Wednesday, September 22, 2010

MUSA AMAN BERJAYA TIPU NAJIB

Di saat akhir pemerintahan Ketua Menteri yang membeli ijazah palsu MBA daripada Australia, Musa Aman Al-Pakistani, beliau terlah berjaya menipu Perdana Menteri Malaysia, Datuk Seri Mohd Najib Tun Razak dalam Program Juara Rakyat di Sandakan pada 16 September 2010 yang penuh kontroversi.

“Kami diarah paksa semua ahli UMNO dan pendatang asing yang tidak ada dokumen untuk datang. Sayang wang rakyat kena guna untuk bayar pendatang asing. Tapi kami juga yang untung. Cari makan. Musa janji kasi RM300 satu orang yang hadir. Kami kasi mereka RM100 dan kami dapat RM200,” kata seorang ketua Cawangan UMNO dalam perbualan di kedai Restoran Hamid, Batu 7, Sandakan pada 17 September 2010.

Kata Ketua Cawangan yang hanya mau dikenali dengan nama Haji Mutuk itu, ramai juga pejuang Moro yang didatangkan daripada Pulau Jampiras untuk menjaga keselamatan Ketua Menteri dan Perdana Menteri dengan bayaran antara RM500 hingga RM700 seorang.

Namun pengakuan seorang pegawai tentera berpakat Leftenan mengejutkan kerana beliau terpaksa mengarah seluruh platunnya yang terpaksa ponteng kerja untuk menyambut dan memeriahkan majlis berkenaan dengan memakai pakaian biasa.

“Kami tidak ada terima bayaran. Tidak tahulah kalau Ketua kami yang terima,” ujar Leftenan ini yang menafikan tuduhan Pegawai Agensi Penguatkuasa Maritim (APMM) yang dipanggilnya Laksamana kononnya mereka dibayar RM200 bagi setiap anggota yang hadir berpakaian biasa.

Menurut seorang Penolong Pegawai Daerah, pihaknya diarahkan untuk mendatangkan lebih 500 orang daripada Kinabatangan untuk memeriahkan majlis berkenaan dan mengaku dibayar wang makan dan pengangkutan.

Berdasarkan pengakuan mereka yang tidak dapat menutup mulut tanpa mempedulikan kehadiran mata-mata Freesabahkini yang berjaya merakam percakapan mereka, terbuktilah bahawa Musa Aman menggunakan Juara Rakyat sebagai ‘Tali Hayat’ untuk mengikat leher musuh ketatnya, Datuk Seri Shafie Afdal yang semakin hampir menggantikannya.

Betapa bodohnya Musa Aman yang sanggup membelanjakan begitu banyak wang semata-mata untuk menunjukkan beliau hebat tanpa mengetahui Perdana Menteri telah mendapat maklumat selepas berucap bahawa kebanyakan 50,000 orang yang hadir adalah ‘Upahan’ sehingga kelihatan mulut isteri Perdana Menteri, memuncung panjang kerana kecewa dengan penipuan yang dilakukan Musa Aman dan isterinya.

67 comments:

  1. begitu ramai yang hadir hingga mencecah 50,000, takkan Musa Aman sanggup nak membayar setiap orang, tak masuk akallah. buang duit ja. semua yang hadir tu datang dgn kerelaan diri untuk menyambut hari Malaysia.

    ReplyDelete
  2. macam-macam saja cerita yang ditimbulkan..tapi susah juga mahu percaya, sebab siapa pun boleh reka cerita macam ni.

    ReplyDelete
  3. Mungkin betul mungkin tidak... hanya penulis sahaja yang mengetahui kebenarannya....

    ReplyDelete
  4. buat apa Musa Aman mahu buang duit untuk itu? tiada asas lah cerita FSK nie..

    ReplyDelete
  5. bukti pun tiada...budak sekolah rendah pun boleh buat cerita yang lebih baik daripada ini..

    ReplyDelete
  6. orang datang kah tidak, suka hati orang lah...FSK ni sibuk betul buat cerita karut yang tiada fakta..

    ReplyDelete
  7. Saya juga kenal beberapa ketua cawangan UMNO dari Kota Kinabalu yang dipaksa untuk pergi ke Sandakan.Mereka terpaksa bertolak awal pagi dengan menaiki van yang disewa khas.Banyak juga yang merungut kerana dipaksa untuk hadir.

