Tuesday, July 13, 2010

PAIRIN MEMANGKU JAWATAN KETUA MENTERI SABAH?




Memang wajarlah Timbalan Ketua Menteri Sabah, Tan Sri Joseph Pairin Kitingan dilantik memangku jawatan Ketua Menteri Sabah ketika Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Panglima Musa Haji Aman diarah bercuti pada bila-bila masa daripada sekarang kerana SPRM mempunyai kes prima facie terhadap beliau yang dikatakan terlibat dengan Skandal Penggubahan Wang Haram dan Membiayai Keganasan di Hong Kong.

Tambahan pula sebelum ini, Musa Aman enggan mematuhi perintah Perdana Menteri agar menjelaskan ‘hutang’ RM91 juta Kerajaan Negeri kepada seorang ‘Datuk’ sekalipun ‘Datuk’ berkenaan mendapat perintah Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu.

Memang agak mengecewakan Perdana Menteri kerana Musa menganggap dirinya sebagai Perdana Menteri dan menurunkan pangkat Perdana Menteri sebagai Ketua Menteri Sabah kerana enggan mematuhi nasihat Perdana Menteri berhubung isu Patung Dewi Laut Mazu yang tergendala pembinaannya.

Mungkinkah Musa Aman disumpah Mazu atau dilaknat Dewi Laut Mazu sehingga terjebak dengan Skandal Penggubahan Wang Haram dan Membiayai Keganasan yang diketuai oleh adik angkatnya, Michael Chia Tien Foh.

Dalam keadaan pengaruh Musa Aman semakin tergelincir; ketua-ketua parti komponen Sabah dan Ketua Bahagian UMNO mengendurkan sokongan terhadap Musa Aman dan menyokong saranan Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Shafie Afdal agar Perdana Menteri melantik Tan Sri Pairin sebagai Pemangku Ketua Menteri sebelum mengadakan pilihanraya kecil atau pilihanraya mengejut serentak untuk Sabah dan Sarawak.

Sebagai Ketua Menteri ‘Kurang Ajar’ sekalipun agak terpelajar, Musa Aman sepatutnya meletakkan jawatan apabila rahsia rasuahnya terdedah melalui ‘Standing Instruction’ (SI) Michael Chia kepada anak-anaknya, Hazem dan Mubarrak; serta penangkapan lebih 10 orang kroninya yang terlibat dengan kegiatan haram berkenaan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).

Semua rakyat Malaysia hairan dengan SPRM kerana isu ini telah didedahkan di dalam partal lucah melampau, ‘Sabahkini.net’ namun sehingga kini, Musa Aman masih duduk di kerusi Ketua Menteri sejak kes berkenaan didedahkan pada 2008.

Bukankah sepatutnya Musa Aman meletakkan jawatan sebaik sahaja Michael Chia Tien Foh ditangkap di Lapangan Terbang Hong Kong pada 14 Ogos 2008, tetapi Musa terus mengotorkan kerusi Ketua Menteri dan menggunakan wang Michael Chia untuk menutup kes rasuahnya termasuk membeli ‘Peguam Negara’ dan Ketua Pesuruhjaya SPRM?.

Memanglah benar kata pepatah China, ‘Jika pokok tumbang, monyetpun lari dan kura-kura-kurapun boleh panjat’ tetapi sebelum Musa Aman ‘tumbang’ semua kroninya telah melarikan diri dan menyelamatkan diri masing-masing dengan mendedahkan semua rahsia kepada SPRM.

144 comments:

  1. miss ida ni main tuduh je..bercakap tu biar ada bukti, kalau tiada bukti fitnah namanya tu..buatlah kerja lain yang lebih menyumbang kepada kemajuan negara ye...

    ReplyDelete
  2. benarkah Musa Aman terlibat dalam kes penggubahan wang haram tu? setahu saya dia tak terlibat pun. lagipun tak ada pun SPRM membuat siasatan terhadapnya berhubung kes ini. Miss Ida ni pandai2 ja reka cerita.

    ReplyDelete
  3. perlukah Musa Aman meletakkan jawatan sebaik sahaja Micheal Chia ditangkap? sedangkan sprm tidak dapat membuktikan yang beliau terlibat, bagaimana pula mis ida boleh melebihi sprm? apa buktinya Musa Aman membeli peguam negara dan ketua pesuruhjaya sprm???

