Wednesday, July 21, 2010

BERJAYAKAH MUSA AMAN MENYINGKIRKAN SUMPAHAN?



Akibat menunggu terlalu lama untuk mendapatkan pampasan daripada Kerajaan Negeri Sabah setelah Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Musa Pushtun Dusun Khan enggan membayar pampasan, seorang pemegang saham Chok Brothers Sdn.Bhd, Chok Yun Len meninggal dunia bersumpah Musa Aman tidak akan selamat jika tidak menjelaskan hutang yang diputuskan Mahkamah Tinggi Kota Kinabalu kepada warisnya.

Namun apakah Musa Aman, yang digelar ‘Firaun’ oleh Penganut Mazu akan tunduk kepada Sumpahan Chok dan mengarahkan kerajaan Negeri Sabah membayar pampasan kepada waris keluarga Chok atau tidak mempedulikan sumpahan mendiang Chok?

Walaupun Chok sudah meninggal dunia dalam keadaan ‘mata terbeliak’ kerana kempunan merasai wang pampasan yang diputuskan Mahkamah sejumlah RM7 juta, namun kata pepatah China, ‘Orang Mati boleh memerintah daripada Kubur’.

Sehingga kini, dua orang Plaintif telah meninggal dunia, seorang daripadanya Chok Yun Len yang mati dalam keadaan kecewa yang teramat sangat kerana Musa Pushtun enggan membayar wang pampasan sebaliknya lebih gemar melibatkan diri dengan kegiatan ‘Mencuci Wang’ dengan adik angkatnya, Michael Chia Tien Foh sehingga mengkayakan dirinya dengan berbilion ringgit.

Chok Brother Sdn.Bhd mendapat kawasan konsesi seluas 4,000 hektar di Hutan Simpan Pensiangan, tetapi tidak berkayu seperti kepala botak Daud Tampokong sehingga tidak laku dijual walau RM2 juta menyebabkan mereka membawa isu ini ke mahkamah; yang kemudiannya memerintahkan Kerajaan Negeri membayar pampasan sejumlah RM7 juta (tidak termasuk faedah) kepada syarikat berkenaan.

Pemberian konsesi pembalakan ‘Botak’ terutama yang dibotakkan oleh Kroni Musa seperti Admund Looh, Simon Ling, Michael Chia dan sebagainya sudah menjadi amalan Musa Pushtun sejak beliau menjadi Ketua Menteri pada 1 April 2003; yang dalam masa yang sama membolot semua kawasan yang kaya dengan kayu balak, termasuk 45,000 hektar konsesi pembalakan yang belum pernah dibalak disimpan untuk dirinya sendiri.

Setakat ini, sudah tiga syarikat yang berjaya ditipu dan diperdaya oleh Musa Pushtun Firaun Khan iaitu milik seorang datuk yang mendapat restu Perdana Menteri; Petrojasa Sdn.Bhd dan Chok Brother Sdn.Bhd; namun hanya Petrojasa Sdn.Bhd yang berjaya mendapat pampasan penuh deripada Kerajaan Negeri Sabah mengikut ‘Consent Order’ daripada Mahkamah; manakala dua syarikat lagi masih kempunan.

196 comments:

  1. Org Pusthun alpakistani alfirauni, tdk harus diberi kuasa di sabah..mereka ini bila brkuasa akan menyapu brsih segala hasil negeri..almusa altakaman sama mcm haris juga, kasi abis hasil sabah.

    ReplyDelete
  2. Persoalan sya....

    Wujudnya birokrasi adalah untuk menjadikan satu proses kerja itu lagi tersusun, telus & mengelakkan sebarang penyalah gunaan kuasa...birokrasi adalah suatu yg baik, cuma apabila terlalu banyak birokrasi disitu masalah akan timbul....

    mengapa sya timbulkan perkara ini? apa kaitannya dengAn artikel di atas??

    Saya percaya, dalam setiap urusan kerajaan, rasmi mahupun tidak rasmi, terdapat prosedur atau tatakerja yg perlu dipatuhi prosedur atau tatakerja inilah yg dikenali sebagai birokrasi..

    Dalam penganugerahan konsesi2 seperti konsesi kayu balak, tidak mungkin hanya Musa Aman saja yg terlibat...ia akan meliputi banyak pihak dan suatu konsesi itu tidak akan diluluskan begitu saja...pasti permohonan atau kelulusan suatu konsesi itu akan melalui proses 'birokrasi' dimana dokumen2 tertentu perlu ditandatangani oleh beberapa orang, sebelum ia boleh diluluskan oleh Ketua menteri....

    Jika ada sebarang 'ketidakpastian' dalam dokumen itu, atau 'ada yg tak kena' dengan suaut proses itu, sudah tentu ia akan dapat dikesan oleh pegawai2 yg berwajib, kerana itula sebab utama mengapa birokrasi diwujudkan, untuk mengesan mana2 tindakan menyeleweng & sebagainya...

    ReplyDelete
  3. ko orang apa? ba p ba ko bertanding nanti... kalau ko hebat sangat trus ko bawa la c miss ida nie (bukan nama sebenar dan bukan perempuan....

    ReplyDelete
  4. ada lagi rupanya cerita nak buruk Musa Aman ni.. tak perlu nak percaya!

    ReplyDelete
  5. Kali ini pasal sumpahan pula.

    ReplyDelete
  6. This comment has been removed by the author.

    ReplyDelete
  7. tengok tajuk ja pun orang dah tau ni hanya untuk memburuk-burukkan Datuk Musa dan hanya melemparkan pelbagai tuduhan yang tidak berasas..

    ReplyDelete
  8. Siapa tuduh siapa? Kenapa tidak tanya Marcel Jude yang menulis dalam Borneo Post? Dia ada semua rahsia Musa Aman. Bacalah Jurnal Mahkamah kalau kamu urang tidak buta huruf. Ini bukan cerita dongeng. Saya cabar musa aman atau peguam negeri saman blog ini. Saya akan tampil di mahkamah dengan bukti termasuk membawa waris dua tokoh telah mati ketika menunggu Musa Aman membayar hutang kerajaan negeri. Di Sabah, tanpa izin ketua menteri, tidak ada siapa berani bayar. pandailah kamu urang belajar pentadbiran bah!

    ReplyDelete
  9. tidak sya kenal tu Marcel Jude! bah.. kau tmpil lah bawa bukti kau tu.

    ReplyDelete
  10. Sepa juga nie Marcel Jude??? Jgn2x...kau.....adalah....MARCEL JUDE!! nah sah! Miss Ida adalah Marcel Jude!!!

    ReplyDelete
  11. Lagi satu, kenapa mesti kena saman baru ko mo beriya-iya tampil di mahkamah dengan bukti??? Aiya..tampil sahajalah dengan bukti....itupun kalau kau memang ada buktilah. ha ha

    ReplyDelete
  12. jika tak da bukti, tak perlulah keluarkan kenyataan seperti ni.

    ReplyDelete
  13. betul kata kamal dan supra. bagi saya, tidak patut kenyataan untuk memburuk-burukkan KM dibuat.

    ReplyDelete
  14. How about you cease the curse for me?

    ReplyDelete
  15. Soalan bodoh tahap dewa pula ni tau.

    ReplyDelete
  16. secara ringkasnya beliau ingin melindungi kewangan negeri Sabah dari terus mengalir. malah beliau telah memberikan tanah yang luas sebagai ganti. tidak semestinya tanah yang tidak ada kayu bermakna tidak ada nilai. jika Musa Aman ambil mudah perkara ini dan amat mudah menghulurkan wang, pasti sekarang ini kewangan Sabah diparas negatif. tidak mustahil jika ini berlaku, rakyat akan menuding jari kepada Musa Aman kerana tidak tegas dan juga kerana terlalu bersopan tapi tidak bertempat. kesimpulannya, Musa Aman telah melakukan tindakan yang betul untuk melindungi kewangan negeri Sabah..

    ReplyDelete
  17. MIss Ida ini, tidak pandai serik-serik lagilah. kalau mahu jadi terkenal pun agak-agaklah bahasa itu. mana budi bahasa budaya kita itu.

    ReplyDelete
  18. Apa yang dikatakan dalam artikel ini semuanya tidak berasas. Tapi anda jangan risau jika didapati bersalah hukuman akan dikenakan juga. Jika ada bukti sila tunjukkan kerana bercakap kosong tanpa bukti tidak akan memnbawa perkara ini kemuka pengadilan.

    Selamat Beramal

    ReplyDelete
  19. Miss Ida memang beranilah cakap di sini saja, samanlah, samanlah, samanlah kalau berani. memang pun aku boleh ikut kalau cakap saja.hahaha Miss Ida ini lawak dan lucu lah.

    ReplyDelete
  20. "Saya akan tampil di mahkamah dengan bukti termasuk membawa waris dua tokoh telah mati ketika menunggu Musa Aman membayar hutang kerajaan negeri."

    Miss Ida ini sajakah BUKTI yang ada. ko rasa boleh ka menang. kalau bukti tidak kukuh tu Miss Ida tidak payahlah mahu melawan. Sendiri yang merana. kalau Miss IDa duduk diam di umah algi bagus..

    ReplyDelete
  21. betul kata Ace..kepimpinan Musa telah melindungi kewangan negeri Sabah..
    jika mis ida ada bukti tunjukkan saja..jika tiada bukti, baik hentikan lah memburuk-burukkan KM..