    Kawan karib saya yang juga seorang ketua cawangan UMNO memaklumkan kepada saya bahawa dia diberi wang,tempat tinggal di hotel pun sudah ditempah dan makan pun free juga.Terpaksa lah.'Apa boleh buat' dia kata,'cari makan'.'Nanti tidak pergi disangka sokong PKR pula'.Terpaksa lah lagi.

    ReplyDelete
  8. saya rasa artikel ni melebih-lebih dan penulis ni bukan calang-calang orangnya. dia adalah salah seorang ahli ? yang terlibat dalam politik dan berniat menjatuhkan karier politik Musa...apapun, niat sebenar fyk @ indahme @ Ms Ida..jelas!

    ReplyDelete
  9. ternyata fyk sentiasa jadi mata-mata gelap tidak bertauliah kepada Musa dan apa saja pergerakan Musa diintip. Semuanya dijadikan bahan cerita supaya lebih menarik dan sensasi berbentuk fitnah dengan gamar-gambar grafik menggelikan..seperti dalam blog ni.

    ReplyDelete
  10. lawalah lu punya grafik....kenapa tak tambah Misai pada muka Ms Ida? atau tambah tanduk pada tudung Ms Ida...barulah tambah menawan dan santik!

    ReplyDelete
  11. biarlah si penulis dengan hujah-hujahnya dan fitnah-fitnahnya..yang penting aku tak termakan...hahahaha

    ReplyDelete
  12. penulis artikel, janganlah suka jaga tepi kain Musa. mungkin hari ni Hari Musa dan manatau esok-esok hari engkau...malah lebih dashyat lagi!

    ReplyDelete
  13. Khabar angin yang menyedihkan. Sudah habis benda yang boleh diceritakan, sampai kena menulis benda seperti ini.

    ReplyDelete
  14. Sekurang-kurangnya 'langsat' telah mengaku bahawa Musa ini dashyat orang nya.Memang benar Musa ini bukan baik orang nya hanya ada yang berpura-pura sokong dia saja.Mereka tidak boleh mengeluarkan fakta yang boleh meyakinkan kita bahawa Musa itu baik.Mereka hanya ingin menyerang FSK dengan harapan FSK luntur semangat dalam mendedahkan salah laku Musa Aman.Serangan mereka ini disebaliknya menguatkan semangat dan iktizam FSK untuk membuat banyak lagi pendedahan sebagai maklumat kepada seluruh rakyat Malaysia dan Sabah khasnya.

    Bagi FSK penulis komen dalam blog ini yang menyokong Musa Aman adalah 'ikan bilis' dan bukan lah penulis yang bijak.Cara mereka tulis pun kita tahu.Tak ada 'idea' langsung.Lebih tepat lagi mereka bukan lah penulis tapi hanya tahu sedikit untuk menulis seperti budak baru masuk Tadika.Mereka hanya syok sendiri kerana dapat menulis dan tersiar dalam blog FSK dan bukan lah menulis secara serius.Seperti juga semut-semut yang berkeliaran hanya perlu dipijak habis lah dia.

    ReplyDelete
  15. nampaknya ada lagi cerita baru dari fsk ni. tapi cerita ni cuma kahbar angin saja sebab tiada asas pun.

    ReplyDelete
  16. gunner said...September 22, 2010 12:35 AM

    Saya setuju dengan Gunner. Takanlah Musa sanggup membayar untuk setiap orang. 50,000 bukannya sikit, tapi banyak!

    ReplyDelete
  17. Saya tidak pasti pula dengan semua ini, tapi apa yang nyata dan fakta program itu adalah untuk majlis Program Juara Rakyat dan adalah untuk rakyat. Tidak salahnya pun Datuk Musa buat program tersebut, memang patut datuk najib datang kerana ia dibuat secara besar-besaran. Tidakkan Perdana Menteri Datuk Najib sanggup pergi ketempat itu dengan bersungguh-sungguh, tapi Para Pemimpin UMNO dan BN sabah tidak pergi untuk memberikan sokongan. Bukankah itu seperti pemimpin yang malas dan tidak mesra alam. Jadi sebagai pemimpin dan ketua cawangan haruslah memberikan kerja sama bagi menjayakan program tersebut. Lagi ramai lagi bagus. Kalau satu Sabah datang lagilah baik dan meriahlah program itu.