    ReplyDelete
  4. kalau kita mengenali seseorang dan kenalan kita itu telah melakukan jenayah, wajarkah kita juga diheret sama sedangkan kita tidak terlibat. hanya disebabkan kita mengenali beliau, adakah itu cukup untuk membuktikan bahawa kita juga terlibat?.. rasanya itulah prinsip dan undang2 mis ida.. kalau begitu kita patut duduk dalam hutan dan jangan bergaul dengan mana2 individu..

    ReplyDelete
  5. saya rasa penulis blog ini hanya menyampaikan perasaan benci bukannya kebenaran. teruskan usaha dan yang pasti blog anda akan menerima lebih banyak kritikan berbanding sokongan.

    ReplyDelete
  6. dari aspek mana mis ida melihat sabahkini sebagai portal lucah melampau?? freesabahkini yang patut menerima gelaran itu jika dilihat dari cara penyampaian dan tujuan/matlamat blog. sedar diri sendiri sebelum menyedarkan orang lain..

    ReplyDelete
  7. Miss Ida nie mcm tiada kerja lain ja selain memburukkan nama orang. Bertaubatlah Ida. Tiada manfaatnya memfitnah orang kalau tiada buktinya.

    ReplyDelete
  8. kalau sudah namanya FITNAH itu dosa.. dan dosa FITNAH ini lebih besar dari membunuh..Miss Ida yang bukan nama cukuplah, bagus lagi kalau ko buat artikel pasal pembangkang. cari keburukan mereka.hehe

    ReplyDelete
  9. wahai cik ida yg cantik rupawan, daripada apa yg tertulis di blog ida ini hanyalah berunsurkan niat jahat dan bukannya membela shafie kesayangan cik ida. alangkah baiknya jika cik ida memenuhi ruangan blog ini dgn menyampaikan kebaikan yg telah dilakukan oleh pemimpin2. rakyat sendiri boleh memilih dan berfikir yg mana satu intan dan berlian. alangkah cantik jika isi kandungan yg disampaikan dlm blog ni sama seperti rupa paras cik ida yg manis dan menawan itu. tetapi disebalik rupa paras yg cantik itu perbuatan keji dan dayus menjadi pilihan cik ida. walaubagaimana cara sekalipun cik ida memburuk2kan MA, namun saya fikir ramai lagi penyokong2 di luar sana menyokong dan menyayangi MA dan sentiasa berdoa agar MA akan terus kekal memimpin.

    ReplyDelete
  10. Oh, yakah Ida? No komen! Next..

    ReplyDelete
  11. sekurangnya Pairin lebih baik berbanding Shafie Afdal.

    ReplyDelete
  12. Sebagai Ketua Menteri ‘Kurang Ajar’ sekalipun agak terpelajar, Musa Aman sepatutnya meletakkan jawatan apabila rahsia rasuahnya terdedah melalui ‘Standing Instruction’ (SI) Michael Chia kepada anak-anaknya, Hazem dan Mubarrak; serta penangkapan lebih 10 orang kroninya yang terlibat dengan kegiatan haram berkenaan oleh Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM).-Miss Ida

    Ida,have it ever cross your mind that Musa might not be guilty after all? If he is involved in the corruption activity, he would have stepped down from his position willingly.
    Btw, "kurang ajar" you say? From what I see here, you are the one who is kurang ajar. Making false allegation without a solid proof. I hope the police detain you for defaming our CM reputation.

    ReplyDelete
  13. Ida bagaikan "Pontianak busuk sundal malam".. Muka cantik tetapi hati busuk. ish ish ish...

    ReplyDelete
  14. Bagi saya lakukan penyasatan terlebih dahulu sebelum melemparkan pelbagai tuduhan ke atas KM kita.

    ReplyDelete
  15. Terlalu banyak sangat tuduhan yang tidak berasas terhadap KM. Kita tidak perlu masuk campur urusan pribadi KM, serahkan saja kepada pihak-pihak tertentu untuk berbuat tindakan dan sebagainya.