    ReplyDelete
  22. KATA Ace Ferdinando;

    "secara ringkasnya beliau ingin melindungi kewangan negeri Sabah dari terus mengalir. malah beliau telah memberikan tanah yang luas sebagai ganti. tidak semestinya tanah yang tidak ada kayu bermakna tidak ada nilai. jika Musa Aman ambil mudah perkara ini dan amat mudah menghulurkan wang, pasti sekarang ini kewangan Sabah diparas negatif. tidak mustahil jika ini berlaku, rakyat akan menuding jari kepada Musa Aman kerana tidak tegas dan juga kerana terlalu bersopan tapi tidak bertempat. kesimpulannya, Musa Aman telah melakukan tindakan yang betul untuk melindungi kewangan negeri Sabah".

    Bukankah Ace ini palui betul kerana ada kah patut konsesi balak boleh ambil tanah? sekolah di filipina barangkali ace ini. Kenapa dia boleh bagi Michael Chia, admund looh, nasir yeo, simon ling dan lain-lain kawasan balak yang banyak kayu tapi bagi tiga syarikat ini kawasan balak yang terlebih dahulu dirompak dengan kerjasama samseng manan di jabatan perhutanan. ace, bagus kau balik kampung piara kambing samseng di sungai kayu.

    ReplyDelete
  23. aduii ba, ko panas ka tu FREE SABAHKINI @ Miss Ida?? hehehehe

    ReplyDelete
  24. miss Ida, tak baik gunakan kata2 kesat, gunakan bahasa yang lebih bersopan santun.

    ReplyDelete
  25. dia bijak itu Miss Ida. sangat bijak macam juga miss Ida pun bijak juga kan.. jdai tidak perlu kata palui dengan orang.hhehee

    ReplyDelete
  26. Kejamnya manusia zaman sekarang... entah mana hilangnya akal logik sehinggakan sanggup memburukkan CM sendiri. Kalau ya pun tak suka CM agak2 la ba kunu..

    ReplyDelete
  27. Ada bukti lain cita la.. ini bukti pun entah p mana, kutukan pula lebih tinggi dari Gunung Kinabalu oo.. alahai..

    ReplyDelete
  28. tiada bukti pun yang mis ida tujukkan...
    berhentilah menggunakan kata-kata kesat.. setiap orang ada pendapat masing-masing jadi hormatilah pendapat setiap orang. Hormatilah lah orang yang berjasa kepada kita.

    ReplyDelete
  29. Kamu urang semua harus sokong Rungkud kerana dia kata;

    "Org Pusthun alpakistani alfirauni, tdk harus diberi kuasa di sabah..mereka ini bila brkuasa akan menyapu brsih segala hasil negeri..almusa altakaman sama mcm haris juga, kasi abis hasil sabah."

    Bangunlah wahai rakyat Sabah. pertahankan tanah adat anda daripada dirampas Musang Pushtun Pantan Khan. Apa sudah jadi kepada penduduk Kalumpang, Mount Pock. Tanjung Nagus, Mensuli, Silam, sibatik dan lain-lain. Semua musang sudah luluskan kepada syarikat besar untuk dapat wang. Bukalah mati hati kamu yang sudah bersarang oleh tebuan pakistan. Bukalah hijab yang menutup mata kamu. Sedarlah bahawa musang sudah mencabul kehormatan anak negeri.

    ReplyDelete
  30. Saya bukan juga pro Musa Aman, tapi kalau mmg takda bukti yang tunjukkan dia layak dibenci, macam mana juga..
    lain lah cerita kalau si Haris tu - telebih pintar sampai jual labuan.. hahahhaa

    ReplyDelete
  31. Kalau mmg Musa Aman jahat tahap gaban, rasanya dah lama sabahan berpaling tadah bah.. tapi ni tak, masih ramai juga yg sokong dia.. Maksudnya dia OK la ba tu.. hehe

    ReplyDelete
  32. kalau tiada bukti macam mana juga saya mau percaya dengan Mis Ida ni..setiap pekara yang dinyatakan mestilah ada bukti..

    ReplyDelete
  33. FREE SABAHKINI..

    jangan terlalu emosi. dalam semua komen saya tidak ada perkataan kesat untuk saya gambarkan Miss Ida.

    kalau begitu pandangan Miss Ida terhadap Musa Aman, bagaimana pula dengan Shafie dan KKLW?. kalau saya ikut pandangan Miss Ida, tidak mustahil jika Shafie juga memberikan projek2 pembangunan kepada kroni2 beliau. kalau kita timbulkan pertanyaan kenapa projek A ini diberikan kepada kontraktor B?.. yang pasti jawapan dari sumber kamus Miss Ida ialah 'kroni'..

    ReplyDelete
  34. I find a curse and Musa Aman doesn't go well in this story. What a marvelous storyteller you are.

    Oh I forgot. Shafie Apdal have the same story except it was different and this one is more on Federal project tenders.

    So, jangan berani cakap di sini tapi diluar, you are just a dog with it's tail tucked in the middle.

    No need to go emo. The easiest way is to lay out the proofs and sources to support you bloody article. Easy kan? *smirk*

    ReplyDelete
  35. hampir semua yang bagi komen tidak bersetuju dengan apa yang mis ida suarakan. saya pun tidak setuju dengan apa yang mis ida suarakan. mis ida hanyalah memburuk-burukkan KM. mis ida janganlah gunakan perkataan yang tidak sepatutnya.

    ReplyDelete
  36. Alahai Ace merajuk kau sayang? He he kalau disebut yang dicelah peha perempuan, dinamakan mencarut? Tetapi darimana keluarnya kau Ace? begitu juga dengan semua perkataan. Aku tak pernah censor pun. Kasi bebas kamu menghentam perempuan jelita seperti aku. Alahai kejamnya. Cubalah Ace ku sayang bayangkan, betapa bertuahnya Michael Chia dan Admund Looh yang dapat kawasan konsesi yang mempunyai nilai berbilion ringgit berbanding dengan syarikat lain yang diberi kawasan mcm kepala botak Musang yang melanyak Jennifer? he he maaf ya tersasul

    ReplyDelete
  37. miss Ida, tak baik gunakan kata2 kesat. tak sesuai dgn budaya kita.

    ReplyDelete
  38. argh kenapa x c shapie saja yg buka blog ini?!!

    ReplyDelete
  39. FREE SABAHKINI said... July 22, 2010 1:23 AM

    Jangan haraplah kau perempuan jelita. Di sebalik perempuan bertudung adalah "seekor" lelaki jahanam. Saya cabar penulis blog ini untuk upload gambarnya yang sebenar.

    ReplyDelete
  40. hahahaa luculah miss ida ini pandai juga bt lawak.hahaha saya suka miss ida. hehehe

    tapi miss saya ada dengar tetang Datuk Musa Aman. Dia tidak akan letak jawatan??bagaimanakah itu.. kasianlah orang lain itu kan Miss Ida.

    ReplyDelete
  41. Bertaubat la dik..cukup2x la tue. Tidak baik menggunakan perkataan kesat.

    ReplyDelete
  42. Since the author claim he/she has the proof, then why not he/she just hand over the proof. I'm sure all commentators here highly encourage the blogger to hand over the proof. The faster the better!

    ReplyDelete
  43. Less talk,more action! That is what the blogger ought to do.

    ReplyDelete
  44. FREE SABAHKINI is a big JOKE.

    ReplyDelete
  45. sampai sekarang pun mis ida sama juga..apa pun saya harap mis ida berubahlah..cukup-cukup lah memburukkan orang lain..

    ReplyDelete
  46. haha.. wahai Miss Ida yang super jelita. sedangkan peribahasa mengatakan buat baik berpada-pada, buat jahat jangan "sekali"? so kenalah buat banyak kali kan.. gurau..
    bukan menggalakkan yang jahat tapi kalau benar mereka bersalah, mana2 individu yang ada bukti tu tlg tampil buat laporan. saya yakin semua yang komen disini sudah tentu mahu orang yang bersalah itu dikenakan tindakan.

    satu lagi, Miss Ida ni mesti asal dari Lahad Datu atau Semporna atau Tawau..

    ReplyDelete
  47. Kurt, itu lah kelebihan Free Sabahkini. kalau boring buat keja kita bleh masuk FSK untuk hiburkan hati..

    ReplyDelete
  48. bORING BORING BORING BORED BORED BORED..

    ReplyDelete
  49. Kalau benar, patut disiasat dan bukti2 kena disertakan. Tapi kalo tidal, it's just the same that you are slandering defaming the person.

    Renung2kanlah..

    ReplyDelete
  50. just by looking at his excellent track record, i don't think that Musa Aman is being cursed as what you said.

    ReplyDelete
  51. Astaga! Bagaimana pula aku boleh tersesat ke blog yang penuh dengan dosa fitnah. Kepada pemilik blog ini, sila bertaubat sebelum terlambat.

    ReplyDelete
  52. I rate this blog 3/10. Its ridiculous funny and it doesn't make sense at all.

    ReplyDelete
  53. hahaha.. sabar kamurang... biarlah si Miss Ida ni dengan labu-labinya. hahahha

    ReplyDelete
  54. Khairul712, sesat2 ko pun sempat juga ko post komen ya.. hehhe
    Tapi mmg lucu lah blog ni.. mcm sukar dipercayai oo Miss Ida punya idea ni kan. heheh

    ReplyDelete
  55. Musa tak payah singkirkan sumpahan pun.. Buat apa dia mo sibuk akan hala 'sumpah-sumpah' ni kalau beliau takda buat salah kan...