    ReplyDelete
  18. ada ramai wartawan samada yang pro kerajaan, pro pembangkang dan bebas datang ke majlis itu. tapi tidak ada pula yang buat laporan seperti yang dibuat oleh FSK.

    ReplyDelete
  19. dedahkan saja nama kawan karib mu yang ketua cawangan UMNO...nampaknya ada orang dalam UMNO itu sendiri yang bersubahat dengan FSK..ternyata ini adalah satu kompromi untuk menjatuhkan Musa..

    ReplyDelete
  20. setahu saya pendatang asing yang tidak mempunyai dokumen tidak akan datang ke mana2 majlis yang dikawal ketat oleh pihak berkuasa/polis.

    ReplyDelete
  21. sebagai ahli UMNO, memang wajib mereka menyokong pemimpin mereka..sudah dikatakan 'cari makan'..maka bersyukurlah diberikan elaun untuk menampung kehausan kamu yang 'cari makan'...

    ni FSK mungkin salah faham dengan maksud kawan karibnya..

    ReplyDelete
  22. ternyata terdapat segelintir ahli UMNO yang hanya mementingkan diri sendiri dan tidak memikirkan kepentingan parti secara keseluruhan jika dakwaan FSK ini benar..inilah yang merosakkan imej UMNO..tambahan pula ada 'orang dalam' yang cuba merosakkan kewibawaan pemimpinnya dengan bersubahat dengan 'orang luar' seperti FSK..

    ReplyDelete
  23. Tidak dinafikan artikel2x dalam blog ini ditulis dengan tujuan untuk menjatuhkan Musa. Apakah faedah penulis FREE Sabahkini berbuat demikian?? Saya tahulah penulis hendak "brainwash" pembaca2x di sini, tetapi kalau buktinya tiada, bagaimana pembaca hendak percaya artikel2x tersebut.

    ReplyDelete
  24. FreeSabahKini Saja mahu membesarkan isu, kerana faktor utama adalah takut kekuatan datuk Musa tidak dapat ditandingi oleh Shafie. Kerana Datuk Musa memang berpengaruh diSabah maka dia cuba untuk menjatuhkan dengan memberikan khbar fitnah supaya rakyat berpandangan buruk terhadap beliau. Program Juara rakyat adalah untuk semua rakyat bukan untuk orang tertentu saja. Jadi tidak salahnya jika kita menyokong program itu. Saya sendiri masa itu datang program tersebut. Saya begitu berbangga dan gembira kerana sokongan dari penduduk sandakan yang begitu memberangsangkan terhadap program itu.

    tapi kalau isu upah-upah itu macam tidak percaya pula. Kerana kalau mereka yang tidak diupah atau apa pun, program itu tetap mendapat sambutan dari penduduk sandakan itu sendiri. Memang saya rasa meriahlah. saya sendiri tengok pun best apa.

    Mungkin FreeSabahKini telah melalui jalan buntu untuk membantu Shafie Afdal. Jadi terpaksa mengaitkan isu seperti ini. Mahu membuat perselisihan faham antara Datuk Musa dan Datuk Najib. tapi nasihat tuk FreeSabahKini, mereka ini bukan budak-budak lagi mahu diperbodohkan. Lu fikirlah sendiri*(NABIL)..

    Shafie Afdal sibuk pasal Kedah, tapi jambatan kat kawasan sendiri pun tak terbuat..apa kata FreeSabahKini??

    Shafie Afdal, orang Sabah yang dilantik menjadi Ketua Perhubungan Umno Kedah nampaknya lebih sibuk nak ambil tahu negeri orang dari kawasanya sendiri di Sabah. Inikah orang yang dimaksudkan layak yang lupa dengan diri sendiri, tanah lahir sendiri..

    ReplyDelete
  25. program juara rakyat ini adalah untuk semua, semua yang datang ke program tersebut adalah secara sukarela, mereka tak perlu diupah. kenyataan FSK ini tk ada asas langsung.

    ReplyDelete
  26. apa yang ditulis oleh FSK masih samar2 dan kita tidak tahu sejauh mana kebenarannya. berkenaan dengan sokongan rakyat, samada dipaksa atau tidak, isunya akan lebih jelas selepas PRU13.