    ReplyDelete
  16. alahai kamu orang semua sudah tertelan najis musa pushtunkah? semua orang tahu Musa dapat banyak wang jual balak kpd kroni. Richard Barnes sudah bongkar semua. kalau musa tak bersalah kenapa dia tidak jawab notis istihar harta? sudah dua kali sprm kirim kenapa dia tidak jawab? bolehkah seorang menteri atau pembesar di Malaysia simpan duit di luar negara tanpa pengetahuan kerajaan? habislah musa. Kamu semua buat apa jilat dubur musa? tunggu masa sahaja. Saya bukan berniat jahat tapi nyatakan kebenaran. Sabahkini.net memang lucah melampau kerana tidak berani dedahkan sikap buruk musa aman lagi kerana sudah kena beli. apa kaki itu sabahkini.net.

    ReplyDelete
  17. Raven aku sokong tu..jangan terpedaya dengan Kecantikan, perangai miss ida ini macam tidak serupa dengan orangnnya. Marbahaya sangat...

    ReplyDelete
  18. macam mana kalau itu tidak benar??kalau ko cakap tidak berniat jahat. memburukkan orang itu bukan niat jahat ka itu??tidakkan niat baik pula??itu saja bukti yang ko ada. ko rasa ko menangkah dimahkamah cuma dengan bukti Richard Beras tu. kesian la. ko rasa Shafie ko itu jujurlah tu kunun. hahaha mungkin dia pun sembunyi duit dalam negara orang. bagus ko tanya2 dia. nanti kesian dia kena kasih buruk2 pula. nah menagis lah nanti ko.

    ReplyDelete
  19. Dan jangan lupa semua orang juga tahu beliau adalah seorang business man sebelum bergiat dalam politik. Memang pun suda sedia kaya. Pas tu semua orang juga nampak banyak perubahan yang berlaku disabah sejak beliau jadi CM. Tidak perfect la kan sbb mana da yg perfect di dunia ini, tapi sekurang2nya kita nampak hasilnya!!!

    ReplyDelete
  20. Musa Aman pernah dilantik sebagai Konsul Kehormat di Bangladesh. Beliau yang sebelum ini bekerja sebagai pegawai bank pernah dilantik sebagai Pengarah Eksekutif City Finance Berhad {Julai 1983 - April 1995), Pengerusi dan Ketua Eksekutif Innoprise Corporation (ICSB). Selain itu, beliau juga dilantik sebagai Pengarah Sinora, Innoprise International Incorporated dan Pengerusi Sabah Softwoods Berhad.. dan banyak lagi kejayaan2 beliau yang mungkin dicemburui oleh pihak2 tertentu dan sentiasa mencari jalan untuk menjatuhkan beliau..

    ReplyDelete
  21. Mengikut Seksyen 4 Akta Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia, jika gagal mengistiharkan harta Musa Aman boleh disabitkan kesalahan dan dihukum penjara selama tempoh tidak melebihi dua puluh tahun.. tapi kenapa tidak ada tindakan jika benar2 bersalah? atau itu cuma khabar angin? atau semuanya telah dibeli oleh Musa Aman.. daripada membuat pelbagai andaian kenapa tidak terus bertanya dengan sprm??

    ReplyDelete
  22. wahai free sabahkini,
    kalau kau saja yg tahu semua gerak geri MA, kenapa bkn kau saja yg pergi siasat dgn SPRM baru kau tahu kebenaran. sungguh jijik sekali kamu mengutuk seseorang. kamu ni manusia yg bertopengkan najis sendiri. apa kau peduli sabahkini.com tu kena beli kah @ kana jual. mind your own business lor! yg ptg MA telah membuat byk perubahan. atau mungkinkah kamu ni cemburu atas kejayaan MA.hahaha...tepuk dada tnya la selera! pathetic person...!

    ReplyDelete
  23. Apapun, siapa yang akan jadi pengganti Musa Aman sebagai ketua menteri, kita nantikan ketibaan pilihanraya yang akan datan tidak lama lagi.

    ReplyDelete
  24. I think this lady is trying to flame us up. She knows anything about politics? Excuse me. Bitch.

    ReplyDelete
  25. harap bukan shafie Afdal yang menggantikan tempat Musa aman selepas ini. ramai lagi pemimpin2 Sabah yang berkelayakan selain dia.

    ReplyDelete
  26. tak patut lah kalu cik ida ni main tuduh-tuduh ja..apa pun yang kita cakap mestilah ada bukti dan asas yang kukuh. cik ida suka hati ja cakap macam-macam. tak baik lah macam tu.

    ReplyDelete
  27. Tidak sehaluan dalam poitik tidak bermakna menfitnah pihak berlawan itu satu amalan halal. Jangan sekali-kali menfitnah kerana bisa lidah itu cukup bisa dan boleh memusnahkan nama baik seseorang.