    ReplyDelete
  56. Rasanya bagus lagi kalau Miss Ida yg berusaha singkirkan sumpahan... Kata org kerana mulut badan binasa... Naa Miss Ida agak-agak la ya..

    ReplyDelete
  57. Miss Ida cubalah jadi yang disukai, jangan sebaliknya.. Miss Ida, Miss Ida tidak ada bukti sebenarnya untuk menuduh datuk Musa Aman. jadi miss ida takutkan, dan cuma berani didalam blog ini saja.

    ReplyDelete
  58. Bertaubatlah sebelum erlambat.

    ReplyDelete
  59. Ace, jangan nak mengattal. saya asal dari perut ibu dan keluang dari lubang yang hampir serupa dengan Ace keluar. jadi tak perlulah tahu saya asal dari mana. Pengikut Dato' seri Shafie berada di mana-mana. Bukankah di Naib presiden UMNO dna menteri. Dalam negara demokrasi dan korupsi, saya memilih untuk mengemukakan bukti di mahkamah. cukuplah setakat cerita dalam FSK. Begitu banyak bukti yang telah diserahkan kepada SPRM dan tak boleh dedahkan di sini. Sumpahan itu memang wujud dan ingatlah doa orang yang teraniaya akan sampai terus kepada Sidratul Muntaha dan akan dikabulkan sekalipun menganut apa juga agama. Bertaubatlah Musa Aman dan kuncu-kuncunya sebelum terlambat!

    ReplyDelete
  60. Curse? What curse? oh right, that curse..O.O

    ReplyDelete
  61. Sama2 la kita tunggu dan lihat apa kejadiannya nanti FREE SABAHKINI@Miss Ida.

    ReplyDelete
  62. Soal bertaubat tu, sendiri mau ingatlah.. Tapi jangan lupa, mengutuk orang tu pun dosa juga.. hehehe

    ReplyDelete
  63. Sumpahan si Miss Ida mungkin ba ni kan. OOOOO....

    ReplyDelete
  64. Kita janganlah taksub sangat kepada seorang pemimpin walaupun pemimpin tersebut membuat kesalahan.Pentingmya kalau seorang pemimpin membuat kesilapan atau tidak lagi berkesan dalam kepimpinan nya kita sebagai rakyat mesti berani membuat perubahan dan menyokong segala pendedahan yang dibuat secara jujur dan ikhlas untuk makluman awam.

    Saya bukanlah kenal kepada Cik Ida.Pengetahuan saya terhadap beliau hanyalah setakat melihat gambar di blog ini dan olih itu bukan bertujuan untuk menyokong beliau tapi apa yang beliau tulis bagi saya mengandungi banyak fakta yang harus kita sokong.Fakta fakta tersebut bukanlah setakat 'dipungut' ditepi jalan tapi melalui 'intensive reasearch' dan maklumat yang sahih.Bagi pendapat saya blogger ini bukanlah bodoh yang hanya menulis kandungan rekaan saja untuk mencari 'popularity'.

    To me any leader that has overstayed his welcome must leave and make way for a new leader much worst if such leader is tainted in his integrity and credibility.

    ReplyDelete
  65. Indahme, boleh tunjukan mana faktar yang dikatakan 'malalui intensive research'?

    ReplyDelete
  66. satu demi satu kesalahan Musa dikeluarkan oleh Ms Ida dan seolah-olah ada dalang di sebalik blog ni dengan niat jahat untuk menjatuhkan Musa.

    ReplyDelete
  67. sekali lagi,sabahans don't buy this cheap talk and slander.

    ReplyDelete
  68. pelik juga...PRU13lah jawabnya ni..

    ReplyDelete
  69. janganlah suka fitnah...mana bukti? Fitnah terhadap Musa Aman ni saya lihat adalah sesuatu yang tidak logik...

    ReplyDelete
  70. fitnah yang menjatuhkan Musa Aman ni ada kaitan dengan PRU13 dan amat menyedihkan bahawa para pemfitnah ni menggunakan nama Ms Ida...

    ReplyDelete
  71. apa yang cuba dibuktikan oleh penulis blog ini? gambar-gambar Musa Aman dengan gambar-gambar grafik firaun, patung-patung dsbnya. mungkin dia cuba tunjukkan yang dia tu kreatif dan hebat berkarya dengan komputer grafik berbanding orang lain

    ReplyDelete
  72. Cuma sumpahan dari Ida sahaja disini, Tuhan yang sebenar tidak menyumpah orang.

    ReplyDelete
  73. Tak payah nak tunjuk bagaimana Cik Ida buat 'intensive research' memadai bahawa yang beliau tulis adalah benar.

    Nama Musa Aman tercemar teruk apabila Michael Chia ditangkap di Hong kong dengan wang S$16 juta dan beliau telah membabit nama Musa Aman dan beliau hanyalah orang suruhan.Dalam hal ini maka Musa Aman sepatutnya 'ambil cuti' untuk membersihkan nama beliau.

    Perkara begini tidak bolih diambil remeh kerana iainya melibat bukan saja maruah beliau secara pribadi tapi juga kerusi yang di duduk beliau sebagai KM Sabah.ICAC Hong Kong masih terus membuat penyiasatan dan ini sangat memalukan rakyat Sabah.Tak apalah kalau saudara masih tebal muka seketika KM sendiri disiasat atas salahlaku jenayah tapi saya rasa malu.Tidak ada pemimpin lain yang bolih ganti hingga penyiasatan selasai ka?

    Rakyat Sabah mestilah terima hakikat bahawa pemimpin bolih ditukar ganti.Di Negara Jepun PM mereka letak jawatan tak sampai setahun pegang jawatan hanya kerana gagal untuk menunaikan satu janji pilihanraya dan bukan atas desakan rakyat.Sendiri letak jawatan dengan rela hati.Australia pun mempunyai PM yang baru tak sampai separuh penggal memerintah.Ini menunjukan bahawa kedudukan itu bukanlah milik pribadi tapi milik rakyat dan sekiranya pemegang jawatan gagal menjalankan tugas dengan baik atau terlibat dalam sebarang salahlaku maka beliau harus mengundur diri secara sukarela,sebagai 'gentleman' daripada dipaksa olih rakyat dalam pilihanraya nanti.

    Musa Aman bukan lah 'superb' CM sebagaimana diandaikan olih beberapa pihak.Beliau hanyalah lulusan Senior Cambridge.Hanyalah beberapa tahun jadi CM baru dapat MBA tapi anehnya first degree tidak ada pula.Mungkin free Sabahkini bolih siasat perkara ini.Kalau ia maka anak saya tak payahlah ambil bachelor degree terus MBA saja,kan lebih tinggi.

    Kepada Musa Aman letak sajalah jawatan.Jangan tunggu lama kerana rakyat dah muak.Rakyat sabah banyak lagi miskin tapi 'dressing' beliau macam President America.Pakai T'shirt pergi kerja pun Ok ba pasal rakyat di kampung masih menderita dan sekarang lagi kos barangan melambung tinggi.

    ReplyDelete
  74. Indahme

    kami tidak salahkan Miss Ida kalau kata-kata dia itu betul 100%..ini cakap ada tapi bukti tidak mahu bagi dengan pihak berkuasa. lagi bagus tidak payah memburukkan orang kalau tidak lengkap bukti.

    ReplyDelete
  75. FreeSabahKini

    Miss Ida ini juga pun satu, jadi yang akaun bank yang Miss Ida edit itu kenapa mahu paparkan, cakap "Begitu banyak bukti yang telah diserahkan kepada SPRM dan tak boleh dedahkan di sini"..tapi kenapa dedahkan.. pasal bukti itu tidak betul sangatkan. pasal itu miss Ida mahu paparkan.

    ReplyDelete
  76. The reason why Musa Aman was appointed to be the chief minister in the first place is because he was qualified. He got the good qualities to be a good leader. Yes, it's undeniable that he has flaws of his own (some might say corruption) but that doesn't make him a lousy leader. No one is perfect, and I'm sure not even the next CM will be perfect. Honestly, he did make some changes in Sabah. We should be thankful for that.

    ReplyDelete
  77. bukan orang tidak mahu percaya dengan mis ida..tapi tuduhan mis ida nampak seperti tidak berasas..malah mis ida juga sering muggunakan bahasa-bahasa yang tidak sepatutnya..

    ReplyDelete
  78. Indahme.

    berkenaan dgn kes Michael Chia, tidak ada bukti lagi yang menunjukkan Musa Aman terlibat, mmg ia akan memalukan negari Sabah jika Musa benar2 terlibat, namun selagi tiada bukti, kita tak boleh libatkan dia. jika hanya kerana khabar angin ini sahaja Musa Aman perlu bercuti, adalah tidak wajar sedangkan byk lagi tanggungjawabnya terhadap rakyat. lagipun jika Musa Aman bercuti, ia akan menimbulkan lebih byk kabar angin dan spekulasi yang tidak benar.

    ReplyDelete
  79. Betul tue Jangkal. Walaupun Miss ida "mungkin" bercakap benar tetapi kalau tiada bukti yang kukuh, mcm manalah kita mahu percayakan dia....

