Tuesday, August 3, 2010

MUSA AMAN GUNA IJAZAH PALSU?



BENARKAH Musa Aman yang sekadar lulusan Senior Cambridge disahkan mempunyai Ijazah Master of Bussiness of Administration (MBA) daripada University of Edith Cowan, Australia? Jika benar bila masanya dia belajar sedangkan 24 jam dia sibuk dengan perniagaan dan pentadbiran?

Mengikut sumber yang boleh dipercayai, Ijazah MBA Musa Aman memang tulen tetapi bukan beliau yang menduduki peperiksaan atau menjalani pengajian di sana sebaliknya orang kepercayaan beliau, Nizam Abu Bakar Titingan!

Alangkah berbangganya rakyat Sabah apabila mendapati Ketua Menteri mereka mempunyai MBA apatah lagi setelah membaca Biodatanya dalam sebuah portal http://www.ums.edu.my seperti berikut;

“Though actively engaged in business and politics, Y.A.B. Datuk Musa Haji Aman kept a strong desire and interest to improve his academic stature, especially in the field of business management. His commitment towards it finally paid off, when he was given the opportunity to work towards a masters degree with Edith Cowan University. In 2000, he successfully completed his graduate programme leading to a master in Business Administration (MBA).”

Dalam soal ini, apakah Nizam agen Ijazah Palsu sama seperti yang diperolehi oleh Datuk Musbah Jamli dan Datu Akjan?

Logiknya, bolehkah mendapat MBA jika Musa tidak pernah memiliki Ijazah pertama daripada mana-mana Universiti di dunia atau di bawah laut?


Mungkin benar kata orang, ada wang semua boleh dapat. Musa hanya perlu mengupah Nizam untuk menjalani pengajian MBA dan dengan muka yang tidak tahu malu Musa meletakkan kelulusan berkenaan dalam semua urusan rasmi.

Jika berita ini benar, maka saya amat malu mempunyai Ketua Menteri yang tidak tahu malu. Kita tidak malu jika Ketua Menteri kita tidak mempunyai ijazah seperti Tun Sakaran dan Tun Mustapha tetapi kita malu jika Ketua Menteri menggunakan Ijazah palsu.

Bak kata pepatah China, ‘Babipun pandai naik pokok pinang’ dan harap Musa dan Nizam tidak berperangai seperti Babi yang panjat pokok pinang dengan terus menipu rakyat Sabah.

Beranikah Nizam bersumpah? Kenapa Musa lantik Nizam jadi orang kanan dan abang Nizam, Taufik Abu Bakar Titingan sebagai Pembantu Menteri? Jika Nizam atau Taufik masih ada maruah, saya cabar mereka letak jawatan.

95 comments:

  1. Saya betul betul terasa malu apabila membaca artikal ini.Seorang Ketua Menteri menipu rakyat dengan cara beliau mendapat ijazah.Suruh orang buat kerja,buat 'assignment'dan sampai masanya sendiri naik pentas dengan bergaya terima ijazah MBA.

    Cepat betul Cik Ida dapat tahu hal ini semua.Syabas!

    Saya pun nak buat begitu Cik Ida.Tapi alang-alang lah buat MBA kan PHD lebih tinggi dan bolih yakin banyak orang.Sedap juga kalau digelar Dr.Indahme kut.

    ReplyDelete
  2. FSK tahu jugakan kerja harian datuk Musa??kenapa FSK pasang kemera kah dengan beliau cakap tidak ada masa untuk belajar. tahu jugakah jadual Datuk Musa.

    ReplyDelete
  3. Indahme, tidak payahlah ko rasa malu sekiranya ko pun tidak tahu betul atau tidak perkara ini. ko jadi pak turut FSK ja la. iya kan saja apa dia cakap. Kalau betul FSK cakap ini, bagi tahu dengan pihak tertentu untuk menyiasat kebenaran, jangan iya saja yang Indahme tahu. jangan nak bagi alasan kerana DUIT lagi FSK dan Indahme.

    ReplyDelete
  4. Buat apa FSK mahu mereka letak jawatan? sekiranya mereka letak jawatan siapa yang ganti mereka?Indahme ka atau FSK sendiri?rasa tidak layak orang seperti kamu ini untuk memegang jawatan seperti ini, dengan perangai yang tidak pandai hormat orang lain. sekiranya orang seperti ini menjadi pemimpin, mati rakyat sabah. beruntung sekarang rakyat ada pemimpin seperti Datuk Musa yang tidak berperangai seperti orang itu.

    ReplyDelete
  5. Uina..he he.. mcm miss ida tau tau ja jadual si Musa.Jangan2x Miss Ida ini adalah PA si Musa.