    ReplyDelete
  28. MUSA MASIH LAGI KETUA MENTERI. TAK PERLU BUAT TEKA-TEKI. KALU SAHIH PERTUDUHAN TERHADAP BELIAU, LAMA SUDAH BELIAU TURUN DARI KERUSI KM. HAKIKATNYA BELIAU MASIH KM.

    ReplyDelete
  29. Perempuan ini hanya ingin menunjuk-nunjuk padahal dia langsung tidak tahu menahu pasal politik. Sengaja menulis artikel agar orang berbalah.Banyak2 bertobat wahai cik adik oi.

    ReplyDelete
  30. Kenapa Musa mesti digantikan? Kenapa beliau dijadikan sasaran dan diserang bertubi-tubi dengan segala tuduhan dan comahan yang sungguh kasar dan tidak berasas?

    ReplyDelete
  31. Nemia, she's worth to be called as BITCH. I bet she's really creating a chaotic moment now.

    ReplyDelete
  32. Mangkali si pondan (ida) itu pernah kena reject si Musa ..tue lar dia meradang..hahaha..

    ReplyDelete
  33. memang sah semua orang musa aman ini sudah kena rasuah dan diupah untuk membela dia tanpa alasan kukuh. Kita tengok nanti siapa yang betul. apa kamurang dapat sokong pushtun ini?

    ReplyDelete
  34. Musa Aman tak salah, so buat apa suruh dia letak jawatan pula.. alahaiu.. kin hairan!!!

    ReplyDelete
  35. Wahai FREE SABAHKINI... Saya tak pro Musa tapi kalau mmg takda bukti, cakap sampai habis suara sekalipun, takkan ada perubahan...
    so daripada tambah dosa cakap bukan2 pasal Musa better tunggu next GE dan buatlah apa yg patut...

    ReplyDelete
  36. Apapun, jadilah masyarakat yang bijak menilai, jangan mudah terpedaya dgn berita -ve mengenai CM kita k :)

    ReplyDelete
  37. Betul ke Pairin orang yang sesuai dilantik jawatan Ketua menteri. Janganlah terburu-buru memilih calon nanti sendiri yang rugi.

    ReplyDelete
  38. FREE SABAHKINI
    July 14, 2010 5:51 AM

    Haha, I bet you're being paid to defame him as well. Don't dare to criticize something for nothing.

    ReplyDelete
  39. kita lihat sajalah nnti, samada benar ka tidak cerita dorang ni.

    ReplyDelete
  40. saya tak anti dengan mana-mana pemimpin. mana yang terbaik untuk rakyat tu lah yang saya sokong. cuma yang saya paling tak setuju bila miss ida ni main tuduh tanpa bukti yang kukuh. kalau nak berhujah mestilah berasas. kalau main tuduh ja itu jadi fitnah namanya.

    ReplyDelete
  41. kalau beliau letak jawatan selepas micheal chia ditangkap, maknanya memang benar beliau terlibat. tapi sampai sekarang beliau masih menduduki kerusi ketua menteri Sabah. patutkah kita paksa dia lepaskan jawatan untuk mengaku yang beliau terlibat. bukan pesalah yang datang ke mahkamah untuk membuktikan yang dia bersalah, tapi itu tugas mahkamah untuk membuktikan yang pesalah adalah bersalah.

    ReplyDelete
  42. ooopss...free sabahkini,

    kau ada bukti kah yg semua menyokong MA ni kena rasuah? mulut tu jgn main sedap jak cakap. jangan2 kau yg kena rasuah ni tau...nak tanya juga ni apalah kebaikan kau dpt menyokong shafie tu ar? silap2 haribulan kau ni mempunyai kepentingan utk diri sendiri dan sebab itu memburuk2kan org lain. tepuk dada tanya la selera!

    ReplyDelete
  43. Always dream and shoot higher than you know you can do. Don't bother just to be better than your contemporaries or predecessors. Try to be better than yourself. - William Faulkner

    ReplyDelete
  44. menurut yang diatas, kalau richard barnes sudah bongkar semua, musa aman tentu sudah ditahanlah. si richard ini lawyer, pendedahanya tentu cukup kuat dan boleh dijadikan bukti kukuh untuk menyabitkan kesalahan musa aman.