    ReplyDelete
  80. Indahme..

    saya setuju bahawa rakyat kena berani buat perubahan, tapi untuk menyokong segala pendedahan terutamanya yang berkaitan dengan nama seseorang, tidak cukup hanya sekadar jujur dan ikhlas. perlu ada bukti yang cukup dan mampu membawa pesalah kemuka pengadilan. fakta2 yang telah diguna pakai sebelum ini perlu diperkuatkan, bukannya disebar..

    bukannya majoriti yang komen disini tidak dapat terima hakikat bahawa pemimpin boleh ditukar. malah selama 47 tahun ini sudah 14 kali ketua menteri sabah bertukar. cuma kita tidak perlu mencemarkan nama beliau sebagai desakan agar beliau melepaskan jawatan KM. ia tetap akan berlaku bila tiba masanya..

    ReplyDelete
  81. ya.. btul tu.. kita tak harus mencemarkan nama KM kita.

    ReplyDelete
  82. asyik2 cerita yang sama...bosan...ni mis ida ni memang betul lah saya percaya tidak updated...kenapa? dia hanya melekat kepada satu2 isu sahaja...

    ReplyDelete
  83. Teruknya personal attack ini sampai gunakan sumpah-sumpah.

    ReplyDelete
  84. kalo dibaca artikel2 mis ida ni, sesetengah2 nya siap dengan maklumat2 yang saya anggap adalah sulit..dalam erti kata lain 'peribadi'...tapi tidak tahu lah sama ada betul atau tidak maklumat2 nya tu sebab tiada bukti...besa lah kan sekarang kan zaman ICT...pa2 pun boleh dicipta atau dibuat...

    ReplyDelete
  85. dan sesetengah2 artikel2 mis ida ni langsung 'kosong'...dalam erti kata lain, omong kosong sahaja..

    ReplyDelete
  86. 'Berjayakah Miss Ida Dalam Misinya 'Meracuni' Rakyat Untuk Memenuhi Kepentingan Politik Seseorang?'

    LOL!

    ReplyDelete
  87. miss ida, what is your real attention by spreading or creating false assumptions or rumors about Musa Aman, Sabah CM?

    whatever your reasons is, people not believing you because they don't know you...even they (we) don't know how you look like...but Musa is a different story...he is our leader..and we believe in him to bring Sabah futher and beyond with glory...

    ReplyDelete
  88. i still have faith in our laws...
    its not us to judge but please lah...janganlah sampai memburukkan nama baik orang lain..kalo tidak suka pun, buat lah dengan cara yang beretika dan profesional...

    ReplyDelete
  89. i believe that he (Musa Aman) will make sabah a better place for its people...

    ReplyDelete
  90. Apakah niat Miss Ida ini? Benarkah tuduhan-tuduhan ini? Ada siapa yang boleh membuktikan?

    ReplyDelete
  91. @Ace Ferdinando,

    Melalui pilihanraya kita hanya bertukar daripada USNO ke Parti Berjaya,lepas itu PBS dan akhirnya UMNO/BN iaitu 4 kali.Yang lain itu hanya pertukaran dalaman parti.Tun Mustapha,Fuad Stephens Peter Lo dalam Parti Alliance Sabah,kemudian ke Parti Berjaya juga Fuad Stephens dan Harris Salleh.Kemudian PBS Joseph Pairin Kitingan dan UMNO/BN Sakaran Dandai dan seterusnya mengunakan sistem giliran setiap 2 tahun dan di mansuhkan selepas Musa Aman jadi CM.Berasaskan pilihanraya hanya 4 kali bertukar ganti dan bukan 14 kali.Musa Aman pun adalah CM yang ke-13.

    Seterusnya suka saya sebutkan di sini bahawa memburuk dan mendedah seorang pemimpin itu atas seberang salahlaku adalah dua perkataan berlainan.Memang seberang pendedahan itu kadangkala mengandungi banyak unsur pahit yang susah ditelan olih penyokong Musa Aman.Mereka susah mempercayainya.Ini adalah keadaan biasa yang lumrahnya datang dari penyokong fanatik.Walau diluahkan bukti 1000 kali kukuh namun mereka tidak berganjak atas sebab kepentingan pribadi atau mereka ini ada kaitan persaudaraan dengan Musa Aman.Maklumlah 'Aman family'ini besar dan kaya raya pula.Kita ini apa juga,orang kampung yang 'kais pagi makan pagi,kais petang makan petang'.Tidak setaraf.Yang setaraf hanyalah undi kita pada pilihanraya nanti kerana waktu itu CM pun hanya bolih buang satu undi seperti kita.

    Hari ini hari mereka iaitu'Aman family' yang berkuasa di Sabah.'Enjoy while it last'kerana esok siapa tau lain orang pula berkuasa dan diharap Musa Aman akan tau waktu itu dimana letaknya langit dan bumi.

    Ahli UMNO secara senyap mahukan perubahan dalam kepimpinan parti dan jika ianya tidak berlaku maka pincanglah UMNO di Sabah.Rakyat Sabah telah menunjukkan keberanian mereka menukar kerajaan dan kali ini bukanlah 'impossible'.

    ReplyDelete
  92. bagi saya, kenapa pendedahan salahlaku Musa Aman n tidak tersebar luar kepada rakyat? pendedahan salah laku dalam blog-blog saja menunjukkan bahawa penulis blog ini ada niat jahat. bukan semua rakyat tahu ICT dan apa hubungan Idahme, freesabahkini dan Ms Ida? makcik pakcik di pedalaman tidak tahu guna ICT dan mereka tahu setakat ni kerajaan negeri di bawah kepimpinan Musa Aman telah melaksanakan kewajipan pada rakyat. contoh; pemberian insentif kepada golongan tua juga sudah cukup membuat rakyat dipedalaman percaya nasib mereka dibela...

    ReplyDelete
  93. hahhaa.. Betul tu langsat sebab tu saya tak suka percaya benda yang takda bukti nyata.

    ReplyDelete
  94. Indahme, kalau bukti 1000 kali yg diluah tu pun setakat pakai buang ja, alahai mcm mana la rakyat mahu percaya bah. Lain cerita lah kalau ampai2 bukti depan mata & Musa disabitkan bersalah...
    Kalau tak, hhmmm jangan pernah cuba utk burukkan CM kita.

    ReplyDelete
  95. Soal penyokong fanatik tu rasanya tak juga lah penting... Bagi saya setiap individu bebas bagi pandangan cuma agak-agak la bah kan.
    Komen yang neutral tak semestinya org tu pro Musa.. Komen -ve pun tak semestinya orang tu anti Musa; tapi org tu mungkin sakit jiwa. hahahhaa

    ReplyDelete
  96. Pendek kata harus ada BUKTI!

    ReplyDelete
  97. Pembaca sini rasional dan tidak buta. Kalau ada bukti 1000 kali kukuh, kami sokong keadilan.

    ReplyDelete
  98. indahme..
    jika kau tak menyokong Musa aman sekalipun tak perlulah smpai nak mmburukkan dia smpai begitu sekali. apapun dia masih lagi KM Sabah.

    ReplyDelete
  99. Tolong paparkan berita yang tepat dan berasas. Ini bukan soal sokong atau bodek. Ini berkenaan dengan prinsip.

    ReplyDelete
  100. This is funny. Maybe lack of material, now they talk about cursing. Funny.

    ReplyDelete
  101. indah me..
    orang hanya akan percaya kepada pendedahan yang dibuat dengan bukti dan asas yang kukuh. tetapi jika tuduhan yang dibuat tanpa bukti, orang tidak akan percaya dengan tuduhan tersebut. pada saya artikel ini bukannya mendedahkan apa-apa tetapi ianya hanyalah untuk memburukkan CM. tengok tajuk artikel ni dan gambar yang dipaparkan..adakah itu yang dinamakan pendedahan?

    ReplyDelete
  102. hahaha bukti mana??bukti..itu yang kami mahu sebenarnya. bukan hanya kata-kata kosong yang orang lain pun boleh buat. bukti saja pun susah.

    ReplyDelete
  103. When there is no proof, there is no believers.

    ReplyDelete
  104. Ini sudah ketandusan idea, sumpah pula diguna pakai. Apa lagi buat esok hari?

    ReplyDelete
  105. Tuhan memberkati orang baik dari segala sumpahan.

    ReplyDelete
  106. Pembaca bebas bagi pandangan, pemilik blog ini harus menerima dengan hati terbuka.

    ReplyDelete
  107. pelik juga bloggers yang suka kutuk Musa ni..ada tiga orang berlainan, Idahme, freesabahkini..dan Ms Ida (remain as invisible & dalang?) hahahaha

    ReplyDelete
  108. jangan suka sumpah-sumpah orang nanti kena sambar petir baru tahu....

    ReplyDelete
  109. Whoa...this blog is like warzone. I have to admit, I'm beginning to enjoy reading this endless fight.

    ReplyDelete
  110. yea, war between the supporters and non-supporters of Musa. Well, this war gotta stop sooner or later. It doesn't bring any benefits to anyone.

    ReplyDelete
  111. Biar kebenaran tentukan. bukan kamu Miss Ida dan kroninya.