    ReplyDelete
  6. kali ni pasal isu ijazah la pula. seperti biasa, macam-macam isu yang yang ditimbulkan, tapi tiada bukti.

    ReplyDelete
  7. cabar mereka letak jawatan?? confirm la dorang tidak mau.. kalau betul dorang tidak buat, sia2 la letak jawatan..

    ReplyDelete
  8. Kenapa Musa lantik Nizam jadi orang kanan dan Taufik sebagai Pembantu Menteri??.. kalau begini baik tanya semua orang di seluruh Malaysia yang berjawatan tinggi kenapa mereka boleh dilantik?? kalau ikut tafsiran Miss Ida confirm dorang semua terlibat dgn salah guna kuasa..

    ReplyDelete
  9. Oh really? good for him, not our business. If the blogger has a problem with Musa, then I suggest the blogger to go talk to him face to face or email him (if the blogger is not daring enough to approach him la) regarding the problems that the blogger is not satisfied about him. Be a man and meet him. No use blogging about it cause I don't think he even know this blog exist.

    ReplyDelete
  10. Kebenaran nya dia memang lulusan Senior Cambridge.Kedua dia memang tidak pernah masuk Universiti buat ijazah pertama(bachelor degree).

    Kalau pemimpin buat perkara yang tidak tentu dan rakyat tidak merasa malu itu bukan rakyat namanya tapi 'robot' yang kena 'short-circuit' dan sudah hilang haluan.

    Apakah Jason cakap ni,'....not our business.'Dia seorang CM dan bererti seorang pemegang jawatan awam dan bertanggung jawab terhadap rakyat.Rakyat oleh itu berhak menyiasat latar belakang seorang pemimpin.Janganlah pula menghikis hak sendiri kerana rakyat adalah kuasa sebenarnya.Jadi ini bukanlah 'not our business but our business' untuk mengetahui segalanya.

    Kita kut bukanlah beranggan-anggan untuk jadi CM.'Kebenaran' pun boleh jadi CM kalau layak.Saya sokong.Pentingnya jangan buat tidak tentu dalam melaksanakan tugas,mesti amanah dan sayang kepada rakyat dengan segala polisi yang di gubal dan diketengahkan mengambil kira pahit manis yang diterima oleh rakyat.Saudara mestilah bersih dari segala salahlaku khasnya rasuah.Lupakan segala 'hasil' yang boleh diperolehi dengan jawatan tersebut.Jika saudara'kebenaran'mempunyai sifat-sifat tersebut saya sokong sepenuhnya untuk duduk diatas kerusi Ketua Menteri Sabah.Why not? Tidak ada MBA pun boleh.Tidak ada ijazah langsung pun boleh.Jadi tidak payah lah buat macam Musa Aman.

    ReplyDelete
  11. Alahai rakan-rakan yang komen dalam blog ini. Saya cuma nak tanya, macam mana musa boleh dapat Master sedangkan dia tidak pernah masuk Universiti untuk dapatkan First Degree? Bapa Michael Chia pun tahu musa kalau tengok komputer macam kadoh agundong marah staffnya kerana tengok tv. hi hi...padahal mereka buat kerja dengan komputer. Siapa tidak kenal musa aman atau taukeh Musman Enterprise. Cubalah jawab? Nizam kenapa diam? Dakwalah Miss Ida ke Mahkamah, Miss Ida akan tampil memberi keterangan bahawa MBA Musa itu palsu. Ketua Menteri Ijazah palsu. Miss Ida bukan mahu menghina tapi hakikatnya MBA itu atas nama Nizam tapi ditulis atas nama Musa Aman. Memang betullah Musa ada MBA iaitu Musa Bin Aman he he he atau Master Being an Alcoholic. Salah seorang Adun kesayangan Musa juga mempunyai MBA iaitu Adun Sulabayan, Datuk haji Herman Mohammad iaitu Master of Bulikukup Amoi (MBA) kerana ditangkap di Indonesia ketika memasuki Indonesia secara haram untuk melanggani pelacur. He he kesian semua orang Musa aman tiada kelas termasuk Musbah Jamli yang beli degree palsu juga. Jika tidak percaya tanya Musli Oli yang dedahkan kes berkenaan. Kenapa kalau saya tanya semua ahli forum marah kepada saya?

    ReplyDelete
  12. sukarlah nak dipercayai bahawa Musa Aman mempunyai ijazah palsu.

    ReplyDelete
  13. Kalau tidak percaya tanya kawan2 dia yang masuk U sama2 dia.....Kalau sy tidak silap ramai 2 dorg...