    ReplyDelete
  45. Tapi masih tidak disabitkan kesalahan sebab tidak ada bukti kukuh!!!

    ReplyDelete
  46. Let us see. She will be replying tonight.Guess what? She will be acting like a superwoman, who knows everything and anything about political issue. And she will be condemning all the responses here like hell.

    ReplyDelete
  47. Nampaknya Cik Ida belum bertaubat lagi. Bertaubat la Ida sebelum terlambat.

    ReplyDelete
  48. Memang aku tidak setuju jika Pairin dilantik sebagai KM, tapi kamu rasa siapa yang paling sesuai dilantik sebagai KM jika KM sekarang betul-betul meletak jawatan.

    ReplyDelete
  49. Musa Aman orang baik Miss Ida, tolonglah terima kenyata ini. janganlah asyik memburukkan orang ini..

    ReplyDelete
  50. Nanti bakal KM yang dipilih tidak menunjukan prestasi yang bagus tidak guna menyesal. Baik kekalkan Dt. Musa sebagai KM.

    ReplyDelete
  51. Besides the rest, Pairin has the potential but the eligible ones are Hajiji Noor, Masidi Manjun and Lajim. Now I wonder who will the people will choose..

    ReplyDelete
  52. Rasanya Pairin boleh dipertimbangkan.

    ReplyDelete
  53. Betul kata kebenaran. Jangan asyik memburukan orang?

    ReplyDelete
  54. Betul Ace Ferdinando:)
    Miss Ida ni hakim ka? hehehehe

    ReplyDelete
  55. Dari cara penyampaian Miss Ida ni nampak macam educated... Setiap para dipenuhi oleh retorik yang cukup memukau, namun... kalau lau unsur2 tuduhan tu tidak diselitkan, rasanya artikel ni boleh menang award. hahahahaha

    ReplyDelete
  56. Apapun, bawa2 lah berehat ya. Tak baik amalkan sikap tuduh menuduh ni kalau takda bukti kukuh. hehehe

    ReplyDelete
  57. saya rasa KM masih akan terus jadi KM. mis ida ni tak payahlah menyebarkan cerita-cerita macam tu. bawalah bertaubat..

    ReplyDelete
  58. semua orang yakin yang musa tak akan letak jawatan. miss ida ja yang fikir muasa akan letak jawatan. apalah mis ida ni suka betul menyebarkan fitnah.

    ReplyDelete
  59. sapa jadi KM pun tak kisah. asalkan dia disukai rakyat dan dpt menjalankan tugasnya dgn baik.

    ReplyDelete
  60. Musa Aman belum tentu lagi mahu melatakkan jawatan. ini cuma khabar angin saja. apa pun Musa berkhidmat dengan cemerlang kepada negeri Sabah.

    ReplyDelete
  61. Mungkin Miss Ida ini mempunyai masalah dengan Datuk Musa Aman, mungkin juga kontraktor yang tidak layak untuk mendapat projek tapi ingin mendapatkan projek tersebut, dan tidak diberikan! Ingin membalas dendam adalah motif utama!

    ReplyDelete
  62. Sebenarnya, kita cuba fikirlah, ada menteri yang mana yang langsung tidak pernah terlibat dalam rasuah? Saya berani cakap semua pun pernah terlibat.

    ReplyDelete
  63. mis ida ni suka menyebarkan berita yang kebenarannya susah mau dipastikan. Musa masih lagi menjaddi KM Sabah..

    ReplyDelete
  64. banyak komen yang tidak begitu setuju dengan FREESABAHKINI. FSK terlalu berat sebelah mungkin, dan terlalu memburukkan orang.

    ReplyDelete
  65. sepatutnya kesilapan2 yang lepas tidak perlu diungkit semula.. bagaimana kita mahu belajar dari kesilapan dan bagaimana kita mahu mempertingkatkan diri kalau orang2 sekeliling masih menggunakan kesilapan lepas kita sebagai pertimbangan untuk mereka menerima kita.

    ReplyDelete
  66. An article is good way to identify the characteristic of the writer.So far, reading the articles posted in your blog has made me believe that your fake, over dramatic, RUDE, disrespectful, EMO, cruel, condescending, sneaky, two faced, annoying,untrustworthy...etc.

    ReplyDelete
  67. Musa Akan terus menjadi KM Sabah.

    ReplyDelete
  68. Come on, Pairin needs to sit down in a very good pace. Why making such accusation if you don't even know who is him btw?

