Saturday, August 21, 2010

SIAPA PM, MUSA AMAN ATAU NAJIB?



Sejarah Malaysia tidak pernah mencatatkan secara rasmi bahawa Allahyarham Tun Mustapha pernah menjadi Perdana Menteri Malaysia selama sehari ketika bapa Perdana Menteri sekarang, Allahyarham Tun Abdul Razak mengalami kebuntuan menangani isu Singapura.

Begitu juga sejarah di Zaman Perdana Menteri, Tun Abdullah Badawi @ Pak Lah kerana Ketua Menteri Sabah, Datuk Seri Musa Aman pernah menjadi Perdana Menteri Malaysia selama satu hari ketika menyelesaikan kemelut Sabah diambang pilihanraya umum Ke-12 dengan menentukan sendiri semua calon pilihanraya.

Kuasa yang diberikan Pak Lah menyebabkan Musa melakukan tindakan ‘Luar Tabii’; termasuk menggugurkan Mantan Ketua Menteri, Datuk Seri Panglima Salleh Tun Said; Mantan Speaker DUN Sabah, Tan Sri Pandikar Amin Haji Mulia; Anak Tun Mustapha, Datu Amir Kahar dan ramai yang lain dan menggantikan dengan mereka yang mempunyai kes rasuah termasuk Datuk Musbah Jamli dan mengekalkan mereka yang mempunyai kes jenayah dan skandal seperti Datu Nasrun Datu Mansur.

Musa turut memilih seorang banduan yang baru sahaja dibebaskan daripada penjara Indonesia, Datuk Herman Mohammad dan Pendatang Asing Tanpa Izin (PATI) yang menggunakan Kad Pengenalan Projek, Muis Picho sebagai calon pilihanraya mewakili UMNO.

Sebagai Perdana Menteri, Musa berjaya merampas pegangan Allahyarham Hendon dalam FOMEMA dan menubuhkan Gro-Warisan di Sabah untuk mengendalikan pemeriksaan kesihatan buruh asing.

Kuasa Musa begitu ketara sehingga Pak Lah tunduk kepada kemahuan Musa agar Ketua Pesuruhjaya Suruhanjaya Pencegahan Rasuah Malaysia (SPRM) Datuk Ahmad Said Hamdan menutup semua kes rasuahnya dan kroninya dan menukarkan 24 jam Pengarah BPR Sabah, Puan Latifah Md Yatim (Dato’) ke Pulau Pinang.

Penasihat dan Juru Perunding Kanan Datuk Ahmad Said, Henry Voon telah memainkan peranan penting sehingga Peguam Negara dan Menteri di Jabatan Perdana Menteri, Datuk Mohd Nazri Aziz membuat kenyataan ‘No Case To Answer’ dalam semua pertuduhan rasuah dan salahguna kuasa ke atas Musa Aman.

Sebagai mengucapkan terima kasih di atas budi pekerti SPRM, Datuk Ahmad Said, Datuk Mohd Shukri Abdull dan Datuk Jamidan Mohammad dianugerahkan pingat SPDK dan PGDK oleh Kerajaan Negeri Sabah (Musa Aman).

Kini di zaman Dato Seri Mohd Najib menjadi Perdana Menteri, Musa sudah menunjukkan keangkuhannya sebagai ‘Perdana Menteri’ dengan tidak mematuhi arahan Perdana Menteri berhubung patung Kes Mazu dan Pampasan RM91 juta kepada sebuah syarikat konsesi pembalakan.

Mungkinkah Najib akan terkesima dengan pemberian pingat 'SPDK' kepada isterinya, Datuk Seri Panglima Rosmah Mansur sehingga menangguhkan keberangkatan Musa daripada kerusi Ketua Menteri Sabah dan melanjutkan tempoh Musa sepenggal lagi?.


Lebih dasyhat lagi, Musa berani memberi amaran kepada Ketua Pesuruhjaya SPRM yang baru, Dato’ Abu Kassim Mohammad agar jangan berani mengganggu kroni dan proksinya seperti Nasir Yeo, Michael Chia, Andrew Lim dan sebagainya sehingga tangkapan yang dilakukan seolah-olah ‘wayang lama dengan skrip yang ditulis Musa sendiri’.