    ReplyDelete
  14. Sama satu lagi, kalau la palsu bermakna kita tidak perlu berpendidikan tinggi untuk menjadi pemimpin.. tgo saja Datuk Musa, Sabah sudah banyak berubah dan baru2 ini pun sudah mengorak langkah untuk menjadikan tawau sebagai daerah yang pertama keluar dari terma kemiskinan...

    ReplyDelete
  15. Ha ha... Universiti mana tu? Dalam biografi di portal rasmi ketua menteri sabah, dia hanya catat sekolah menengah di Maktab Sabah lepas itu dapat MBA daripada Edith Cowan University, Australia. Mana First Degree dia? Alahai kantoi. Cuba baca http://www.sabah.gov.my/cm/biography.php

    ReplyDelete
  16. Sijil tersebut hanya la kertas yang tidak menunjukkan 100% kemampuan diri. Jika pun ada sekeping kertas tersebut tapi tidak dapat mengadaptasi di dunia sebenar, sama juga ceritanya. Ia bagaikan kertas yang kosong dan tidak berguna.. Palsu tidak palsu tidak menjadi percaturan yang penting beliau berkhidmat dengan cemerlang di samping terdapat beberapa kelemahan yang perlu diperbaiiki.

    ReplyDelete
  17. hanya kerana biografi tu saja nak kata ijazah dia palsu ke?

    ReplyDelete
  18. Bagaimana pula dengan YB Dr. Hiew King Cheu? beliau juga dikatakan mempunyai sijil yang palsu......

    ReplyDelete
  19. hal ini bukan isu besar pun, yng penting adalah beliau menunaikan tanggungjawabnya sebgai Ketua Menteri dgn baik.

    ReplyDelete
  20. apapun, tuduhan mengenai ijazah palsu ini tak mempunyai asas yang kukuh.

    ReplyDelete
  21. INILAH istimewanya orang Sabah, semua boleh. IC Palsu boleh, Sijil Anak Negeri Palsu boleh, Pengundi Palsu boleh, Ijazah palsu pun boleh. Harap-harap belum ada Ketua Menteri Palsu walaupun ada sudah adun palsu. Cuba tanya Adun Sibatik siapa Adun yang guna IC Palsu? Tahir Pichu mesti tahu. Ghafor dan Taufik pun tahu, Pengarah Pendaftaran lagi tahu tapi kenapa semua diam?

    ReplyDelete
  22. Jangan lupa, Identiti Free Sabahkini blogger pun palsu.

    ReplyDelete
  23. tidak perlulah besar-besarkan isu macam ni. tidak membawa faedah kepada sesiapa pun. CM telah menunjukkan prestasi yang baik dan layak menjadi pemimpin kita. yang paling penting rakyat menyokong beliau kerana kepentingan rakyat dijaga.

    ReplyDelete
  24. ZOL yang palsu bah kan? Saya Miss Ida yang sebenar bukan macam ZOL. alahai, berapalah Musang bayar kau Zol. Siasat dulu baru marah Miss Ida

    ReplyDelete
  25. Betulkah tidak, lepas buat siasatan baru tahu.

    ReplyDelete
  26. Miss Ida kah atau orang SabahKini yang dulu tu??hahahahaaa saya ada dengar juga tu cerita sabah kini punya orang.

    ReplyDelete
  27. pekara macam ni pun boleh dijadikan isu??? banyak lagi pekara penting yang kita perlu fikirkan. jadi cerita-cerita macam ni tak payah lah diperbesar-besarkan. lagi pun tiada bukti juga cerita ni.

    ReplyDelete
  28. aikk, pacayang. cerita apa tu, kongsi2 ba..

    ReplyDelete
  29. mai. gambar paling atas tu buktinya. master in being an alcoholic. cantik tu certificate.. betul jg apa yang ko ckp tu lagipun itu bukan jenayah, kalau dia tipu pun maknanya dia tipu diri sendiri.

    ReplyDelete
  30. Palsu tidak palsu bukan sesuatu yang harus di tekankan.... Ynag pengting pembangunan Sabah, dan penyelesaian kepada masalah2 berbangkit

    ReplyDelete
  31. No, its not possible to do masters degree without a Bachelors degree, hope you got the answer. hahaa..depend with the University. in malaysia, yes it possible don't have bachelor can't continue Master, but other country maybe have this Master without the Bachelor with own condition.

    ReplyDelete
  32. Let me ask you then, where did u graduate? Show me your valid docs.Don't just bombarding other people before even mirroring himself.