    ReplyDelete
  27. Lafizah:
    Betul juga kata-kata awak itu. Mungkin betul juga apa yang lafizah cakapkan.

    Tambah lagi FSK saja mengaitkan antara Datuk Musa dan Shafie Afdal dan juga menuduh Datuk Musa menipu Datuk Najib. Memang tidak patut untuk FSK. Aku percaya ini semua hanyalah cerita untuk memburukkan. Biarlah mereka dapat angpau dari Datuk Musa kalau betul kata-kata FSK. Napa adakah FSK tidak puas hati kerana tidak diberikan??Jangan sedih. Minta dengan Shafie Afdal lagi..

    ReplyDelete
  28. saya setuju dengan lafizah...beliau bagaikan "kacang lupakan kulit"..lihat saja semporna itu...nama saja menteri persekutuan tetapi kawasan kelahiran sendiri masih mundur..masih banyak PILAK..apa beliau lakukan?

    ReplyDelete
  29. pasal isu yang ditimbulkan oleh fsk ni tiada siapa pun tahu kebenarannya. mungkin juga sekadar rekaan sebab tiada penjelasan kukuh oleh fsk.

    ReplyDelete
  30. Apa yang ditulis oleh FSK adalah cerita yang benar berlaku.Tak suka cerita ini tak mengapa.Yang penting ianya berlaku kepada ramai orang yang dipaksa hadir.Pahit-pahit pun telan saja lah.Kan cerita benar.

    Nampaknya penyokong2 Musa Aman dah panik dan cuba berbohong untuk melindungi salah laku nya.Merasuah rakyat untuk meningkatkan imej dimata Najib.Itu lah perbuatan yang akan menjahanam kan negeri.

    ReplyDelete
  31. apa pula kata FSK mengenai gosip datuk shafie menjadi raja sehari?

    ReplyDelete
  32. linda said...

    pasal isu yang ditimbulkan oleh fsk ni tiada siapa pun tahu kebenarannya. mungkin juga sekadar rekaan sebab tiada penjelasan kukuh oleh fsk.
    September 23, 2010 12:52 AM

    oleh itu, mungkin ini hanyalah cerita rekaan semata-mata..tidak lebih dari itu..

    ReplyDelete
  33. Raja sehari pada sesiapa pun tidak salah malah patut di beri tahniah.Yang salah kalau simpan gundik kerana ianya haram dan zinah.

    ReplyDelete
  34. HAHAHAHA patutlah kenapa gambar Zahida Rafik menjadi hiasan di dalam blog ini..

    http://www.zonartis.com/gossip-zahida-rafik-dah-jadi-isteri-datuk-shafie-apdal/

    Nampaknya ini bukan sekadar gosip, kerana Indahme sudah tahu lebih awal..

    Oh ya,

    "Saya juga kenal beberapa ketua cawangan UMNO dari Kota Kinabalu yang dipaksa untuk pergi ke Sandakan.Mereka terpaksa bertolak awal pagi dengan menaiki van yang disewa khas.Banyak juga yang merungut kerana dipaksa untuk hadir.

    Kawan karib saya yang juga seorang ketua cawangan UMNO memaklumkan kepada saya bahawa dia diberi wang,tempat tinggal di hotel pun sudah ditempah dan makan pun free juga.Terpaksa lah.'Apa boleh buat' dia kata,'cari makan'.'Nanti tidak pergi disangka sokong PKR pula'.Terpaksa lah lagi."

    Saya rasa adalah lebih dan sangat baik sbnrnya jika Indahme selitkan sekali siapa "Kawan karib saya yang juga seorang ketua cawangan UMNO" itu. Barulah.

    ReplyDelete
  35. saya ada mengikuti juara rkyat di Sandakan tu, tak ada pun saya diberikan wang, ramai yang datang tu adalah secara sukarela dan untuk menyokong program ini. cerita dalam website ni tak benarlah.

    ReplyDelete
  36. This picture so funny. How about using Johnny Depp's picture in Pirates of the Caribbean to modify?