    ReplyDelete
  112. Indahme ,

    ini ayat saya sebelum ini "malah selama 47 tahun ini sudah 14 kali ketua menteri sabah bertukar. "

    saya tidak sebutpun 'berasaskan pilihan raya'.. maksud saya 14 kali ketua menteri Sabah bertukar yang melibatkan 13 orang pemimpin(Fuad Stephen 2 kali menyandang jawatan). anyway, terima kasih dengan huraian yang panjang itu.

    bagi saya pendedahan adalah sesuatu yang belum pernah kita nampak, rasa atau alami. jika Indahme teliti sendiri point2 yang ada dalam setiap artikel Miss Ida, sebenarnya isu ini telahpun didedahkan sebelum ini. cuma berbeza dari segi penyampaian. jadi adakah itu yang dimaksudkan pendedahan?. tidak salah kalau kita gunakan maklumat atau sumber yang terdahulu, tapi untuk mengatakan bahawa itu adalah pendedahan, saya tidak setuju. melainkan, jika ada maklumat tambahan dari pihak penulis sendiri bagi menyokong atau memperkukuhkan lagi dakwaan2 sebelum ini.

    jelas, yang dihidangkan bukanlah pendedahan tapi lebih kepada 'mengapi-api'kan rakyat supaya turut serta menghukum Musa Aman dengan cara yang tidak bertamadun. semua yang memberikan komen dalam blog ini sebenarnya tidak mahu sikap saling menjatuhkan atau saling memburukkan dijadikan amalan kerana itu boleh menjatuhkan sesebuah bangsa dan negara. kalau benar beliau bersalah, berkerjasamalah dengan badan perundangan, bukan dengan internet..

    walau diluahkan bukti yang sama 1000 kali, sudah tentulah tidak ada effect. melainkan 'kekukuhannya' itu mampu membawa pesalah kemuka pengadilan. kalau mahkamah telah putuskan yang beliau bersalah dan telah diambil tindakan undang2, saya yakin semua yang komen dalam blog ini pasti akan berganjak dengan pendirian masing2.

    hari ini hari 'Aman Family' esok siapa tahu..
    benar, pemimpin tetap akan berubah tapi undang2 tetap sama. jadi sebaik2nya beri tekanan kepada undang2 supaya lebih berkuasa, bukannya pemimpin.

    ReplyDelete
  113. Hai, maaf saya ke luar negara bercuti. Syukur akhirnya ada juga orang yang memahami perjuangan saya. Thank You Indahme. Walaupun ramai menghentam saya, tetapi sebagai blogger sejati gembira dan bersikap terbuka. Saya tidak padam atau sunting semua kritikan termasuk yang kata saya makan tahi. Saya nak berehat satu dua hari dulu sebelum tulis isu baru tentang Sabah dan pemimpin Sabah. Tungguuu kezutannya....

    ReplyDelete
  114. @Ace Ferdinando,

    Saya tengok tulisan saudara ini sudah bertukar seperti pendapat orang Ulama.Macam orang baru belajar pasal falsafah,umpama budak 'empat kaki' masih belum pandai berdiri.

    Semua pendedahan dibuat dengan cara terbuka,dalam internet.Siapa saja bebas membaca dan mengkritik termasuk mengunakan perkataan lucah seperti suruh Cik Ida makan tahi.kalau saudara meyebelahi kebenaran kenapa tidak kritik orang yang guna perkataan tersebut atau mungkin bagi saudara itu adalah perkataan tamadun dan sebahagian daripada falsafah saudara.Pendedahan pasal Musa Aman saudara kata tidak bertamadun.Suruh orang makan tahi,itu tamadun nama nya.Mana saudara belajar ini.Bacalah kesuluruhan blog ini dengan teliti.Ianya bukan bertujuan untuk mengapi-apikan sesiapa.Saudara mesti faham bahawa semua yang menulis diblog ini adalah penyokong UMNO.Tujuan blog ini bukanlah untuk menghancurkan UMNO tapi untuk memberi nya nafas dan kekuatan baru dengan pemimpin yang baru sebab Musa Aman adalah pemimpin yang lapuk dan harus ditukar.

    Biarpun banyak komen tidak menyebelahi FSK tapi mereka bukan menyebelahi Musa Aman.Kalau diteliti banyak yang meminta bukti dan bukan menyokong Musa Aman.Juga jika diteliti orang yang menyokong Musa Aman secara terbuka hanyalah sedikit saja.Puji-pujian kurang termasuk saudara sendiri yang bagi saya bukanlah bodoh untuk menyokong pemimpin yang mempunyai 'questionable character'.

    ReplyDelete
  115. LOL!Kalau yang pasal suruh Ms. Ida makan tahi, saya rasa memang patut sebab Ms.Ida sendiri menggunakan perkataan lucah.Perkataan lucah VS perkataan lucah.

    ReplyDelete
  116. Betul tue Iskandar. Mcm mana juga pengomen mahu bersikap sopan dalam membuat kritikan kalau penulis sendiri tidak bersopan dalam penulisannya.

    ReplyDelete
  117. @Iskandar,

    Jadi kalau saya pula suruh saudara makan tahi,macam mana?Memang saudara layak bukan pasal sudah terbabit kerana menyokong pengunaan perkataan lucah.

    ReplyDelete
  118. hahahaha,lucunya. Tetiba muncul topik makan tahi. Adei, macam ja topik tersebut adalah isu besar.wakakaka.

    ReplyDelete
  119. Saya terasa banyak yang sudah sedar bahawa ada banyak kesahihan nya pendedahan yang dibuat olih FSK.Kesedaran ini terasa kerana kalau dilihat hanyalah tinggal penyokong2 'desperado' yang mula mengunakan kata kata tidak menentu.Mereka hilang arah kerana sudah sedar apa yang didedahkan FSK adalah benar tapi malangnya malu mengakuinya sekarang.Sekarang pula mereka sudah menjadi liar dan mengunakan kata sumpahan terhadap penulis blog dan saya sendiri.

    Ini bagi saya mencermin' mentality' dan gaya mereka.Mereka bukan lah penulis yang matang dan bolih membuat huraian atau hujah hujah yang bernas serta lojik dibaca tapi setakat 'terikut-ikut' apa yang dikomen orang lain.Umpamanya banyak yang memberi komen meminta'bukti' jadi kalau di teliti banyak pula yang terikut mengunakan perkataan tersebut tanpa memberi hujah-hujah yang bernas dan lojik.

    Bagi saya kalau lah mereka tidak mempercayai tulisan dalam FSK ini,tidak mengapa.Kita negara demokrasi bebas menyokong,bebas membantah dan bebas bersuara.Mereka yang menyokong Musa Aman sepatutnya membela beliau dengan fakta fakta yang bernas dan lojik.Kalau ada bukti beliau tidak membuat kesalahan tolong buktikan juga dan bukan setakat meminta bukti daripada FSK.

    FSK telah membuat banyak pendedahan salahlaku Musa Aman jadi sekiranya dianggap tidak betul maka adalah wajib penyokong Musa Aman mengeluarkan bukti yang semuanya tidak betul atau sekurang-kurangnya beri bantahan dengan lojik yang bernas dan masuk akal.Tapi ini tidak berlaku dalam komen komen yang diterima hanya setakat marah kepada Cik Ida,menyumpah dan banyak lagi.Ini mencerminkan mutu 'quality' pemikiran para tukang komen.

    Yang ada sedikit 'otak' pendapat saya adalah orang seperti 'Ace ferdinando' yang cuba menulis secara lojik kepada saya dengan cara 'falsafah' tapi tidak menyakinkan.Tapi tidak apa bukan semua orang bolih berfikir sama.

    Kadangkala saya terfikir pula ada kah pembaca faham setelah membaca isi kandungan artikal yang ditulis.Saya rasa tidak.Syak-wasangka saya ini timbul kerana mereka begitu cepat 'menerkam' dan marah kepada FSK tanpa masa membuat penelitian yang rapi terhadap segala tuduhan.Kalau di Negara Barat seperti Amerika dan UK,pendedahan salahlaku akan dibaca dengan teliti dan pembaca begitu 'enthutiastic' mahukan kebenaran.Disini pendedahan dikutuk.Sebagaimana yang saya katakan kalau tidak betul,cari bukti yamg menyatakan apa yang ditulis itu tidak betul.

    Tidak kah sedar bahawa yang buat komen sokong Musa Aman hanya setakat mengeluarkan satu atau dua perkataan saja.Duduk kedai kopi mamak lebeh banyak dengar orang cakap.Para tukang komen diblog bukan serius mau komen.Mereka hanya 'mengolok-olok' saja dan tidak mempunyai tentu arah dan pendapat.Kalau tidak percaya,tengoklah komen lepas ini.Tulis apa? BUKTIKAN!

    ReplyDelete
  120. Polis A tangkap B seorang pemuda baik.
    Polis A : Kamu perompak.
    B terkejut dan jawap : Apa bukti kamu tuduh
    saya merompak?
    Polis A : Saya tiada bukti tapi kamu kena
    cari bukti membuktikan bahawa kamu
    bukan peropak.

    ReplyDelete
  121. Komen diatas dari seorang pengomen 'sedikit otak',

    ReplyDelete
  122. indahme..

    kami faham mengenai isi kandungan artikel ini, namun apa yang kmi lihat, artikel ini menmpunyai unsur2 provokasi agar orang ramai membenci Musa Aman. kita harus sedar bahawa dia tu KM Sabah. segala tuduhan terhadap beliau ini adalah berkait rapat dgn nama baik negeri Sabah. lagipun tuduhan ini belum disahkan benar.

    ReplyDelete
  123. MIss ida mengaku dia pro Shafie Afdal tp kenapa tiada satu pun penulisannya yang berkaitan peranan dan sumbangan Shafie Afdal. tp semuanya berkaitan keburukan Musa Aman. benarkah blog ini pro Shafie? atau ia cuma satu gimik untuk melaga-laga kedua pemimpin ini?