    ReplyDelete
  69. for me, those false speculations should not be used as an political tools for certain people (politicians)..

    ReplyDelete
  70. i believe, Sabah will be well developing under Musa..

    ReplyDelete
  71. Kesilapan yang dah lepas jadikan pengajaran dan berusahalah ke arah yg lebih baik :)itu baru namanya kehidupan..

    ReplyDelete
  72. Tapi si Miss Ida ni kan, mcm telebih sudah ba.. semua artikel dalam blog ni dipenuhi dgn emosi dendam dan benci.. aduii Miss Ida, apa bah yang kau jealous sama Musa ni.

    ReplyDelete
  73. Yes, ramai juga ba pembaca yang matang.. Sekurang-kurangnya takda juga yang percaya dgn tulisan si Miss Ida ni...

    ReplyDelete
  74. Setuju mike :)
    Musa Aman mmg CM yang berkaliber dan saya yakin Sabah pasti akan terus membangun.

    ReplyDelete
  75. PRU13lah punya pasal ni...asyik2 Musa Aman saja yang menang. so sekali sekala Shafie pun pasang jerat juga...

    ReplyDelete
  76. sabahan don't buy cheap talk, nasty comments and nonsense issue...oppssss

    ReplyDelete
  77. hati-hati nanti jerat yang anda pasang akan menjerat diri sendiri...

    ReplyDelete
  78. Miss Ida, nampaknya ramai yang tidak setuju jika Musa Aman letak jawatan.

    ReplyDelete
  79. Musa Aman pemimpin baik, rakyat Sabah masih perlukannya.

    ReplyDelete
  80. betul tu tombolo..Musa masih diperlukan oleh rakyat Sabah untuk terus memimpin kerajaan negeri Sabah. kan KM mempunyai rekod yang baik dalam menjaga kebajikan rakyat Sabah.

    ReplyDelete
  81. memang ramai orang yang layak untuk menggantikan Datuk Musa Aman, tapi tidak ada yang boleh menandingi jasa dan pengorbanan beliau kepada sabah dan rakyat sabah. Musa Aman memang pemimpin yang baik dan rakyat sabah masih perlukannya kata "tombolo"..

    ReplyDelete
  82. "..sebelum Musa Aman ‘tumbang’ semua kroninya telah melarikan diri dan menyelamatkan diri masing-masing dengan mendedahkan semua rahsia kepada SPRM..."
    emm..jangan2 mis ida ni pun salah seorang kroni..

    ReplyDelete
  83. Wahai pundan yang bermekap tebal dan kurang ajar, Musa "sepatutnya" letak jawatan ka tidak bukan masalah kau. Apa hal ko bz body sangat nie.

    ReplyDelete
  84. FREE SABAHKINI said...
    ...tunggu masa sahaja. Saya bukan berniat jahat tapi nyatakan kebenaran. Sabahkini.net memang lucah melampau kerana tidak berani dedahkan sikap buruk musa aman lagi kerana sudah kena beli. apa kaki itu sabahkini.net.
    July 13, 2010 8:34 PM

    Mo tunggu sampai bila nie Miss pundan? Mcm mana kalo Musa Aman memang tidak bersalah. Takan miss pundan masi mahu mengotorkan nama dia.

    ReplyDelete
  85. sememangnya ramai pemimpin yang berkebolehan..namun Musa mempunyai rekod cemerlang dan disebabkan itulah rakyat masih mahu beliau terus berkhidmat..

    ReplyDelete
  86. ??? Dt. Musa ambil cuti panjang sambung belajar?

    ReplyDelete
  87. Kenapa Pairin memangku jawatan Ketua Menteri? Musa masih lagi Ketua Menteri. Soal ini tidak timbul.

    ReplyDelete
  88. Apa2 pun tuduhan kau wahai perempuan jalang, tidak akan mengubah hakikat bahawa portal ini dibina hanya untuk mengutuk sahaja.

    ReplyDelete
  89. kenapa tiba-tiba timbul soal ini?

    ReplyDelete
  90. Velove..
    sabar..sabar..jangan marah-marah..kawal perasaan.
    memang portal ini berat sebelah. jadi cuba nasihatkan tuan punya portal supaya menceritakan kebaikan seseorang seperti Datuk Shafie. kan bagus..ini tidak dapat faedah langsung dia memburukkan orang.