    ReplyDelete
  37. indahme sudah desperate cerita ni x laku, dikata pula penulis2 upahan komen ni org2 musa.
    weh suka hati aku la mo letak apa dlm komen box ni. Ko ingat dtk musa mo byr ka aku komen mcm ni? mana ada, aku dgn suka rela hati komen bah. sebut nama la kawanmu tu kalau berani, kalau x sebut sama saja mcm buat cerita palsu

    ReplyDelete
  38. Serangan bertubi-tubi terhadap KM. Sampai bila baru berakhir kerja tidak bermakna ini?

    ReplyDelete
  39. Bukan semua orang yang menyokong acara sambutan yang dianjurkan kerajaan itu hadir kerana wang.
    Ramai yang menghadir bermotif lurus iaitu menunjukan sokongan terhadap kerajaan.

    ReplyDelete
  40. Hairan, jika Shafie Apdal begitu menyalahguna kuasanya dengan memberi tender tersebut hanya kepada suku sakat dan kroninya sebagaimana 16 projek mega NKRA seperti yang didedahkan sebelum ini, mengapa masalah bekalan air di Semporna; iaitu tempat beliau sendiri masih mengalami masalah berkurun-kurun lamanya ini?

    Peritnya berhariraya di Semporna

    Shafie Apdal patut meneliti surat pembaca berikut yang disiarkan oleh Utusan Malaysia dua hari lalu dan merealisasikan hasrat Najib Razak untuk mendahulukan rakyat.

    Pengalaman perit berhari raya di Semporna, Sabah

    SAYA baru menghabiskan cuti raya selama dua minggu di rumah mertua saya di Semporna, Sabah bersama suami dan seorang anak kecil.

    Ini kali pertama saya beraya di Semporna, Sabah dan tentunya saya menggambarkan keindahan beraya di perantauan.

    Sayang seribu kali sayang, realiti kehidupan di Semporna tidaklah sesempurna namanya. kemudahan paling asas, iaitu bekalan air bersih amat-amat kritikal. walaupun dikelilingi laut, hakikatnya Semporna amat-amat dahagakan bekalan air bersih.

    Sepanjang berada di sana, hanya dua kali bekalan air dapat digunakan. saya difahamkan, bekalan air ini dicatu di kampung-kampung, tetapi tiada masalah di taman-taman perumahan dan kuarters kerajaan.

    Disebabkan kekurangan bekalan air bersih, penduduk terpaksa mengharapkan air hujan untuk digunakan. ini disebabkan bukan semua rumah yang mempunyai perigi sebagai bekalan air.

    Begitu juga saya yang terpaksa berjimat-jimat dan menggunakan air hujan untuk mandi, membasuh baju dan memasak.

    Apa yang lebih memeritkan, anak kecil saya dijangkiti kudis seluruh badan sehingga terpaksa ke klinik sebanyak dua kali disebabkan menggunakan bekalan air yang tidak bersih.

    Saya juga terpaksa ke klinik kerana cirit birit selama dua hari, juga disebabkan bekalan air yang tidak bersih.

    Setahu saya, setiap tahun kerajaan memperuntukkan sejumlah bajet yang tinggi bagi Sabah dan Sarawak, tetapi kedaifan di Semporna menggambarkan seolah-olah sabah tiada pembangunan.

    Tiada lampu jalan, jalan yang kebanyakannya rosak, tiada pengangkutan awam, kawasan pasar yang lecak dan kotor dan kawasan hospital yang tidak dapat dilindungi daripada anjing-anjing liar.

    Saya ingin menarik perhatian Menteri Kemajuan Luar Bandar dan wilayah, Datuk Seri Mohd. Shafie Apdal berkaitan masalah ini, apakah peruntukan tinggi yang disediakan oleh kerajaan pusat saban tahun tidak dapat disalurkan kepada kawasan-kawasan kampung dan pedalaman yang lainnya?

    Tidak dinafikan bahawa kerajaan ada menghulurkan bantuan dari segi kewangan dan modal untuk mereka berniaga kecil-kecilan, tetapi semua itu tidak berbaloi jika kemudahan asas yang penting masih lagi tidak dapat dibekalkan dan diatasi.

    Saya sendiri tidak tahan dengan keadaan serba kekurangan ini selama dua minggu berada di sana, apatah lagi penduduk Semporna yang memang hidup serba kekurangan tetapi tidak tahu apa tindakan yang patut mereka lakukan demi memastikan generasi akan datang dapat menikmati taraf hidup yang lebih baik.