Kini tangkapan semua kroninya senyap sekalipun Dato’ Abu Kassim berani mengengkari ‘arahan Musa’ namun dua hari selepas Dato’ Abu menduduki kerusi paling panas di Malaysia itu setelah Datuk Zulkifli tidak disambung kontrak dan Datuk Ahmad Said Hamdan meletakkan jawatan lebih awal; Musa sudah memberikan amaran dan terbukti kini Henry Voon dan Hashim Lim kini menjadi Macai Musa merundingkan semua kes rasuah beliau dan kroninya agar menjadi ‘No Case To Answer’.

Benarkah Dato’ Abu Kassim kata, “Jaga baik-baik orang Datuk Seri (Musa) sendiri, jangan bikin hal dan kalau ada kek jangan makan sendiri, bagi sikit orang lain …”

Hanya Datuk Abu Kassim dan Datuk Musa yang dapat menjawabnya kerana orang yang mendengar perbualan itu sudah dipindahkan keluar daripada Ibu Pejabat SPRM Putrajaya!

59 comments:

  1. Bagus FSK dan tahniah kerana dapat membuat satu lagi pendedahan yang sensasi.

    Kalau tidak silap ada juga wakil rakyat bekas pemandu teksi di Sandakan.Macam macam saja angkara Musa Aman ini.Bila ka nak berubah? Harap PM tukar saja dia ni.Suruh saja dia rehat jadi rakyat biasa.Mungkin baru sedar dari mimpi.

    Sekarang gaya nya sudah keterlaluan.Keluar gambar dalam akhbar macam pelakon filem,senyuman besar tapi dengar orang kata kalau dibelakang tabir bengis macam harimau buas.Juga seorang pemarah dan pendendam.Tak hairan lah banyak jadi 'pengangguk' kerana takut.

    ReplyDelete
  2. Betul kata indahme. Lebih terok lagi yb abang teksi ini bawak 70 ahli umno turunkan tulisan cina dalam dewan Sndakan baru2 ini. di mana semangat 1 malaysia?.. si yb abang teksi pasti anggap ABANG dia musa aman walaupun cm tapi merangkap pm sabah juga..1 sabah atau 1 malaysia semua kuasa mereka. kes jenaya lo su-seng kena pukul samseng masih dalam fail bukit aman walaupun sudah proses kubur-kes. ini abang teksi punya kerja demi abang musa.

    ReplyDelete
  3. Kasian juga ni Lo Su Seng kena pukul oleh samseng yang ada hubungkait dengan YB teksi driver yang juga ketua pengganguk kepada Musa Aman di Sandakan.Bukan ka Lo Su Seng ini dulu bertanding lawan Musa Aman dalam GE11 di Sibuga,Sandakan?

    Ini betul betul 'a wolf in sheep's clothing' dan boleh jadi pelakon terbaik.Rakyat pun sudah terpedaya oleh lakonan si luncai terjun dengan labu labu nya.Biarkan,Biarkan!

    ReplyDelete
  4. I like the phrase wrote by u Indahme "si luncai terjun dengan labu labu nya.Biarkan,Biarkan!" its been a long time i didn't hear it...

    ReplyDelete
  5. More than ever, Najib needs Musa Aman..

    Ini bermaksud, Datuk Musa bukan PM, tapi Datuk Najib yang PM Malaysia. Perbetulkan artikel untuk fsk. Datuk Najib memerlukan DAtuk Musa untuk membangunkan sabah dan juga membantu menguruskan Sabah.

    Fsk berkata, Datuk Musa Aman tidak mematuhi arahan Perdana Menteri berhubung patung Kes Mazu dan Pampasan RM91 juta kepada sebuah syarikat konsesi pembalakan. Ini kerana, mungkin ada sebab yang berlaku kenapa perkara ini tidak dituruti oleh datuk Musa.

    ReplyDelete
  6. semua tahu Musa Aman adalah Ketua Menteri Sabah dan Najib adalah Perdana Menteri Malaysia. kedua mereka ini saling memerlukan satu sama lain. Musa sebagai KM sabah membantu PM dalam membentuk jentera BN yg kukuh di Sabah.