    FSK sendiri mengunakan bahasa kesat dan menyumpah pengomen2 lain. inilah sebenarnya mendorong pengomen2 lain untuk menggunakan bahasa kesat.FSK sebagai penulis bog ini dia perlu menggunakan ayat2 yang lembut. bahasa awak jauh lebih baik berbanding FSK

    ReplyDelete
  124. Kita kenalah sentiasa menjaga pertuturan. Janganlah mengunakan bahasa yang tidak baik, sebagai masyarakat yang bertamadun, berkomunikasilah dengan cara yang bertamadun.

    ReplyDelete
  125. Indahme,
    Obviously, the commenters here doesn't have any proof of Musa being innocent but at least they didn't set up a ridiculous blog about Musa being not guilty or provide a proof which been photoshop like how a certain "someone "did.
    Unlike your Miss Ida, she blindly accused Musa on a matter where she can't even provide a strong evidence. The only evidence she could provide is the one being photoshop. She thinks we the readers are so stupid to believe her.
    Btw, since you and Ida are like close buddies, would you mind asking her why hasn't she blog about Shafie Apdal yet?? After all she is a fan of Shafie Apdal right.

    ReplyDelete
  126. indah me..
    semua yang membaca artikel ini faham mengenai isi kandungannya. indah me tidak boleh mengharapkan pengomen di sini yang mencari bukti, tetapi FSK lah yang perlu menunjukkan bukti tersebut.

    berkaitan dengan kata-kata kesat, FSK juga menggunakan perkataan dan gambar-gambar yang tidak sepatutnya. adakah itu budaya yang sepatutnya kita amalkan? fikir-fikirkan....

    ReplyDelete
  127. Sayan rasa terhina apabila dikatakan kita tidak faham dengan artikal ini. Salahkan kalau sokong DMA?

    ReplyDelete
  128. @pandora2012,

    There is this notion and misconception that since I am writing in support of FSK I am a friend of Miss Ida.This is not true at all and worst still we do not know each other except by reputation in this blog.Perhaps I would like to know her and meet her one day to discuss all the articles that she wrote.

    I support her because I think she is right.Putting aside the choice of words that she used which I think has now become controversial to many but I think in essence she is factual.It has to be understood by all that it is not easy to create a story borne out of fictions especially when it involves prominent personalities.In this case the CM himself.The benefit of doubt should be given to her in spite of the way she conveyed her stories.

    Many claims she needs to provide proof of what she wrote but if you perused her article above you will notice that she is referring to a court judgement.I do not think she is foolish enough to fabricate a court judgement,at least what it says.Sometimes as I mentioned in my comments many times we have to be guided by logic.As readers we analyse it and if we are not satisfied with it then we can disagree on what is written .I am not trying to ingratiate with Miss Ida by supporting her but I have read many not only here but in many blogs about the CM.Logically,all cannot be wrong.Someone has to be right.The '81 Dahlils'about the CM by Datuk Dr.Jeffery Kitingan is a case in point.I am sure you have read it.The question is,did Datuk Jeffery created all the stories?All of it,the 81 wrongdoings by the CM?How naive and foolish can Datuk Jeffery be?A Harvard PHD holder writing nonsense about the CM?

    Many perhaps had thought that I am influenced in my thinking and perceptions towards the CM by what is written in FSK.To be well versed in this matter one has to read all and many about a person to draw a solid conclusion as to be fair.I have thought about it for so long,flip-flopping the truth,the untruths,half-truth and so forth.I am now drawing my own conclusion as to the fairness of all the stories written.Right or wrong I maybe it is Allah whom I ask for guidance and pray that I made the right move.

    This is a 'family affair'squabbles.On one side we feel it is high time for a leadership change and that the CM has overstayed his welcome in office.We need someone new,vibrant,qualified,able and on top of everything else,untarnished in his reputation and has strong credibility.We need to push a new agenda in UMNO and government.Musa Aman has been the CM for 7 years but still is not able to address poverty in the State.Statistic has it that Sabah has the highest poverty rate in the country and the second poorest state in Malaysia.How can this be possible?Some argued about all the developments that we have in the state but when we read the statistic you feel like jumping down the 100 foot terrain.I do not wish to touch on many other issues for lack of time but suffice to say that the CM has cleverly camouflaged the problems the people are facing.Worst still many are still in denial on how poor his performance is as CM.It is for the majority to judge.I have only one vote and cannot do much.

    ReplyDelete
  129. Indahme,

    "Macam orang baru belajar pasal falsafah,umpama budak 'empat kaki' masih belum pandai berdiri."

    "Mereka bukan lah penulis yang matang dan bolih membuat huraian atau hujah hujah yang bernas serta lojik"

    jangan terlalu menduga akal fikiran orang lain. nilai diri sendiri sebelum menilai orang lain dan jangan terlalu berlagak bijak. memang sesuai komen Orange ditujukan untuk saudara.

    berkenaan dengan perkataan lucah, siapa yang mulakan dulu. semua komen2 yang ada dalam blog ini adalah berdasarkan hasil penulisan penulis. sepatutnya penulis dan Indahme telah menyedari lebih awal respon yang bakal diterima kerana menimbulkan isu2 yang kontroversi.

    sebelum ini banyak media yang mengatakan bahawa Musa Aman akan meletakkan jawatan dalam tahun ini. jadi kalau tidak wujud Free Sabahkini pun beliau tetap akan letak jawatan bila sampai masanya. kita tidak perlukan blog untuk menukar pemimpin yang lapuk seperti yang saudara katakan sebab ia tetap akan berlaku. jadi apa fungsi Free Sabahkini?? jika isu2 yang diketengahkan sudah pernah didedahkan sebelum ini..

    bukti Musa Aman tidak bersalah ialah, beliau masih bebas di luar sana dan masih menduduki kerusi Ketua Menteri. segala tuduhan dan bukti yang telah diguna pakai sebelum ini masih tidak mampu membuktikan yang beliau bersalah. sebab itulah majoriti yang komen dalam blog ini mahukan bukti, bukti yang boleh membantu mahkamah, bukannya jalan cerita.

    ReplyDelete
  130. Apa yang ditulis indahme ini? Mana di belajar orang yang dituduh dan difitnah tanpa bukti disuruh pula menunjukan bukti untuk membuktikan dia tidak bersalah. Lucu betul.
    Inilah mutu atau mentaliti beliau yang sungguh berkualiti.

    ReplyDelete
  131. @azmi,

    Mana belajar undang-undang?Kan dalam mahkamah kedua pihak mesti mengemukakan bukti,tertuduh dan sipengaduh.Kalau dalam mahkamah tertuduh tidak ada bukti yang dia tidak bersalah,terus masuk lock-up lah.

    Jangan lah nak tunjuk 'act' pula.'Kail panjang sejangkal,lautan pula hendak diduga'.

    ReplyDelete
  132. @Ace ferdinando.

    Ada orang kata'pokok tidak akan bergoyang dengan sendiri nya tanpa tiupan angin'.Entah lah perkataan ini betul atau tidak saya tidak pasti kerana mengikut pakar sains ianya masih bolih bergoyang disebabkan gempa bumi.Andaian nya disini ialah kalau mengikut apa saudara katakan ura-ura yang Musa Aman akan meletak jawatan mestilah ada kesahihan nya.

    Bercakap pasal Musa Aman masih bebas dan masih memegang jawatan CM.Kenapa tidak pula?Beliau kan masih CM?Kita hanya kata beliau sudah tidak layak menjadi CM dan patut ditukar.Siapa yang ada kuasa tukar?Jawapan nya,PM.Betul tak?Kalau pergi mahkamah,entah lah berapa tahun mahu selasai.Kenapa pula mahu pergi Mahkamah untuk tukar CM?Tukar CM pun mahu guna Hakim?Masaalah.

    PM mestilah membuat satu 'political solution' untuk menganti Musa Aman dengan CM yang baru supaya ianya membawa ketenangan dan penerimaan yang baik daripada rakyat Sabah.Ini tidak lah susah.Siapa saja jadi CM baru rakyat terima.Kalau rakyat bolih terima Chong Kah Kiat dan Yong Teck Lee sebagai CM kenapa pula tidak yang lain.Bagi saya siapa saja tapi lebih baik dari UMNO lah.

    Mengenai fungsi FSK saya ingat kena sabar lah.Tunggu Cik Ida jawab lah,bukan blog saya.Bagi saya bukan lah satu masaalah kalau pendedahan dibuat bertalutalu,penting betul.Kalau fed-up pergi lain blog saja,kan banyak.Tidak payah paksa diri untuk baca FSK kalau rasa 'boring'.Tutup sajalah.Itu pun nak kena ajar kah? POODAA.

    ReplyDelete
  133. Nampaknya indahme masih tidak faham apa yang dimaksudkan oleh azmi.
    Cubalah baca komen 'orange', harap kamu boleh faham apa maksud dalam cerita itu.

    ReplyDelete
  134. Dalam gambaran sedemekian yang di gambarkan olih 'orange' maka tertuduh masih terpaksa membela dirinya dengan bukti-bukti yang dia bukan perompak.

