to implement the housing aid programme for the hardcore poor throughout the state.
    At the same function yesterday, Musa also presented a RM50,000 cheque meant to assist the Kampung Pasir villagers who were affected by Thursday’s flash floods, to Tawau Municipal Council president Ismail Mayakob.
    Also present yesterday were Rural Development Minister Datuk Ewon Ebin, Assistant Finance Minister Datuk Tawfiq Abu Bakar Titingan and Kalabakan MP Datuk Abdul Ghapur Salleh.

    ReplyDelete
  128. see, musa aman senyum2 lagi masa buat kenyataan tu. macam mana agresif sekalipun serangan miss ida, musa aman tetap cool.

    ReplyDelete
  129. Bila jadi ketua, hati mesti Tabah...

    ReplyDelete
  130. ya betul Ted Medresher, saya pun hairan Musa tetap cool saja...cuma dia sudah bacakah artikel Ms Ida ni?

    ReplyDelete
  131. konfuselah pakcik baca artikel ni...

    ReplyDelete
  132. Lagilagi bangang semua penyokong Musa Aman yang tersesat ke blog ini. Aku bagi can kamu urang luahkan pandangan, lebih-lebih pulak yek? Ada musa aman bagi tau kamu dia mahu jadi ketua Menteri dulu masa dia hanya dilantik Pembantu Menteri? Bodoh. Baghal punya unta dan keldai Musa Aman. Ada dia minta izin Ace, Linda, Veron dan keldai-keldai lain masa dia mau Skandal dengan Veronica, Rosmawati dan semua betina yang disupply Nasir Yeo? Ada dia bagitahu kamu urang semasa dia mahu bikin Wisma Bandaraya dan kasi sewa sama kementerian Yee Moh Chai? Ada dia kasi tahu kamu urang berapa tan dia telan dan berak wang haram? He He Bodoh Bin palui.

    Boleh saya tahu dari mana dan bila Miss Ida tahu yang CM kita ni mo jadi TYT? Kan ko cakap dia x kasi tau? Hairan. Sila bagi bukti KUKUH wahai Cik Ida. Terima kasih.

    ReplyDelete
  133. dia mahu jadi TYT kah tidak, suka hati dia lah...ni FSK pula melebih-lebih...

    ReplyDelete
  134. biasalah setiap orang ada kemahuan/impian masing2..saya pun kalau dapat, mau juga jd TYT..

    ReplyDelete
  135. biasalah kan.. tiap kali orang mo naik, ada saja yang cuba kasi jatuh.. padahal diri sendiri pun terkial-kial, ada hati mo memburukkan orang...

    ReplyDelete
  136. tidak perlu percaya khabar2 angin/cerita karut yang ada dalam FSK ini..i support if Musa become a new Sabah TYT..well, its still just a rumors..

    ReplyDelete
  137. si pangpang ini macam tidak berpuas hati dengan kepimpinan Datuk Musa Aman. kan bagus kalau kau pi siasat sendiri..daripada kau bising2 dan cakap yang bukan2 apa yang kau dapat.

    ReplyDelete
  138. Musa Aman nak jadi TYT ataupun tidak bukanlah satu hal besar, jika dia benar2 layak, tak salah menjadi TYT.

    ReplyDelete
  139. da jd CM nak jd TYT pulak...kasi peluang orang lain la....banyak lg yg layak...tamaha butul!

    ReplyDelete