    ReplyDelete
  7. Najib adalah PM dan Musa adalah KM Sabah. semua orang tahu pekara berkenaan.

    kalau tak ada bukti menyatakan Musa bersalah dengan tuduhan-tuduhan yang dinyatakan, maksudnya Musa tidak bersalah.

    ReplyDelete
  8. Being a PM? I bet he's more interested to enjoy his life when he steps his retirement age.

    ReplyDelete
  9. Indahme>

    KM dan PM adalah saling memerlukan. KM memerintah negeri manakala pula PM 1 Malaysia. Datuk Musa adalah KM dan Datuk Najib adalah PM. Dan saya hairan kenapa fsk mengatakan semua ini tapi tidak ada tindakkan yang diambil kepada datuk Musa, ini bermaksud datuk Musa tidak bersalah dalam hal ini dan tidak pernah melakukan kesalahan ini. harap fsk mencarilah maklumat yang lebih kepada fakta dan jangan hanya mereka cerita yang tidak pasti kebenaranya.

    ReplyDelete
  10. Iya? Oh bah. Proven until guilty my friend. Proven until guilty.

    And no, I am no shoe-licker or whatsoever.

    ReplyDelete
  11. Semua ada pendapat masing2 dan yang penting ianya memberi sesuatu impak kepada pembaca dan terpulang kepada pembaca itu untuk menilai, tapi gambar yang digunakan tidak sesuai...

    ReplyDelete
  12. bodoh betul ni FSK..siapa perdana menteri (PM)? najib lah PM malaysia...musa adalah ketua menteri(KM)sabah..
    pengetahuan am macam ni pun tidak tahu..apatah lagi dengan hujah2 busuk si Indahme@ miss ida..memang tidak boleh percaya cakap diorang..palui..

    ReplyDelete
  13. PM memerlukan KM untuk menguruskan pentadbiran di kawasan2 tertentu. Musa Aman tetap menghormati atasannya.

    ReplyDelete
  14. Whatever it is, Najib is still the PM. Denial is ain't a bliss, at least for me.

    ReplyDelete
  15. uiii lamanya aku nda online oo... sekali online makin liar pula blog si FSK ni. hehehe

    ReplyDelete
  16. SIAPA PM, MUSA AMAN ATAU NAJIB?
    duii ba kan kesian... Takkan soalan niSK taktau jawapannya. hehehe

    ReplyDelete
  17. PM dan KM memang berkait rapat dan saling memerlukan. So apa salahnya kalau mereka bekerjasama kan (rapat).
    Soal tuduhan terhadap Musa ni, bah kita tunggulah sehingga bukti menjelaskan semuanya.
    Kalau takda bukti susah juga mo cakap kan..

    ReplyDelete
  18. hahahha, y ba kan Bi. Itu gambar mcm takda kaitan langsung oo. hehe

    ReplyDelete
  19. Kadsang2 saya terfikir, bilalah isu pasal musa ni selesai oo.. ayoo ada2 ja yang timbul.

    ReplyDelete
  20. Tapi mungkin juga asal namanya jadi ketua atau pun berada diatas konpom jadi bualan ramai.. hhmmm orang jealous bah mungkin kan:P hehe

    ReplyDelete
  21. Apapun, selamat berpuasa ya :)
    Kurangkan gosip dan banyakkanlah beramal k!

    ReplyDelete
  22. So jangan marah2 nanti lekas tua. hehehhee

    ReplyDelete
  23. semua yang sokong musa aman tu bodo..tak pakai akal untuk berfikir..kalau bodo-tetap bodo jua..tak faham-faham lagi kah..bukti rasuah beliau sudah berlambak..dalil yang jeffery kitingan tulis tu berpuluh2 berkaitan rasuah beliau..TAPI beliau kebal banyak duit bah bikin tutup kes..kalau jeffery pembohong atau fitnah ..kenapa musa tidak saman beliau..sedangkan secara terang2an jeffery menulis tentang rasuah beliau...KERANA kalau naik mahkamah terbongkar semuanya...lebih baik diam2...EEEEE pandai kau MUSA otak putar-belit..yang sokong beliau tu lagi dapat sebahagian dosa musa aman ...amin...