    ReplyDelete
  33. Ada2 saja la ni pompuan ni, jeles nampak orang skul tinggi mangkali.

    ReplyDelete
  34. Old news. Someone raise about this way back before but nobody gives a damn about this. Too bad tho' this old news has to be re-emerge again. Bleh..~

    ReplyDelete
  35. Hairan kenapa banyak menyatakan latar belakang pendidikan tidak penting dalam kerjaya.Orang tolol saja sokong pendapat ini.Tak hairan lah mutu komen banyaknya 'low standard' rupa nya pelajaran pun rendah juga.

    ReplyDelete
  36. Memang betul Indahme. Mereka ini semua macam adun Sulabayan Datuk Haji Herman yang setakat darjah empat sahaja. Banduan pun boleh jadi Adun. Hebatnya Sabah kerana orang rendah moral berpangkat Haji dan Datuk yang menghina taraf wanita dan melanggan pelacur boleh jadi Wakil Rakyat. Mana pembangkang semua? Ada wang semua boleh jadi.

    ReplyDelete
  37. hhahaahaa sekarang ini, mungkin betul pendidikan penting, tapi dulu kamu ingat penting sangatkah?kamu pandai speaking kira handal sudah itu. boleh sudah jadi wakil rakyat. jadi, tidakkan wakil rakyat diam-diam saja, mesti diorang pun ikut perkembangan semasa, pendidikan penting, mestilah mereka pun upgrade ilmu diorang tidakkan duduk diam FSK kan. apalah FSK ini, pakcik aku pun darjah 3 saj suda jadi menteri juga. macammana tu??sekarang ini jangan haraplah, ilmu tinggi macam INDAHME dan FSK ini memang tidak layak juga, walau PELAJARAN TINGGI pun.

    ReplyDelete
  38. Free SK,
    Cara ko cakap ni macam menghina Sabah saja tau. Apa barang ko ni?

    ReplyDelete
  39. PENDIDIKAN TINGGI dan PELAJARAN TINGGI tidak guna juga INDAHME..PENDIDIKAN TINGGI sampai mengalahkan gunung-ganang, 100kali degree pun, tapi sayang kalau pemikiran macam TADIKAlah pula FSK ini.

    ReplyDelete
  40. orang yang berpendidikan tinggi tidak akan sesuka hati menggunakan perkataan yang kesat.

    indah me..janganlah sesuka hati menganggap komen orang lain low standard dan mengatakan orang lain berpelajaran rendah. orang yang kononnya berpelajaran tinggi tidak sepatutnya memandang rendah terhadap orang lain. ramai juga orang yang tidak belajar tinggi tapi berjaya dalam hidupnya.

    ReplyDelete
  41. Bill gates pun xberpelajaran tinggi, tapi berjaya juga....

    ReplyDelete
  42. Tidak semestinya ada pelajaran, semuanya perfect. Ada pelajaran tapi attitude xda, discipline pun xda, ceritanya sama juga... Saya rasa Harris Salleh pun tidak sekolah tinggi, emm Labuan dijual kepada SM... emmm kalaupun Datuk Musa menipu tentang sijilnya itu tapi tidak ada pula wilayah yang dijual oleh beliau sepanjang berada di tampuk pemerintahan.....Bukan taraf pendidikan yang menjadi ukuran. yang penting bagaimana kita membawa diri dan bagaimana level pemikiran, dengan usaha untuk berkhidmat dan menjadi yang terbaik...

    ReplyDelete
  43. Betul tu Tom. Padahal dia sendiri pun bukan tinggi skul juga. Sa pun mau tanya si Indahme ni..sampai jadi dr suda ka tidak? Kalau tiada, ziplah mulut sundal tu.

    ReplyDelete
  44. pendidikan memang penting pada masa sekarang, namun taraf pendidikan yang ada tidak menunjukkan pengetahuan dan ilmu seseorang dgn sepenuhnya. ramai ygn mempunyai teraf pendidikan rendah, namun ilmu pengetahuannya adalah tinggi.

    ReplyDelete
  45. Tiada apa yang boleh dipercayai tanpa penyiasatan yang lanjut. Tiadakah orang yang mampun menyiasat perkara ini?

    ReplyDelete
  46. Source : http://ezinearticles.com/?MBA-Without-an-Undergraduate-Degree?-Yes,-its-Possible!&id=541466

    M.B.A. (Master of Business Administration) is a tough and expensive graduate degree that usually requires an undergraduate diploma as a prerequisite.

    But, believe it or not, there are still a few M.B.A. programs around the country which accept business experience as a substitute for college degree.