    Senario yang tidak digambarkan olih 'orange' adalah kemungkinan beliau lari dari satu tempat dimana ada satu kejadian rompakan.Mungkin beliau datang dari kejadian tersebut olih itu pehak polis berhak menahan beliau sebagai 'suspect' untuk siasatan.Untuk melepaskan dari tuduhan beliau mestilah menyakinkan pehak polis bahawa beliau hanya secara kebetulan berada dekat kejadian rompakan dan dengan bukti-bukti jika ada seperti resit membeli-bela dekat kejadian dan seterusnya untuk memperkukuhkan pembelaan mengemukakan saksi-saksi jika ada untuk mengesahkan beliau tidak terlibat tapi hanya membeli-bela iaitu secara kebetulan dekat kejadian rompakan.Untuk makluman 'orange' polis tidak tangkap individu dengan soalan'Awak ini budak baik ke,jahat ke?'

    Bercakap pasal kuasa polis memang betul bahawa polis mempunyai kuasa untuk menahan siapa saja dijalanan hanya berasaskan sangkaan.Umpamanya polis bolih menahan seorang kerana disangka mengedar dadah ditepi jalan.Tertuduh mesti menunjukkan bukti yang itu tidak betul dengan menyerah segala barangan nya dan siasatan atas dirinya.

    Itu sajalah bolih saya sumbangkan pendapat kepada 'orange' mengenai bukti diantara dituduh dan pengaduh.Walaubagaimana pun bukan banyak kes mempunyai persamaan,ada tapi tidak banyak kerana modus operandi satu satu kes berbeza.Asas nya pengaduh mesti mempunyai bukti dan tertuduh juga mesti ada bukti-bukti untuk menyangkal segala tuduhan .Ini berasaskan kes biasa.Kalau bercakap pasal polis seperti dibangkitkan olih'orange'itu adalah berlainan kerana polis mempunyai kuasa tahanan'arrest power'yang tertentu.

    ReplyDelete
  135. panjang juga karangan Indahme. tapi apa pun indahme pokok boleh juga bergoyang bila orang yang tolong goyangkannya kan. jadi macam kes Datuk Musa pun, orang jugalah yang cuba untuk menjatuhkan beliau, tidak tahulah siapa orangnya.

    antara semua blogkan..blog ini antara yang terbest sekali Indahme. itu pasal kami join ini blog.hahahaa kerana kebenaranlah aku join ini blog mahu memperbetulkannya.

    ReplyDelete
  136. aku harap cuma FSK ini lebih sopan sikit, tunjukkan Budi Bahasa Budaya Kita, bukan budaya orang lain.

    ReplyDelete
  137. ya.. harap FSK akan lebih bersopan santun selepas ini. penulisannya harus lebih menarik dan berfakta.

    ReplyDelete
  138. "Kenapa pula mahu pergi Mahkamah untuk tukar CM?Tukar CM pun mahu guna Hakim?Masaalah."

    kalau saya baca komen Ace, tiada pula dia mention yang perlu pergi mahkamah untuk tukar CM..

    ReplyDelete
  139. Indahme, sungguh berbakat anda membuat komen.Tidak pernah satu kali Indahme straight to the point. Kesemua komen panjang-panjang belaka. Bagus Indahme ikut pertandingan esei ataupun buka blog sendiri.

    ReplyDelete
  140. Tunggu dan lihat siapa sebenarnya yang bersalah dalam hal ini.

    ReplyDelete
  141. kita tunggu jawapan bagi kebenaran dalam perkara ini. So, FSK janganlah bagi artikel yang tidak baik. Pastikan kebenaran itu ada. Jadi FSK fikirkanlah untuk semua jangan ikut suka hati saja.

    ReplyDelete
  142. ya.. gunakan bahasa lembut2 ye!

    ReplyDelete
  143. Betul tu boY. hehhee
    Apapun tak dinafikan lain org lain pendapatnya, tapi ingat budi bahasa budaya kita. Kalau tu ayat sudah terlebih emosi berbanding fakta, mestila ba org mo komen kasi sedar balik supaya tak tersasar sangat tu fikiran. hehhee

    ReplyDelete
  144. Ya betuk juga tu Bi. Better kita tunggu & lihat ja apa kejadiannnya nanti.. lagipun kebenaran pasti akan terdedah juga ba.

    ReplyDelete
  145. Apapun, relax bah tompinai.. kasi senang2 tu fikiran di hujung minggu. hehe

    ReplyDelete
  146. @Ivan,

    Baca dan halusi komen Ace.Antara lain komen beliau'........majoriti yang komen dalam blog ini mahukan bukti,bukti yang boleh membantu mahkamah,bukannya jalan cerita'.Apa erti ini?

    ReplyDelete
  147. Naa Found this article...may be can help...

    :)

    In granting communal land titles to villagers, Mr Musa has found a winning solution to many of Sabah’s social and economic problems. Poverty hovering around 16% will be gone as most of Sabah’s poor live on idle village land. Take oil palm cultivation for example: 3,650 hectares of oil palms will yield about 46m ringgit from sales of fresh fruit bunches (FFB) at current prices. This will translate to a monthly income of about 2,716 ringgit for each of the 1,400 households, almost three times above the minimum household salary.

    The Sabah government is giving about 12,000 hectares to rural natives for such projects under joint-landownership.

    Getting local villagers to work on their own land will mean no or fewer foreign workers are needed to work on new plantations. Oil palm and rubber cultivation is labour intensive. More than 90% of the 80,000 labourers in oil palm estates are Indonesians who are becoming scarcer as opening up of huge acreage of land for oil palms in Indonesia’s Kalimantan province south of Sabah is keeping them home.

    The Sabah government will earn more income from crude palm oil sales from milling the FFB from the Nabawan plantation.

    Ghani Yassin, SLDB deputy chairman, said 3,229 families in Nabawan and neighbouring Sook would gain from such projects in three to five years. – Insight Sabah
    http://insightsabah.gov.my

    ReplyDelete
  148. kadangkala memfitnah seseorang itu berlebih-lebihan memualkan rakyat...lebih baik berhenti

    ReplyDelete
  149. oii kroni-kroni Ms Ida...berhentikan memfitnah..haha..tak posa ke???

    ReplyDelete
  150. Fitnah ini kalau orang cakap bohong tapi kalau macam Cik Ida yang cakap benar itu nama nya pahala.

    ReplyDelete
  151. Manalah kita tau sepa cakap bohong atau tidak... hanya Tuhan saja yang tau, tapi jika segala jasa seseorang itu kita lihat dengan mata kita sendiri, tidak ada siapa pun yang boleh berbohong tentang itu.

    ReplyDelete
  152. Bi,

    Kalau sudah mengaku tidak tahu dimana letaknya fitnah dan kebenaran jangan lah tuduh orang buat fitnah pula.Perbuatan itu dengan sendiri nya tidak bagus dan biadab.

    ReplyDelete
  153. apa yang ditulis oleh Ms Ida ini seolah2 membawa para tukang komen tentang kejahatan dan dosa Musa Aman. Sebagai rakyat jelata yang biasa dan lemah, saya lihat penggunaan ayat oleh Ms Ida dalam blog ini menyukarkan kami sukar untuk mempercayai apa yang ditulis adalah betul?

    ReplyDelete
  154. Idahme,FSK dan Indahme
    Anda mengatakan bahawa anda, telah dikecam habis oleh para tukang komen dan para tukang komen juga tidak meneliti apa yang ditulis dalam artikel Ms Ida. So cuba anda renungkan samada tulisan anda itu baik atau tidak? fitnah atau tidak? cara ayat yang digunakan itu bijak atau tidak? penggunaan tata bahasa yang buruk mengambarkan bahawa anda sebenarnya yang mempunyai konflik peribadi dengan Musa Aman dan anda pula cuba mengajak para tukang komen untuk menyebelahi anda?

    ReplyDelete
  155. apa yang anda sangat tidak puas hati dengan Musa Aman? semua artikel yang anda publish sebelum ini mengambarkan anda cuba bermain2 dengan grafik yang menjelikkan...so do u expect yang kami boleh percaya penulisan anda?? why dalam blog? why not show it to public? yang rakyat nampak adalah sumbangan Musa dan berapa banyak wang yang dibawa masuk atau keluar itu rakyat tidak tahu. bukan nak menyebelahi sesiapa tetapi apa yang cuba ditonjolkan oleh anda?

    ReplyDelete
  156. Ada orang maseh tidak faham.Macam mana ini?Masaalah pembaca yang kurang faham,tidak erti membaca,buta huruf,tidak erti menilai pemimpin dan buta mata bukan lah pula masaalah saya.Saya tidak paksa orang sokong FSK.Orang tidak sokong adalah perkara biasa.Mereka bebas memilih pemimpin.Kalau maseh mahu duduk di pangkuan Musa Aman,by all means,go ahead.Tidak ada kerugian sikit pun pada saya.

    Soalan langsat ini sudah saya jawab dalam komen2 saya terawal lagi jadi dia ini mungkin tidur sebelum ini dan baru terjaga pula terus mengeluarkan kata2 dan soalan2 yang sudah dibincang dan disangkal.Bacalah keseluruhan artikel dalam blog ini dan komen2 seterusnya.Ini pula macam suruh orang 'go head gostan.'Orang kata 'tak larat lah' untuk melayan langsat ni.Dia tidak erti,tidak faham.kita pula mahu disusahkan.

    ReplyDelete
  157. Indahme said...

    Bi,

    Kalau sudah mengaku tidak tahu dimana letaknya fitnah dan kebenaran jangan lah tuduh orang buat fitnah pula.Perbuatan itu dengan sendiri nya tidak bagus dan biadab.
    August 4, 2010 4:25 AM

    O ba ya la.. mana2 la kan masing2 punya pendapat... kita terima seadanya.. yang penting kita lihat apa yang dilakukan oleh KM kita, disamping berharap agar apa yang telah dilontarkan kepada beliau, jika betul perbaiki dan jika tidak, semoga semua itu menjadi batu loncatan untuk terus maju dan menjadi lebih baik..