    ReplyDelete
  24. wahai mambangtiora,
    saya rasa kalau siapa2 pun berada di tempat MA pun akan berlaku sebaliknya. kau rasa semua org2 atasan tu semua baik2? cuba bagi dorang chance duduk di tempat yg terbaik, mesti mereka juga semua ni pun buat apa yg disebaliknya. biasalah tu...ada baik ada jahat. mcm fairy tale story bah...tak payah la marah2 org yg menyokong MA tu. mereka pun ada hak seperti mambangtiora.

    ReplyDelete
  25. Everybody is free to voice out.There is nothing wrong for us to back him up.

    ReplyDelete
  26. Kita berada di ruang yang bebas untuk bersuara. Yang paling penting, pandangan yang diberikan tidak menyentuh mana mana sentimen perkauman.

    ReplyDelete
  27. hehehhee mambangtiora, kalau sokong Musa tu bodo, jadi yang tak sokong Musa tu palui la kan.. hahahhahahhahaha

    p/s jgn marah, ko juga yang duluan keluar perkataan kurang enak kan :P

    ReplyDelete
  28. Soal dosa pahala tu biarlah Tuhan yang tentukan bah. Saya cuma harap keadaan politik sabah dan juga negara akan lebih aman - tak payah amalkan sikap saling menjatuhkan sesama sendiri k!

    ReplyDelete
  29. Soal Musa salah atau tak, siapalah kita utk tentukan bah. Entah2 yang pegang bukti tu pun ada muslihat buruk juga tu..

    ReplyDelete
  30. I think the most important thing right now is, to focus on something right and important.

    ReplyDelete
  31. Musa Aman lebih baik saja letak jawatan kerana makin lama makin 'busuk' bau nya.Sekarang sudah hilang siuman.Dalam mesyuarat BN baru ini pemimpin parti komponen nak cakap pun tidak boleh hanya dia saja boleh cakap.Sudah jadi diktator ka? Ini bukan lagi CM nama nya tapi Al Sultan.

    ReplyDelete
  32. Musa Aman tak perlu nak letak jawatan pun, khidmat dia masih diperlukan. dalam mesyuarat BN baru2 ni, siapa kata Musa Aman tak benarkan pemimpin parti komponen lain bersuara, Musa Aman meminta pendapat mereka lagi lagi.

    ReplyDelete
  33. I always believe that ultimately, if people are paying attention, then we get good government and good leadership. And when we get lazy, as a democracy and civically start taking shortcuts, then it results in bad government and politics.

    - Barack Obama

    ReplyDelete
  34. Tombola,

    Saudara ini adalah pembohong besar yang mempertaruhkan kebenaran untuk membela pembohong yang lebih besar.

    ReplyDelete
  35. rkyt tau menilai mana yang baik dan buruk. mereka takkan percaya pada kabar angin yang entah benar ke tidak.

    ReplyDelete
  36. Kes 91 juta adalah arahan mahkamah. Kes Mazu juga kes mahkamah. Tiada kena mengena dengan arahan PM.

    ReplyDelete
  37. oh my..it seems like this Miss Ida is the Miss-Who-Know-It-All..who are you anyway? If u really that brave, I suggest u to change that women picture above (which is claimed to be Zahida Rafik or someone else) and change it to YOUR VERY OWN picture. barulah orang boleh hormat dengan Miss Ida..

    ReplyDelete
  38. yup that's true! barulah ada perasaan mo pecaya sikit dgn Miss Ida ni..tembak CM dalam blog saja apa guna..pi jumpa dia trus..masuk court..dakwa itu ini..tunjuk bukti kukuh..bkn dgr dr org ja..atau paling senang skali, p beli website sendiri..xpyh pakai atas nama blogspot..nmpk sangat x professional..

    ReplyDelete
  39. Komen lah isu yang dibangkitkan bukan pasal tukar gambar,pasal berani,pasal professional dll.