    MENANTU TERKILAN
    Putrajaya
    http://www.utusan.com.my/utusan/info.asp?y=2010&dt=0922&pub=Utusan_Malaysia&sec=Forum&pg=fo_03.htm

    http://one-kotabelud.blogspot.com/2010/09/peritnya-berhariraya-di-semporna.html

    *SILA BERI JAWAPAN BERNAS ANDA.

    ReplyDelete
  41. Samada dorang datang berbayar atau tak, lantaklah.. yang pasti dorang dah datang. hahhahaha

    ReplyDelete
  42. Suatu yang pasti Musa Aman mmg popular. Kalau tak manalah timbul2 gosip2 mcm ni kan. hehehe

    ReplyDelete
  43. Benar atau tak cerita ni hanya orang yang mengalaminya ja yang tahu. Sebagai pemerhati luar, siapalah kita utk buat andaian yang bukan2 kan.. Bukti pun takda nak kutuk CM.. alahai!!

    ReplyDelete
  44. Kalau ya pun tak suka Musa, tak payahlah nak burukkan beliau. Jangan lupa hukum karma, hari ni fsk mengata Musa; hari lain nanti fsk pula yang kena.. hehehe Jadi berpada-pada lah kalau mahu melontarkan pendapat tu.

    ReplyDelete
  45. Kalau masih juga tak puas hati, bah tunggulah next GE nanti. Sekarang ni, dah namanya Musa Aman tu CM Sabah, so hormatilah beliau :)

    ReplyDelete
  46. I agree with Paquin. Like it or not, Musa is still our cm. Do respect him. Besides, his service will end soon. Why waste time hating him.

    ReplyDelete
  47. Musa may still be the CM but he is not my leader.He does not deserve any respect whether his service will end or not.

    ReplyDelete
  48. Macam2...tapi memang Datuk Musa adalah terbaik la jika dibandingkan dengan CM yang lalu2.. Siapa yang nafikan memang buta sama tuli...!! hahaha

    ReplyDelete
  49. Maaf menyampuk lagi.Sesiapa yang layak mengundi tetapi belum lagi mendaftar sebagai pengundi, sila mendaftar!

    ReplyDelete
  50. Siapa yang berkata Musa Aman CM terbaik memang buta sama tuli juga.

    ReplyDelete
  51. http://one-kotabelud.blogspot.com/2010/09/peritnya-berhariraya-di-semporna.html

    FSK sila komen...masalah di kawasan sendiri pun tidak dapat diselesaikan..lebih2 lagi bergelar menteri kemajuan luar bandar dan wilayah malaysia..apa buta tuli sudahkah si shafie?

    ReplyDelete
  52. Indahme said...

    Musa may still be the CM but he is not my leader.He does not deserve any respect whether his service will end or not.
    September 27, 2010 9:01 AM

    doesn't matter if he is your leader or not but he is people's leader..even he no need your respect because he get the respect from so many people.

    ReplyDelete
  53. yang pasti, Musa masih KM sabah..suka atau tidak dia telah membawa perubahan yang positif..

    ReplyDelete
  54. Kita memang berterima kasih dengan Datuk Musa dengan jasa beliau yang membangunkan Sabah berbanding dengan KM sebelum ini. Kita mengharapkan Sabah boleh menjadi antara negara yang maju bersama dengan kepimpinan datuk Musa.

    ReplyDelete
  55. Kami yang kata datuk Musa aman yang terbaik. hahahahaa itu adalah kebenaran dan fakta sebenar.

    ReplyDelete
  56. Masalah air di Sandakan pun tidak dapat di selasaikan hingga kini.Kawasan sendiri pula.Ada pula berharap Sabah maju di bawah kepimpinan Musa Aman.Sudah beberapa penggal jadi CM Sabah masih negeri termiskin di Malaysia.Hanya bolih mengatasi Kelantan,negeri PAS.

    Ada pula masih kata dia terbaik.Kalau terbaik tidak pula SAPP keluar BN.Tidak pula ada sengketa dengan LDP.Kepimpinan apa itu?

    Kebenaran dan fakta hanya bolih di iktiraf kesahihan nya jika ianya dihuraikan secara terperinci satu demi satu berasaskan kerja dan sumbangan pemimpin tersebut.Jika ianya secara komen 'lintas langsung' itu adalah pendapat peribadi dan bukan kebenaran atau fakta.