    ReplyDelete
  158. FSK, Indahme dan Ms Ida...kroni-kroni ?

    ReplyDelete
  159. artikel ni peliklah...saya baru masuk cn dan dashyatnya CM punya gambar ni

    ReplyDelete
  160. pathetic article... i think Indahme is the same person who is writing this article. Nothing to lose if MA still CM, but then the person who is writing this article will feel stress and pressure.

    ReplyDelete
  161. Mungkin tiada orang sokong punya pasal, terpaksalah mencipta idenditi untuk 'support' article sendiri.
    Kasian.............!

    ReplyDelete
  162. Ini lah dipanggil 'tembak buta dan melulu'kena tak kena hentam saja lah.Apa nanny cakap,teh tarik ikut saja.Masaalah nya teh tarik ni tak cukup'kaw'lah.Kena belajar lagi baru lah 'chun' dan tepat.

    Kasian pula saya korang ini macam 'buka silat dengan langkah yang sumbang.Cuba teka lagi lain kali okay?

    ReplyDelete
  163. Indahme,
    saya faham perasaan ko sekarang. Tidak payahlah ko bersedih, KM tetap yang terbaik juga untuk rakyat sabah. Diminta Indahme dan FSK bersabar saja.

    ReplyDelete
  164. Kesian tidak dapat sokongan. Orang lain kena sokong, 'jealous' pula.

    ReplyDelete
  165. Kalau tidak mampu bersabar, menyalak saja bah.

    ReplyDelete
  166. Gambar Miss Ida lebih sesuai disambung diatas.

    ReplyDelete
  167. Sya pun tembak buta dan melulu, sokong kamu nanny.

    ReplyDelete
  168. Indahme,
    Kalau sokong nanny dikatakan tembak buta dan melulu. Kalau sokong kamu, apa pula? Tembak tepat?

    ReplyDelete
  169. Kita bukan minta sokong hanya minta pendapat.Pendapat itu mestilah bernas dan masuk akal.Sokong,tak payah bukan mahu jadi pemimpin setakat pengulas blog saja.

    ReplyDelete
  170. Memang kami tidak mahu jadi pemimpin juga Indahme..memang betullah kata Indahme, bukan mahu jadi pemimpin kalau setakat pengulas blog seperti Indahme dan juga FSK. ini tidak layak untuk menjadi pemimpin. kalau jadi pengkritik memang layak sangat-sangat.

    ReplyDelete
  171. Tidak salah kalau mahu bagi pendapat indahme. tapi yang penting sangat, pendapat itu janganlah seperti yang saya baca dalam FreeSabahKini ini. Ini bukan pendapat tapi sebaliknya. Kita memang patut untuk menyuarakan pandangan kita sendiri tapi dengan cara yang betul dan beradap sikit. harap Indahme faham maksud saya. bukan mahu salahkan sesiapa pun, tapi tidak salah kita menegurkan.

    ReplyDelete
  172. Kalau nak baca puji-pujian pasal Musa Aman pergi lah lawat blog Insight Sabah dan Sabah Today.Makan tak habis kut.Sana banyak tukang 'polish kasut' dan ada kemungkinan banyak lagi jawatan kosong.Cuba rezeki lah mana lah tahu.Bolih jadi 'tukang urut,tukang gosok,tukang angkat macam macam.'

    ReplyDelete
  173. Marilah Indahmekut sekali. cuba cek2 kan mana tahu ada kerja kosong boleh juga Indahme join sekali. tidak payah lagi buat kerja sekarang ini indahme.

    ReplyDelete
  174. bagus juga ada web yang memuji Datuk Musa Aman. Terima kasih kepada web site tersebut.

    ReplyDelete
  175. Ok lah.kat sana banyak ruang komen kosong.Pergi isi banyak2 lah.

    Saya tak payah pergi sana lah sebab kerja'tukang jek'orang ni saya tak pandai.Korang mahir lah.

    ReplyDelete
  176. @pacayang,

    Website itu Musa Aman yang punya jadi tak hairan lah.

    ReplyDelete
  177. so website ni sepa yang punya??
    let me guess....shafie...
    LOL........

    ReplyDelete
  178. kesahihan dan kebenaran? indahme, this is more like rubbish...tiada pun bukti bah...suka2 saja memburukkan nama orang lain...

    ReplyDelete
  179. Indahme said...

    Kalau nak baca puji-pujian pasal Musa Aman pergi lah lawat blog Insight Sabah dan Sabah Today.Makan tak habis kut.Sana banyak tukang 'polish kasut' dan ada kemungkinan banyak lagi jawatan kosong.Cuba rezeki lah mana lah tahu.Bolih jadi 'tukang urut,tukang gosok,tukang angkat macam macam.'
    August 16, 2010 5:45 AM

    alahai...blog tersebut bukan puji2 la..penulis menyampaikan fakta dengan sumbernya sekali..pindik kata ada kesahihan dan kebenaran..ni FSK tidak cukup bukti, tiada sumber yang sahih dll..pindik kata pa yg terkandung dalam penulisan FSK umpama sampah yang hanya merosakkan pemandangan dan harus dilupuskan...

    ReplyDelete
  180. kepada penulis blog ini dan kawan-kawannya..

    sekarang adalah musim puasa...adalah lebih baik jika anda menghentikan perbuatan busuk anda memburukan orang lain, menabur fitnah dll kepada MA..dalam musim puasa ini adalah masa untuk anda bertaubat dan insaf serta mengakui segala perbuatan yang salah yang kamu lakukan..

    ReplyDelete
  181. MA adalah pemimpin yang berwibawa..diharap agar penulis blog serta geng2 nya mendapat keinsafan pada bulan yang mulia ini...cukuplah menfitnah orang kerana fitnah itu satu dosa besar..

    ReplyDelete
  182. Sendiri itu memburukan orang tidak sedar.Pak lebai aka mike dari mana? Cakap tak serupa buat.Dia buruk orang boleh pula lepas itu di suruh orang insaf.Tengok lah muka itu depan cermin bagui bagui oi.Jangan macam nak 'ajar itek berenang.'Suruh lah Musa Aman itu insaf dan hentikan menipu wang rakyat.

    ReplyDelete
  183. wah santik juga kau punya grafik firaun ni...cuba kita tukar muka Indahme, fsk dan Ms Ida diletak dalam muka firaun...

    ReplyDelete
  184. ingat sudah habis isu firaun ni tapi ada lagi..biasalah Ms Ida cuma bagi komen malam hari sebab dia tidak posa malam. siang kroni dia pula yang bagi komen...hahahaha kroni tu? faham-fahamlah...

    ReplyDelete
  185. Indahme,
    suda sa tengok muka sa di cermin...ok jak...LOL
    menipu wang rakyat? men tuduh sembarangan ja ko ni Indahme...buduh...

    ReplyDelete
  186. jungle, betul tu jungle...tau2 la diorang nie..

    ReplyDelete
  187. mike, saya pasti muka kau mesti hansome. Tak payah tengok pun tahu.

    ReplyDelete
  188. Kalau dah tengok nampak apa? Muka dungu dan sasau?

    ReplyDelete
  189. muka yang hensem dan bukan beruk seperti Indahme...
    LOL...
    tgk,popcorn pun tahu...hehe..tq popcorn..

    ReplyDelete
  190. ni Indahme@ miss ida ni tau sedap mulut je fitnah orang..tanpa sebarang kesahihan...pa yang dikatakan oleh mereka adalah tidak rasional..entah macamana mereka mendapat maklumat sehingga mengatakan kononnya dapat dari sumber dalam..itu suma adalah cara mereka meracuni rakyat serta memusnahkan keamanan yang kita rasai...mereka patut dikenakan hukuman di bawah ISA...

    ReplyDelete
  191. Indahme said...

    Ini lah dipanggil 'tembak buta dan melulu'kena tak kena hentam saja lah.Apa nanny cakap,teh tarik ikut saja.Masaalah nya teh tarik ni tak cukup'kaw'lah.Kena belajar lagi baru lah 'chun' dan tepat.

    Kasian pula saya korang ini macam 'buka silat dengan langkah yang sumbang.Cuba teka lagi lain kali okay?

    Wahai Indahme...tak kan marah?ha ha....terasa ker? eventhough, i am not into politic but then i am sure i am standing at the right team. Indahme suruh saya belajar sampai 'chun' ka 'cun'? ha ha ...saya rasa pendidikan saya lebih tinggi dari kamu dan oleh itu boleh berfikir secara waras. ha ha ha...itu hanyalah pandangan dari seorang yang pengomen waras. tak kan lah itupun Indahme terasa? tak payah la post comment yang hebat2 sepertimana FSK dan Indahme buat. bagi saya, semua itu hanya show off yang kononnya tahu semua tapi disebaliknya HANCUR...
    saya tak kisah apa yang ditulis oleh FSK dan Indahme tapi seseorang yang tahu budi pekerti tak patut cakap kotor. sendiri mau pikir la...saya bukanlah nak mengajar sesiapa, tapi ada ku kesah?ha ha ha....biar la Indahme katakan saya ni merapu @ pak turut kah...apa ku peduli...yg ptg saya ada hak sendiri. ha ha ha....kihoiiiiiiiiiii

    ReplyDelete