    ReplyDelete
  91. saya lebih suka jika Musa Aman terus menjadi KM Sabah.

    ReplyDelete
  92. MEMBURUK-BURUKAN ORANG UNTUK AGENDA PERIBADI, MEMANG BURUK.

    ReplyDelete
  93. memang semua sokong MA tuk terus jadi KM. saya pun gitu juga. Jagi FreeSabahKini ikutlah kami sokong sekali.

    ReplyDelete
  94. Kalau bandingkan Musa dengan lain2x KM sebelumnya, dia adalah terbaik!

    ReplyDelete
  95. Tidak payahlah Ida membuangkan masa untuk merosakkan nama baik Musa. Tiada juga orang mo percayakan kamu.

    ReplyDelete
  96. mana cerita Shafie apdal ah?? kenapa tidak guna tajuk "SHAFIE APDAL MEMANGKU JAWATAN KETUA MENTERI SABAH?".. ni bukan pro shafie ni..

    ReplyDelete
  97. lagi2 pasal Musa...
    ida, ko cakap ko ni peminat setia si shafie tp teda pun cerita pasal shafie...ceritalah pasal jasa si shafie kah...ni tidak...nama musa juga yang ko sebut2 dan buruk2 kan...jangan2 ko silap idola ni tau...

    ReplyDelete
  98. saya sependapat dengan jerry....
    buat apa mo buruk-burukkan nama baik orang??
    ida, ko cakap ko ni peminat setia si shafie konon, tapi teda cerita mengenai shafie yang menunjukkan kreadibiliti yang baik sebagai pemimpin...Musa adalah pemimpin yang berkaliber dan jauh lebih baik dari idola kamu...

    ReplyDelete
  99. stop spinning the issue for someone political tools for his political interest...

    ReplyDelete
  100. betul tu..buat apa mau buruk-burukkan nama orang? lagi pun orang tidak akan sokong artikel yang memburuk-burukkan orang lain.

    ReplyDelete
  101. Memang tiada yang akan sokong yang berniat jahat dengan memburuk-burukan orang.

    ReplyDelete
  102. I agree with mike. Stop spinning the issue.

    ReplyDelete
  103. Manalah tau Datuk Pairin dilantik sebagai TYT? Datuk Pairin layak tau.

    ReplyDelete
  104. mau kena minta khidmat sotong kurita ni..

    ReplyDelete
  105. memangku tidak semestinya Musa letak jawatan! ia adalah menggantikan tugas sementara seseorang sementara dia bertugas rasmi di tempat lain..ada masalah kah dengan perkataan memangku?

    ReplyDelete
  106. benda pelik yang saya nampak ialah...semakin dekat PRU13 semakin hebat pihak-pihak tertentu merebut jawatan CM...semakin dashyat pula dosa dan tuduhan yang dilemparkan.

    ReplyDelete
  107. Jika tidak buat salah buat apa takut!!! Tuhan adil tapi keadilan didunia ini, tidak selalu tepat. Jadi bersedia untuk mendapat hukuman daripada Tuhan!!!

    ReplyDelete
  108. I smell "war" coming soon in here. Heh. Apa2 saja cik ida. Asal ko bahagia. Ada baiknya bersikap neutral daripada berbalah di sini.

    By then, rasanya Pairan berkelayakan memangku jawatan Ketua Menteri Sabah. Rotation mang, rotation.

    ReplyDelete
  109. pairin cuma akan jadi pemangku ja. tak bererti Musa berhenti dari jadi Ketua Menteri Sabah. Musa akan terus menjadi KM Sabah.

    ReplyDelete
  110. Memangku? Bermakna Dt Musa masih lagi KM.

    ReplyDelete
  111. sya tdk akan trlibat utk membela shafie apdal..diapun sama jak..adakah dia mnghina org asli di malaya, dia bilang org asli cuma jln2 di Putrjaya pd hal org2 asli tu mnuntut hak mereka iaitu tanah yg mereka diami sejak berkurun lamanya. Shafie jg menuduh PAS sbg mngamalkn ajaran sesat..shafie yg tersesat krn tdk warak dlm agama.

    ReplyDelete
  112. itulah masalah sekarang. Miss Ida saja mahu memburukkan Datuk Musa Aman, tapi kita tidak perlulah memburukkan orang macam inikan Rungkud.