    Saya juga bolih berbuat demikian dengan mengatakan Datuk Shafie Apdal seorang Menteri terbaik tanpa huraian fakta yang terperinci.Ertinya komen sesuka hati tanpa mengetahui fakta sebenar sepertimana yang dikomen olih 'ali asgar' mengenai Musa Aman.Saya juga bolih berkata Musa Aman pemimpin lapuk yang sudah sampai masa nya untuk ditukar dengan pemimpin yang baru.Ini adalah hakikatnya suka atau tak suka.

    ReplyDelete
  57. ...First, Musa Aman’s innovative and sustainable forest management solutions needs praises. Yes. Musa Aman’s work with Yayasan Sabah which is the largest forest concessionaire in Sabah and the way he managed and protected core forest reserves to ensure the responsible management of “working forests” that gives Sabah timber, jobs, sustainable economies, wildlife habitat, fresh water and a stable climate, needs praises. Truly Musa has done a fantastic job here compared with the earlier chief ministers who were only good in cutting down the trees and had absolutely no ideas at all on forest conservation.

    A total of some 4.6 million hectares of forest reserves or about 70% of the total Sabah’s landmass is forest. Yayasan Sabah is responsible for the management of approximately 1 million hectares of forest in Borneo, including forests in the Danum Valley, Maliau Basin and Imbak Canyon, and is the home to the highest biodiversity in Sabah. Musa Aman has actually done some good conservation work here. Need to acknowledge this.

    The Danum Valley Conservation Area, the brainchild of Musa Aman, one of the last pristine lowland tropical rainforests which is roughly 80,000 acres of formerly logged forest is home to one of the highest concentrations of orangutans in the world and has clouded leopards, pygmy elephants and over 300 bird species inhabiting in this area. Thanks to Musa Aman, a deal was made possible between an American group and the Sabah state government to restore and protect this 80,000 acres of badly logged forest. Eco Products Fund a private equity fund which is jointly managed by New Forests Inc. of Washington, D.C. and Equator Environmental, LLC of New York City, join hands with the Government of Sabah for this purpose. Hence, the Malua Wildlife Habitat Conservation Bank or Malua BioBank was setup with multimillion dollar investment to restore and protect the roughly 80,000 acres of the formerly logged forest. Nothing like this has ever been done for the biodiversity in tropical rainforests.

    Then again last August, another milestone was achieved when Musa Aman set aside another 22,000 hectares, about the size of Penang island, of primary forests for protection in the “HEART” or Heart of Borneo (HOB). This has raised the forest protection figure to 1.2 million hectares, leaving 2.7 million hectares of other forests for commercial use – logging and agriculture. The “HEART” stretches from the north of Sabah down to the south-west of Borneo, some 85 sq miles. Here are South-East Asia’s last swathes of virgin jungle and it has the tallest rainforests in the world and the largest of many things in the wild; the most endangered plant life and animals such as the orang-utans, sun bears, pygmy elephants and Sumatran rhinoceros are all here.

    So it is a fact that under Musa Aman much is done for forest conservation to keep the rainforests from devastation and the idea to reconnect forests by building wildlife corridors so that animals such as the orang-utans that are driven to extinction may have a better chance of survival in a bigger and better habitat, and this is fantastic...

    http://selvarajasomiah.wordpress.com/2010/10/07/musa-aman-an-appraisal/

    ReplyDelete
  58. We are talking about an apple and for all you know someone came up with an orange.Sabah people are still living in abject poverty and someone is talking about orang utans.What the heck is he trying to imply?When we are talking about the high cost of living which is already beyond the reaches of many someone brought up the subject of forest conservation and even try to highlight Danum valley.If Musa Aman is a good chief minister then he should work on the priority of the people and address the problems that the people are facing in Sabah.When the rural people and even many living in the urban areas are living from hands to mouth who cares about orang utans and elephants.Its humans survivals that come first.His priority must be set right.

    Again many had argued that many shopping complexes and new building came up under his tenure.This argument is not far off from the above-mentioned with regards to what he did as written by luke.But on the same note Sabah is still a poor state.How do you explain that?