    1) Southern Methodist University's Cox School of Business in Dallas, Texas. Marci Armstrong, the associate dean for graduate programs, has described the graduate students without undergraduate diplomas as follows: "I find that these students become very loyal and active alumni. Their executive M.B.A. credential may mean more to them than it does to other students because they don't have an undergraduate degree." (Wall Street Journal, April 24, 2007)

    2) University of North Carolina and Georgia State University are among the other big universities that do accept highly-motivated M.B.A. students with business experience who do not have a formal college education. David Forquer, the head of Georgia State's executive M.B.A. program had nothing but high praise for such students: "They almost always turn out to be wonderfully engaged students." In 1998, the top M.B.A. graduate at Georgia State was a non-degree student.

    There are also those executive education classes and management certificate programs available for non-degree students that provide quality executive training without, however, awarding an M.B.A. degree. Indiana University's Kelley School of Business is one such school.

    CalTech's Industrial Relations Center also do have a good "Executive Education Program" that you might want to check out.

    Ugur Akinci, Ph.D. is a senior writer and web content consultant with 20 years of experience.

    So a person can get or pursue MBA if he / She have sufficient experience in business field.

    ReplyDelete
  47. thanks dave,, so itulah jawapannya. ada kemungkinan juga kan??

    ReplyDelete
  48. Dave, terima kasih dengan jawapan anda... jadi miss Ida pertanyaan anda suda terjawab...

    ReplyDelete
  49. Bi, kalau sudah terjawab boleh off topic suda tu kan..

    ReplyDelete
  50. bah.. tak payah lagi nak bgkitkan isu ni..

    ReplyDelete
  51. Harap2 la 2 ted...deiii tapi kalau masih lagi memanans..nda la ku tau...

    ReplyDelete
  52. Thanks dave for the information above.

    ReplyDelete
  53. Bi, kalau masih memanas lagi, itu matahari suda tu..huhu

    ReplyDelete
  54. ba nanti ada 2 aura matahari mau limpas bumi, trus semua telekomunukasi akan terhenti seketika, dapat info dari kawan....

    Ted kalau memanas g memang sah ada masalah dalaman...

    ReplyDelete
  55. FSK tahu betul hal-hal pasal DM. Entah-entah dia adalah orang yang dekat sama DM??

    ReplyDelete
  56. She loves to dig an old issue and keep condemning about that. What she's trying to portray?

    ReplyDelete
  57. She/he is a digger. Dig here dig there. Dig nothing but slandering.

    ReplyDelete
  58. Dave, otak engkau letak di lutut atau dalam tempurung kepala? Isunya di sini ialah Ijazah palsu. Nizam yang duduk exam dna belajar, degree atas nama Musang Pushtun. Kalau tidak faham lagi Miss Ida tidak tahulah bahasa apa lagi yang mahu digunakan. Ambil contoh paling mudah. Katakanlah, Musa mati pucuk dan suruh Nizam servis empat orang isterinya dan lima gundiknya? Patutkah? Kalau tidak patut, kenapa dia sanggup jadi barua? Musa tidak pernah masuk Universiti, jadi macam mana dia dapat MBA?

    ReplyDelete
  59. Saya sendiri tidak faham apa Dave tulis.Orang cakap A dia cakap Z pula.Jauh sekali.Mungkin dia nak tunjuk pada Musa Aman kelayakan yang di perlukan untuk buat MBA dan jalan pintas untuk mendapat ijazah tersebut.

    ReplyDelete
  60. Free sabahkini saya rasa dia jawab soalan ko yang ini tu

    FREE SABAHKINI said...

    Alahai rakan-rakan yang komen dalam blog ini. Saya cuma nak tanya, macam mana musa boleh dapat Master sedangkan dia tidak pernah masuk Universiti untuk dapatkan First Degree?

    Kan Dave... :) lek2...

    ReplyDelete
  61. pssst siapa c NIzam? kalau betul la apa yang dikatakan oleh anda kenapa tidak dedahkan bukti yang menyokong hujah anda? Kenapa????

    ReplyDelete
  62. Minta maaf kerana tidak menerangkan dengan lebih detail berkenaan dengan argument saya. Disini biar saya terangkan lebih terperinci.

    Di dalam article Miss Ida, dia ada katakan bahawa tidak logik jika seseorang itu yg tidak mempunyai Ijazah pertama berjaya mendapat MBA. Ayat2 yg diungkapkan adalah seperti yg dibawah:

    "Logiknya, bolehkah mendapat MBA jika Musa tidak pernah memiliki Ijazah pertama daripada mana-mana Universiti di dunia atau di bawah laut?"

    dan komen admin:

    "Musa tidak pernah masuk Universiti, jadi macam mana dia dapat MBA?"