    Kalau berani saya cabar korang tulis nama yang betul dan jangan pakai nama 'fancy' pula.Takut kah? Cakap tak seperti buat.Hanya pandai meleter saja tapi karat yang ada pada diri sendiri tidak sedar.Cuba buang najis pada orang tapi terpalit pula muka sendiri.

    ReplyDelete
  40. awwhh Indahme..

    Bukankanh anda sekarang juga turut memakai nama yang 'fancy'?

    'Kalau berani saya cabar korang tulis nama yang betul dan jangan pakai nama 'fancy' pula.Takut kah? Cakap tak seperti buat.Hanya pandai meleter saja tapi karat yang ada pada diri sendiri tidak sedar.Cuba buang najis pada orang tapi terpalit pula muka sendiri.'

    Ouch! 'Karat yg ada pada diri sendiri tidak sedar?' Dang.

    there's a new modern proverb saying' U are what U say'. Saya harap anda paham.

    ReplyDelete
  41. PM ialah Dt. Seri Najib. Tetapi itulah keistimewaan buat Sabah dan Sarawak. KM berhak tidak mengikuti arahan dengan alasan melindungi hak rakyat Sabah dan Sarawak.

    ReplyDelete
  42. Cakap tak serupa bikin. Sendiri pakai nama samaran, orang lain pula si indahme menyindir.

    ReplyDelete
  43. Kalau takut cakap saja lah jangan lagi putar belit.

    ReplyDelete
  44. Sebagai pengomen yang hebat seperti Indahme, pasti dia berani menggunakan nama sebenarnya. Kita tunggu dan lihat.

    ReplyDelete
  45. ya bah, si indahme yang duluan pakai nama 'fancy', skrg dia pla yg p tuduh orang lain. sendiri panas lagi tu. atukoi. selamat hari raya ja la sma ko.

    ReplyDelete
  46. Ms Ida si penulis blog palsu, Indahme pula adalah penyokong Ms Ida dan fyk pula adalah pencetus idea-idea untuk blog ni...hahaha ketiga-tiga orang yang sama, suka pakai make up tebal. lepas tu sering berselindung di sebalik make up tebal kerana apa yang ditulis adalah tidak benar dan tidak berasas...

    ReplyDelete
  47. semakin lama semakin santik pula grafik yang dibuat oleh Ms Ida...

    ReplyDelete
  48. sebenarnya apa yang cuba dibangkitkan oleh Ms Ida @ Indahme? kalau baca blog ni saya lihat just grafik-grafik yang buruk saja ditambah pada Musa Aman. isi..kureeeng..

    ReplyDelete
  49. Semua pun salah teka.Waraskan lah fikiran itu dulu sebelum menulis apa2.Tulis rambang ini memalukan diri sendiri.

    Seperti Mambang ini tidak kah malu kerana hingga saat ini masih bertanya-tanya dan masih tidak faham apa yang FSK hendak ketengahkan kepada umum.Baca dari belakang ka?

    Saya tidak penting sebagai individu dan olih itu memadai setakat mana yang sudah diketahui.Yang penting adalah penulisan dalam blog ini.Akan tetapi sekiranya ada permintaan ramai yang ingin tahu siapa dia Indahme maka saya akan dedahkan diri saya yang sebenar tapi bukan setakat permintaan dari seorang saya.

    Penting sangat kah diri saya ini?

    ReplyDelete
  50. Banyak pembohongan dalam FSK. Kalau percaya semua, itu baru dikatakan bodoh.

    ReplyDelete
  51. Artikal fsk bukan setakat banyak palsu, semuanya palsu. Tidak masuk akal langsung.

    ReplyDelete
  52. Kenapa masih ramai lagi yang membaca blog ini? Kan terbukti blog ini menipu, boikot blog ini. Kalau tiada orang membaca, boringlah si ida itu menulis. Lama kelamaan, tutuplah fsk.

    ReplyDelete
  53. Bila agaknya fsk akan berhenti menuduh Dt Musa Aman?