    Please do not look at his performance from the rich man's eyes.You have to go down to the real problems that state and the people are facing.PATI and PADI issues,poverty,corruptions,nepotism,cronyism,money laundering,land grabbings,illegal loggings and many more that's happenings under his stewardship.Who then cares about forest conservation and orang utans?Human beings,yes.

    To luke please do not insult us human beings.Do not humiliate the Sabah people as if we are secondary to animals.You may have more than enough on your dinner table but not us.We are living still in poverty and the last thing we think about is animals and forests.Your arguments therefore make me sick.

    ReplyDelete
  59. menteri KKLW yang akan mengurusakan air. Shafie sendiri yang meminta rayu dari kerajaan pusat akan menyelesaikan masalah air dari peruntukkan RM2Billion. Tapi kita tengok nanti apa yang akan terjadi dengan peruntukkan yang diuruskan oleh Shafie. Baru-baru ini isu beliau membiayai Pembangkang, apa dah jadi dengan Shafie sebagai timbalan UMNO sanggup membiayai pembangkang???nanti kita tengok apa yang akan terjadi. Percaya atau tidak memang perkara yang tidak diingini akan berlaku juga. Hanya SPRM akan tahu.

    ReplyDelete
  60. Perkara ini sungguh tak masuk akal la sbb jika Musa Aman berbuat demikian,mengapakah negeri Sabah kini semakin maju membangun dan bukannya sebaliknya???
    Fikir dan renungkanlah...
    Don't judge the book by its cover...

    ReplyDelete
  61. @Poker,

    Yang saya baca Sabah negeri termiskin di Malaysia.Sabah membangun dari segi apa pula?Kalau membangun tak kan pula world Bank report menyatakan Sabah negeri termiskin.

    Jangan terlalu pandang bangunan indah di kota kinabalu saja.Lebih tepat lagi kalau pergi luar bandar,di Pendalaman dan tengok bagaimana rakyat menderita.Sekarang ini lagi harga melambung tinggi dan yang lebih sengsara adalah mereka yang tinggal jauh dari bandar.Tau ka saudara ada mereka kerana tidak mampu membeli minyak masak terpaksa minyak di package supaya mereka bolih beli 20 sen supaya bolih masak sedikit untuk sehari,setakat goreng ikan saja.

    Jangan lah pula tengok 1 Borneo,Centre Point,Wisma Merdeka,Suria Sabah dll dan terus kata kita membangun.Banyak rakyat luar bandar lapar lol dan mereka ini adalah rakyat Sabah jadi mesti ambil kira juga.

    Kejayaan sebuah Negeri bukan bergantung pada ketinggian bangunan tapi isi perut rakyat.Betul juga kata saudara 'Don't judge the book by its cover' kerana hiasan cantik tidak berguna kalau dalam nya penuh olih keburukan.Kota Kinabalu cantik tapi keluar saja 100 kilometer dari bandar rakyat papakadana.Bacalah buku Economics banyak2 baru faham pasal erti 'abject poverty' bukan 'urban development' saja.

    Di bandar pun jalan raya teruk,lampu jalan separuh tidak dinyala dan jadi gelap gelita.Banyak kedai di shopping kompleks sudah kesakitan kerana tidak ada bisnes dan yang laku pula kedai kopi mamak untuk rakyat berpolitik dan jual temberang.Pernah dengar ka Ketua Menteri 'condemn' harga barang naik di Sabah?Pergi supermarket lah dan nilaikan berapa banyak barang bolih beli dengan 100 ringgit.Kalau dalam kocek 50 ringgit saya tak larat bawa 4 orang makan kedai mamak pun takut tak cukup bayar.Bagaimana pula orang miskin diluar bandar?Negeri maju kerana rakyat mewah bukan kerana banyak bangunan,faham tak?

    ReplyDelete
  62. Apa bukti bahawa ijazah Musa palsu?

    ReplyDelete
  63. Saya tidak hairan sekiranya amalan 'membayar' rakyat spaya datang ke majlis UMNO/BN di buat..kerana amalan ini masi lagi digunakan sehingga skg. Pemayaran dpn mata sa pn suda nampak..malah kurang pemayara lg bkn spt yg dijanjikan..haha.

    ReplyDelete
  64. musa akan tetap menjadi pilihan rakyat..

    ReplyDelete
  65. http://sabah-report.blogspot.com/

    ReplyDelete