    And one more:

    "Saya cuma nak tanya, macam mana musa boleh dapat Master sedangkan dia tidak pernah masuk Universiti untuk dapatkan First Degree?"

    ini lagi

    "Musa tidak pernah masuk Universiti, jadi macam mana dia dapat MBA?"

    Please bare in mind argument saya hanya bertujuan untuk menunjukkan bahawa seseorang itu tidak perlu mempunyai ijazah pertama untuk mendapat MBA. Sya tidak tahu sama ada Musa actually ada pergi ke Edith Cowan ataupun tidak, kerana sama ada dia ada pergi atau tidak, tidak ada fakta untuk membuktikan kedua2 kemungkinan ini, hanya theory saja...

    Untuk pengetahuan semua, walaupun seseorang itu tidak mempunyai ijazah, namun orang itu masih boleh memohon untuk mengambil MBA jika orang tersebut mempunyai pengalaman yg luas dalam bidang perniagaan. Saya tidak hairan Musa berjaya dalam permohonannya untuk belajar bagi mendapatkan MBA kerana resume, status & pengalamannya dalam bidang perniagaan & administration sudah cukup untuk melayakkan dirinya untuk menjalani kursus bagi mendapatkan MBA.

    Sama ada ijazah Musa Palsu atau tidak, itu saya tidak tahu kerana tiada bukti yg menunjukkan ijazahnya palsu...tetapi tiada jg bukti yg menunjukkan bahawa ijazahnya tidak palsu...kerana kemungkinan2 ini, teori2 mula muncul...

    Pernyataan di komen pertama saya adalah back-up kepada argument sya

    ReplyDelete
  63. Adeh beza jawapan c dave sama c ida ba, tgo miss ida punya komen:

    Dave, otak engkau letak di lutut atau dalam tempurung kepala?

    Dan tgo Dave punya komen:

    Minta maaf kerana tidak menerangkan dengan lebih detail berkenaan dengan argument saya


    Naaa nilai la sendiri...

    ReplyDelete
  64. miss ida dan indahme,

    jangan cuba putar belit. baca balik artikel tu. dalam artikel tu ada 2 persoalan:

    1) siapa yang menduduki peperiksaan dan pengajian,
    2) bolehkah mendapat MBA jika Musa tidak pernah memiliki Ijazah pertama daripada mana-mana Universiti di dunia atau di bawah laut?

    soalan pertama, Miss Ida sendiri yang jawab, kononnya Nizam jadi agen ijazah palsu. soalan kedua masih belum terjawab, oleh itu Dave volunteer untuk jawab.

    jadi indahme, tolong baca balik perenggan ke6. itukan yang kamu maksudkan menyimpang dari A ke Z???

    ReplyDelete
  65. Saya setuju dan amat kagum dengan kenyataan dave yang sopan dan sikapnya yang penyabar walau dikutuk dengan ayat kesat dan kasar.
    Syabas dave.

    ReplyDelete
  66. Dave memang bersifat sabar. Kenyataan beliau boleh dikatakan bernas dan boleh dipercayai.

    ReplyDelete
  67. Kalau apa yang Dave kata itu betul mungkin tahun depan saya nak mohon masuk Harvard atau Oxford buat Master.Dalam permohonan saya nak simpan 'pengalaman bercucuk-tanam dan jual sayur.'Pengalaman perniagaan-20 tahun.Kalau tak cukup lama tukar saja jadi 25 tahun.Macam mana?

    ReplyDelete
  68. Oo ya ka.. siasatan si FSK ni kan mengalahkan CSI oo... Fuhyooooo, ko juga lah FSK harapan bikin gosip. hahahhaa

    ReplyDelete
  69. Saya suka komen si Dave dia try faham both side supaya tak tersalah komen :)

    ReplyDelete
  70. Ko try la bah Indahme.. Tiada org yg mo larang pun. Kalau ko layak, konpom ko dapat apa yg ko mo... kalau tak, bah apa boleh buat la kan - cuba lagi kumpul pengalaman & buktikan yg pengalaman ko tu 'kaw-kaw' & bukannya main cakap ja...

    All the best Indahme :)

    ReplyDelete
  71. Kalau lah kan FSK ni antara org yg mahu jadi pemimpin rakyat atau yg semaksud dengannya... Saya cukup harap, tak terpangkah (undi) FSK utk jd pemimpin. hehehe

    Tak sanggup ku bayangkan ada pemimpin yg telampau 'emo @ panas' ni!