    ReplyDelete
  54. eleh...buat apa buat bising2 psl artikel fsk ni. kontroversi jak fsk buat ni. memporak perandakan keadaan.
    petikan ini dari Indahme..Ini betul betul 'a wolf in sheep's clothing' dan boleh jadi pelakon terbaik.Rakyat pun sudah terpedaya oleh lakonan si luncai terjun dengan labu labu nya.Biarkan,Biarkan!

    ayat ini barulah sesuai dengan diri mereka dan fsk sekalian. kontroversi...kontroversi...whatever, i really don't care. hahahaha...sendiri mau ingat la!

    ReplyDelete
  55. Kalau 'really don't care' kenapa sibok nak beri komen? Ingat sendiri saja lah.Tak faham bahasa ka?

    ReplyDelete
  56. hahahaa kenapalah orang yang buat bolg ini tidak tahu sudah membezakan siapa yang PM dan KM. Mestilah KM datuk Musa dan PM adalah Datuk Najib. Tidak ada baca bukukah mereka ini. Pergi cari kedudukan kabinet dalam internet. tengok betul-betul siapa PM dan KM. Okey..hahahaa :D

    ReplyDelete
  57. oho... baik tukar saja bha CM ni... makin sokong BN makin habis la kita punya ekonomi negeri.. tabung ekonomi kita semua derma kepada kerajaan pusat.. ikut fakta sejarah lah.. dlu portugis jajah negeri melaka ambil sumber ekonomi untuk bangun kan negera mereka so urang melayu skg jajah sabah ambil ekonomi negeri kasi bangun negeri melayu. cth KLCC.. mengenai fasal 20 perkara .. sepatutnya hnya urang sabah sja kerja di sabah. tapi skg pegawai dan lain2 semua urang melayu.. siapa sokong MUSa. sama saja kamu kerugian ekonomi sndiri... gas dan minyak semua urang melayu ambil... kamu tia guna otak bha untuk pikir. kamu guna kuasa musa untuk menjadikan duit poket kamu.. tapi tida pula mau selamatkan bumi negeri sndiri.. sy pikir urang sarawak pun begitu juga.. sama2 ti ditpu.. siapa sokong musa itu hanya urang sia saja.. daerah sandakan maju sebab tmpatnya.. daerah lain maju ka? pembangunan d daerah sandakan saja nmpak.. weii... kami pun ada prinsip hdup.. rakyat kita bukan sikit d sabah. kaum bnyak.. tukar lah PM. cari party lain. lagi sokong BN agi habis musnah la ekonomi kita. sokong musa orang dia saja... think to hard . setiap kali bjet mesti jalan raya.. peruntukan bnyak untuk orang semananjung.. semua hasil minyak d sabah. labuan pun di jual.. orang kita habis di bagi duit sanggup buat apa saja. sekarang pembalakan pun musa yang kaut.. adui.. skg tanah pun dia mau urang luar guna.. sori tanah kami hak kami. begitu susah payah nenek moyang kita mempertahankan hak2 masing2 sampai ada yang berkorban. tapi pemimpin sekrang langsung tidak pandai berterima kasih.. hope ada perubahan ..

    SABAHAN BORNEO

    ReplyDelete
  58. Saya fikir, ini bukan perjanjian MUSA. Tapi perjanjian orang dulu-dulu macam datuk Haris yang menyebabkan sabah miskin dengan hasil minyak. Musa hanya meneruskan kerja sebagai CM. Beliau sudah cuba yang terbaik untuk kita.Labuan siapa yang jual??navaone tahu siapa yang jual??ko mesti tahu sejarah jugakan. Bukan Musa, tapi haris.Haris yang menghancurkan Sabah. Musa cuma cuba untuk membangunkannya. Balak semua, siapa yang kasih gundul??Berjaya dahulu. Musa sekarang membuat hutan simpan untuk Sabah. Siapa melanggar peraturan hutan simpan akan didenda. Jadi kita boleh nampak sendiri, yang menghancurkan sabah bukan ketua menteri sekarang tapi bekas ketua menteri dahulu. Mereka membuat Sabah huru hara tapi datuk Musa yang cuba untuk membantu menyelesaikan sekarang.

    ReplyDelete