    ReplyDelete
  113. sekurangnya miss ida sedarlah apa yang miss ida cakapkan ini. jangan suka jaga tepi kain orang tapi kain sendiri koyak sangat..

    ReplyDelete
  114. yup, shafie lebih banyak menimbulkan situasi kelam kabut dan kontroversi.. isu terbaru seperti yang Rungkud katakan bahawa shafie telah menuduh PAS sesat. bagi saya itu bukan ciri2 pemimpin yang baik.

    ReplyDelete
  115. Janganlah burukkan mana2 pihak ba. Saya rasa si Miss Ida ni pura2 ja pro sama si Shafie... pasti dia ada niat buruk ni mo kasi laga2 para pemimpin.. Jgn tertipu sama taktik si Miss Ida ni.

    ReplyDelete
  116. Kesian btl aku sama Miss Ida ni oo.. entah apa juga yang dia panas sama Musa..

    ReplyDelete
  117. Syukur juga kalau ada kain pacayang... kalau takda, na koyak habis ba tu.. hahaha

    ReplyDelete
  118. Apapun, yang penting kita bahagia & tak payah gaduh2 ya :)

    ReplyDelete
  119. paquin, saya rasapun begitu. amat jelas matlamatnya lebih kepada anti Musa Aman berbanding dengan pro Shafie..

    ReplyDelete
  120. Betul Paquin. Buat apa gaduh-gaduh. Patut kita beraman damai.

    ReplyDelete
  121. Ya ba kan Ted.. Ketara telampau ni. aduii kantoi sudah si Miss Ida.

    ReplyDelete
  122. Ya sisasa. Kita patut hidup aman damai. Jangan rosakkan keharmonian hanya kerana pertahankan pemimpin yg di sokong. Kita bebas sokong mana2 pemimpin, tapi janganlah asyik burukkan pemimpin lain bah.. tambahan lagi CM kita - tak baik tau!!

    ReplyDelete
  123. Ada orang suka sawi, ada juga yang suka bayam. Terpulang pada citarasa masing-masing dan ini merupakan hak masing-masing.

    ReplyDelete
  124. Rakyat mengalu-alukan pemimpin yang berwibawa dan berkemampuan.

    ReplyDelete
  125. Dt. Musa masih lagi KM dan akan terus menyandang jawatan tersebut sehingga PRU akan datang.

    ReplyDelete
  126. confuse.. cakap pro shafie tapi sokong pairin jadi ketua menteri..

    ReplyDelete
  127. mana2 pemimpin yang bakal menggantikan tempat ketua menteri pasti berhadapan dengan nasib yang sama. pasti ada saja usaha menjatuhkan beliau dengan mencemarkan nama beliau.

    ReplyDelete
  128. ya.. begitu dalam politik, usaha untuk menjatuhkan satu sama lain akan wujud.

    ReplyDelete
  129. Persaingan dalam politik itu pekara biasa. Tapi kalau menggunakan cara yang kotor seperti menfitnah, itu tidak patut berlaku.

    ReplyDelete
  130. Katakanlah kalau DMA tidak berniat lagi jadi KM, saya rasa dia layak jadi TYT.

    ReplyDelete
  131. memang benar beliau layak jadi TYT. hanya pihak2 yang tidak berpuas hati dan dengki dengan kejayaan beliau sahaja yang menganggap beliau tidak layak.

    ReplyDelete
  132. Kenapa Dt Pairin dikaitkan dalam hal ini?

    ReplyDelete
  133. DM masih lagi KM, Sabah tidak perlu pemangku KM buat masa ini.

    ReplyDelete
  134. Peramal nasib yang hebat terdapat disini. Siapa minat sila hubungi......!

    ReplyDelete
  135. Tak perlu siapa-siapa memangku jawatan KM kerana DMA masih diatas kerusi KM .

    ReplyDelete
  136. Kita masih lagi ada KM kenapa hendak diganti?

    ReplyDelete
  137. Jangan kaitkan D Pairin dalam hal ini.

    ReplyDelete
  138. point2 yang miss ida ketengahkan dalam setiap artikel sebenarnya sama dengan sebelumnya, tapi penyampaian saja yang berbeza.

    ReplyDelete
  139. Mampir nich...
    menarik sekali blog anda, dan saya sangat suka..
    Salam....
    oh ya ada sedikit info nich tentang bibit jabon dan kayu jabon semoga bermanfaat...

    ReplyDelete