    Itupun kalau jadi pemipin lah, kalau tak - aman dunia :P

    ReplyDelete
  72. @Paquin,

    Jangan lah terlampau banyak tulis 'kalau lah' kerana jika guna perkataan itu macam erti bermimpi di siang hari.

    Kalau lah,kalau tak,POODAH!

    ReplyDelete
  73. Indahme,

    good luck in your application then.. :)

    ReplyDelete
  74. Apa mcm suda kau indahme.. Ko apply sudakah ke Harvard ataupun oxford??? Apa-apa pun good luck! Semoga berjaya.

    ReplyDelete
  75. Gud luck Indahme! =D I think you should try applying for Oxford since your working experience is relevant to some of the courses there.

    ReplyDelete
  76. Good luck Indahme..Jgn lupa update kita ya.

    ReplyDelete
  77. Semoga berjaya kepada Indahme dalam bidang bercucuk tanam dan jual sayur sehingga peringkat yang lebih tinggi.

    ReplyDelete
  78. Cari makan cara halal dan tidak menipu orang akan mendapat rahmat.Tak guna jadi kaya raya kalau melalui cara haram.Mungkin kita senang tapi cucu cicit kita akan menghadapi banyak masaalah untuk meneruskan kekayaan tersebut sebelum semuanya lenyap.

    ReplyDelete
  79. Antara semua komen Indahme, komen diatas ini merupakan komen paling baik, bertamadun, bermakna,masuk akal dan boleh diterima.

    ReplyDelete
  80. Kali ini ijazah D Musa dikatakan palsu, apa lagi bakal diungkitkan pada masa akan datang?

    ReplyDelete
  81. Boleh tak FSK menulis aduan rasmi kepada Universiti yang mengeluarkan ijazah MA?
    Tentu ada badan yang mengawal berkenaan ijazah, FSK boleh juga tulis surat aduan kepada badan tersebut.

    ReplyDelete
  82. Betulkah Indahme nak pergi belajar? Kalau sudah ada pengalaman 20 tahun menjual sayur dan bercucuk tanam, tak perlu belajar, kasi kau PHD dalam bidang Pemasaran Pasar Tani.

    ReplyDelete
  83. Tahniah kalau Indahme dapat MBA.

    ReplyDelete
  84. Aku pun tidak faham kau mengertikah apa itu MBA? Kisahnya di sini, bukan soal dapat freekah atau ahli niaga dapat ambil tak payah hadir sekolah. Cerita di sini ialah Nizam yang belajar fulltime, tapi MUsang Pakis yang dapat ijazah, Nizam dapat duit dan pangkat. Sudah faham anak-anak ikan semua? kalau kamu urang semua ada mak bapa dan pernah susah payah bersekolah, kamu faham apa yang nak aku katakan di sini? Orang lain terpaksa bergolok bergadai nak buat ijazah pertama, Musang pula suruh nizam ambil exam, sijil bagi dia. Ini khianat kepada sistem pendidikan negara namanya. lain kali tak payahlah belanja banyak. jual goreng pisang atau macam Dave piara pelacur baru buat MBA. He he baru padan muka kamurang?

    ReplyDelete
  85. Freesabahkini,

    the latest comments from u, is it a statement to agree to my arguements that a person who doesn't have any degree, but at the same time have a long list of experience in the related field, is eligible to take MBA?

    i presume that u agree with me since there are no counter arguements from you. But since u seems hesitate to have a debate on that matter & keep on pushing the question on "Nizam is the one who take the MBA, but the certificate is given to Musa", well im not in a postition to debate it since i dont have any information about it..i will repeat back what i have said in my previous comments:

    ...Sama ada ijazah Musa Palsu atau tidak, itu saya tidak tahu kerana tiada bukti yg menunjukkan ijazahnya palsu...tetapi tiada jg bukti yg menunjukkan bahawa ijazahnya tidak palsu...kerana kemungkinan2 ini, teori2 mula muncul...

    but if u really want to debate on the matter, i will post my arguments to counter your arguements when u reply this comments...

    Cheers & may god bless u

    ReplyDelete
  86. FSK had been explicit in saying the certificate is genuine.It came from Edith Cowan University.Read her article carefully.

    What she actually been arguing is that Musa Aman is not eligible to receive it because he did not sit for the exams in person as someone else did it for him.

    Base on Dave argument, a person can still be accepted to do a MBA programme on work experience alone but that does not include asking someone else to do your assignments and sitting the exams on his behalf.Is it possible that during such exams I can sit in my cosy chair and despatch someone else thousands of miles away to sit on my behalf? I wonder.

    This article is emphasising on a person getting a MBA degree through fraudulent means.Thats all.I do not think it is that sophisticated to understand if you read FSK article thoroughly.You can counter it if you have any proof that she had made a wrong allegation.

    Perhaps Dave is challenging to debate this issue on the criteria of pre-requisite qualifications to do a MBA programme.Acceptance to enter into a MBA programme is not uniform in all Universities in this world.No doubt there are some universities accepting business experience as a norm to enter but it is still not a universal practice.Some universities like Harvard and Yale imposed strict criteria and qualifications.You might just want to forget your work experience to be their student.The same thing applies to Oxford and Cambridge to name a few.

    So Dave don't be so cocky as trying to show how smart you are.Just give us your point and argument.There is no necessity to throw a challenge as I feel you are not that versed in this subject.Twisting and turning the facts around will not earn you any credit especially when most readers in this blog evem fail to comprehend on what is written.If you notice most readers who came in to give their comments are just 'flirting' as hardly anyone gives an educated comment.They are just 'fishing,toying around,rubbishing and exciting themselves with one another' like 'Sundays on a park'.Or have you come across any credible comments?

    ReplyDelete
  87. Tiada bukti yang menunjukkan ianya palsu dan tidak ada bukti yang menunjukkan ianya betul

    Tidak ada bukti yang menunjukkan ianya dibuat oleh orang lain dan tidak ada buti yang menunjukkan ianya bukan dibuat oleh orang lain...

    Semua terpulang kepada individu untuk menanalisa...

    ReplyDelete
  88. Thanks to Indahme for the reply,

    Maybe i Misinterpret what the articles/writes trying to tell after all, for that i forward my apology for my ignorance..

    Is there another person do the assigment & sit for the exam on behalf of Musa? is it possible?

    Edith Cowen University (ECU) is one of the prestigious University in Australia.
    ECU is Western Australia's second largest university with approximately 21,000 students, of which in excess of 4000 originate from countries outside Australia.
    World University Rankings published in January 2009 has ranked its Faculty of Business and Law the tenth best business school in Australia, and four star rating by Graduate Management Association of Australia in 2008.

    The MBA program is offer by the School of Finance and Economics, Faculty of Business and Law. Faculty of business is also been one of the few faculty outside the USA that has been certified & accredited by the American Academy of Financial Management (AAFM)

    As one of the best faculty in Australia, i expect the marking methodology is rigid & one of the rules is the need for a student to come & sit for the exam. I am pretty sure that before the student take the exam, their identity & proof of identity will be check & verified to confirm that he/she is the one who supposed to sit for the exam.

    how about the assigment?

    Im not sure what type of study mode that Musa take..it can be full time, part time, on line or maybe a distance learning. If he is taking a distance learning mode, the probability of his assigment being done by others is there...but in the end, he has to come for the exam by himself & cannot be replace by others...

    But, all of this is only a probability i myself cant confirm that my arguments is nothing but the truth. The admin & Indahme themself also cannot substantiate their arguments with facts & proof, so thats mean we are in the same spot here.

    But how does Nizam can take exam on behalf of Musa?

    ReplyDelete
  89. Allegations had been made by FSK.It stands tall as the 'Eiffel Tower' therefore it does not need further clarifications or explanations.The onus is on you to show FSK is wrong.

    ReplyDelete
  90. Indahme,

    we are not in the court of law so the question of who should bear the burden of proof is not surface here...

    it is a discussion tread, everyone is free to point out their arguments & facts...Debates is all about standing in what you believe is true...

    Cheers & may god bless u

    ReplyDelete
  91. aikk kamurang ada nampakkah sijil ORI Musa Aman? Macamna kamurang tahu yang sijil dia palsu...sekarang ni kalau nak buat degree Master Business boleh buat online lah...di rumah pun boleh buat Master dengan syarat siapkan kertas kerja yang diminta...

    ReplyDelete
  92. rapat betul si Ms Ida, fyk dan Indahme ni dengan Musa sampaikan sijil-sijil palsu pun dia tahu..tu buzy body namanya suka sibuk hal orang lain...

    ReplyDelete
  93. memanglah sijil ni palsu sebab Ms Ida dah conteng-conteng...mau kau jugalah..grafik=grafik sentiasa ada penambahan....kretif betullah penulis blog ni kan? kan? cayalah lu...

    ReplyDelete
  94. Titanium Pipe Recipes - TITAN ODDS
    Tritanium trekz titanium headphones Rockin' Tiles are crafted grade 23 titanium with high quality stainless steel 2016 ford fusion energi titanium in mind, which is perfect for everything from smith titanium the high titanium 3d printer heat level to the

    ReplyDelete